Tuo metu mitybos poveikio sveikatai tyrėja Aida Matulevičiūtė atsiųstame pranešime atskleidžia, kad nors braškėse yra daug organizmui reikalingų naudingų medžiagų, tačiau nemažai daliai žmonių šios uogos sukelia alerginę reakciją.

Šviežių uogų teikiama nauda

A. Matulevičiūtė pasakoja, kad braškėse yra ne tik daug vitamino C, bet ir kalio, mangano bei skaidulinių medžiagų. Mitybos poveikio sveikatai tyrėjos teigimu, braškės suteikia gyvybingumo ir žvalumo, o suvalgius daugiau nei 150 g šių uogų, organizmas gauna visos dienos vitamino C normą. Vis tik, anot J. Matulevičiūtės, braškė taip pat neretai yra laikoma ir alergijų karaliene.

Mitybos poveikio sveikatai tyrėja sako, kad gana sunku išskirti, kurios uogos savo naudingumu yra sveikesnės, nes vienose cukraus yra mažiau, kitose daugiau.

„Žinoma, vaikai labiausiai mėgsta kuo saldesnes uogas, todėl braškės yra dažniausias jų pasirinkimas. Tačiau visur galioja įvairovės taisyklė – iš vienos rūšies uogų visų reikiamų naudingų medžiagų negausime. Pavyzdžiui, žemuogėse yra gausu vitamino C, geležies ir fosforo. Vyšnios, kaip ir avietės, yra žinomos dėl savo antioksidacinių savybių, šilauogės stiprina imuninę sistemą, o serbentuose esančios maistinės skaidulos palaiko normalią žarnyno veiklą“, – vardija A. Matulevičiūtė.

Foto: Bendrovės montažas

Lietuviai renkasi braškes ir šilauoges

Atliktos apklausos duomenimis, 59 proc. lietuvių vasara pirmiausia asocijuojasi su braškėmis. Antroje vietoje pirkėjai renkasi žemuoges – jas mėgsta dešimtadalis apklausos respondentų, o vyšnios, avietės, trešnės, šilauogės ir serbentai – retesnis pirkėjų pasirinkimas, siekiantis iki 10 proc. Mažiausiai su vasara lietuviams asocijuojasi serbentai – juos pasirinko tik 1 proc. apklausos dalyvių.

Prekybos tinklo viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė pastebi, kad šių uogų pasirinkimas pastebimas ir pardavimuose, kurie šiltaisiais metų mėnesiais smarkiai išauga.

Žemuogėse yra gausu vitamino C, geležies ir fosforo. Vyšnios, kaip ir avietės, yra žinomos dėl savo antioksidacinių savybių, šilauogės stiprina imuninę sistemą, o serbentuose esančios maistinės skaidulos palaiko normalią žarnyno veiklą.
A. Matulevičiūtė

„Pastebime, kad pastaruoju metu Lietuvoje labiausiai auga aviečių ir šilauogių paklausa. Pastarųjų pardavimai šiais metais išaugo net penkis kartus. Taip pat kiekvienais metais vis labiau populiarėja trešnės, kurios savo konkurentes vyšnias nustumia į tautiečių mėgstamų uogų sąrašo pabaigą. Tuo metu braškes vis dar drąsiai galima tituluoti šalies uogų karalienėmis – jos yra perkamos ištisus metus. Beje, šiemet lietuviškos braškės prisirpo anksčiau nei įprastai, todėl jomis lietuviai galėjo mėgautis jau gegužės mėnesį“, – pasakoja B. Čaikauskaitė.

Uogų ritualai ir panaudojimo būdai

A. Matulevičiūtė pasakoja, kad vasaros metu uogas galima sėkmingai panaudoti įvairių padažų bei marinatų gamybai, kadangi jos turi pakankamai rūgščių ir cukraus, todėl nereikia dėti papildomų riebalų arba aliejaus. Jas taip pat galima naudoti grilio patiekaluose, kepti ant laužo.

„Vienas nuostabiausių dalykų – ant grotelių keptos braškės. Paprasčiausias receptas – pamarinuoti jas natūraliai fermentuotame balzaminio acto kreme ir kepti, šiek tiek apšlaksčius balzaminiu actu. Skonis – nepakartojamas. Ant laužo taip pat sėkmingai galima kepti ir tokius vaisius kaip ananasai ar arbūzai“, – patarimais dalijasi A. Matulevičiūtė.

Braškės
Foto: DELFI / Mantas Jokubauskas

Uogas, anot A. Matulevičiūtės, taip pat galima derinti su kasdieniu maistu, ypač natūraliu jogurtu, viso grūdo košėmis ar sausais pusryčiais.

Vienas nuostabiausių dalykų – ant grotelių keptos braškės. Paprasčiausias receptas – pamarinuoti jas natūraliai fermentuotame balzaminio acto kreme ir kepti, šiek tiek apšlaksčius balzaminiu actu. Skonis – nepakartojamas.
A. Matulevičiūtė

„Uogos taip pat yra ir nepakeičiamas įvairių šaltų vasariškų gėrimų ingredientas. Iš jų galime virti naminius kompotus ar darytis limonadus, kurie turėtų mažai cukraus. Daugelio pamėgti glotnučiai – gėrimas, kurį gamindami galime eksperimentuoti, derindami patinkančias uogų ir vaisių kombinacijas“, – įsitikinusi A. Matulevičiūtė.

Svarbiausia – saikas

Priežastis, kodėl vieniems žmonėms uogas valgyti vertėtų saikingiau nei kitiems – cukrus. A. Matulevičiūtės teigimu, cukraus yra visuose vaisiuose, tik juose jis randamas fruktozės forma.

„Sveikam organizmui nėra ribinio kiekio vaisių, kurį galima suvartoti. Visgi, nereikia vien tik jais maitintis visą dieną, nes kaip ir visur kitur, svarbiausia – saikas. Vasaros metu optimaliausia būtų suvalgyti šiek tiek daugiau 200 gramų uogų“, – sako mitybos poveikio sveikatai tyrėja.

Tiesa, šviežias uogas, priešingai nei dalį kitų daug cukraus turinčių produktų, anot A. Matulevičiūtės, galime valgyti bet kuriuo paros metu. Specialistės teigimu, dėl didelės cukraus koncentracijos patartina griežčiau riboti džiovintus vaisius ir uogas, ypač sergantiems diabetu.