Gydytoja ramina, kad vieną kartą metuose atsipalaiduoti prie gausaus stalo, ypač tokiam žmogui, kuris žino ir įprastai laikosi sveikos mitybos principų, nėra nieko blogo. Vis dėlto ji primena, kad egzistuoja tam tikros taisyklės, kurių reiktų laikytis net ir šventinėmis dienomis.

„Ar tai būtų gimtadienis, ar Kalėdos, o gal – net pačios vestuvės, visada reikia ieškoti sveikatai palankesnio sprendimo. Vienokia ar kitokia forma tai turi būti kompromisas su savimi. Klasikinis pavyzdys – jei labai norite cepelinų, tai valgykite juos per pietus, ne vakare, o prie jų rinkitės liesą grietinę ar graikišką jogurtą, bet ne spirgučius“, – pavyzdį pateikia K. Jasmontienė.

Šventinius patiekalus ruoškite sveikiau

Pirmiausia sveikesnių sprendimų gydytoja pataria ieškoti jau ruošiant maistą.

„Į baltąją mišrainę tikrai nebūtina dėti daktariškos dešros – nuo to mišrainės skonis nenukentės, – šypsodamasi kalba ji. – Juk sudėtinės dalys – morkos, agurkai, bulvės, žirneliai nėra blogi ingredientai, o tikra kalorijų bomba mišrainė pasidaro dėl majonezo kiekio.“

Norintiems sveikesnio varianto K. Jasmontienė pataria vietoj majonezo dėti bent dalį graikiško jogurto, o geriausia, jei patys pasiruošite naminio majonezo. Kita vertus, gydytoja pabrėžia, kad gera savijauta priklauso nuo suvalgyto kiekio: jei nenorite, kad pūstų pilvo, suvalgykite du šaukštus, o ne didžiulę lėkštę mišrainės.

Silkės mišrainė
Foto: Shutterstock

Dar vienas pavojus – ant šventinių stalų dominuojantis keptas maistas. „Blogiausia, kad maistas kepamas dideliame riebalų kiekyje ir yra pernelyg apskrudinamas. Tai labai nesveika. Sveikiau būtų ruošti orkaitėje, garuose ar griliuje. Taip paruošta mėsa ar žuvis laikoma sveiku maistu“, – aiškina specialistė.

Taip pat svarbu kepant maistą pasirinkti ir tinkamus riebalus – įsitikinkite, kad jie būtų atsparūs aukštai temperatūrai. Gydytoja-dietologė pataria naudoti lydytą sviestą, alyvuogių aliejų, kurio smilkimo temperatūra būtų žymiai didesnė. Visi pirmo spaudimo aliejai – alyvuogių, sėmenų, kanapių nėra tinkami terminiam apdorojimui.

Tęsdama kalbą apie riebalus K. Jasmontienė akcentuoja, kad itin svarbu jų nepadauginti. „Nereikia į keptuvę pilti stiklinės aliejaus – jei po kepimo lieka daug riebalų, vadinasi, jų buvo gerokai per daug. Patogiausia save kontroliuoti prieš pilant į keptuvę aliejaus kiekį pamatuoti šaukštu – taip mes pamatysime, kiek jo sunaudojame. Apskritai terminiam apdorojimui riebalų nereikia labai daug“, – moko specialistė.

Foto: Shutterstock

Svarbiausia – saikas

Žinodami, kad vakare sėsite prie Kūčių stalo, dieną laikykitės įprasto režimo, jokiu būdu „nebadaukite“, kad vėliau nesijaustumėte peralkę kaip vilkai, sako pašnekovė. Mat tuomet jums viskas atrodys labai skanu ir neišvengiamai kils grėsmė persivalgyti.

Kita labai svarbi taisyklė – nepamirškite gerti paprasto vandens. Tradicinis švenčių stalo gėrimas – kisielius nebus blogas pasirinkimas, jei bus pagamintas natūraliai ir jei jo nesaldinsime. Gydytoja primena, kad saldinti gėrimai, limonadai, įvairūs vaisvandeniai ir sultys prideda nereikalingų kalorijų ir papildomo cukraus. Dėl tokių pačių priežasčių vietoj riebių saldumynų specialistė pataria rinktis vaisių desertus, džiovintus vaisius.

Trečia svarbi taisyklė – stenkitės iš stalo patiekalų pasirinkti tai, kas yra sveikiausia, o jei norite paragauti visų dvylikos patiekalų, tai ir paragaukite, bet po truputį – gydytojos teigimu, blogai ne tai, kad kai kurie patiekalai nedera tarpusavyje, bet persivalgymas.

„Blogų derinių ar tikslios eilės tvarkos, ką po ko reikėtų valgyti, įvardyti negaliu. Bet geriau, jei pradėsite nuo gausiau baltymų ir skaidulų turinčio maisto – pupų, žirnių, žuvies, o štai kūčiukus su aguonų pienu pasiliksite pabaigai“, – moko K. Jasmontienė.

Nors sakoma, kad tą pačią dieną nepatariama vartoti ir žuvies, ir mėsos, gydytoja vėl pirmiausia akcentuoja saiką. „Ir mėsa, ir žuvis turi baltymų, tad jei valgysime per daug, bus negerai. Tačiau ir čia nėra duomenų, kad valgant ir žuvį, ir mėsą, bus sunkiau virškinama ar pan., tiesiog galime gauti per didelį kiekį tam tikrų maistinių medžiagų“, – sako ji.

Foto: DELFI / Modesta Meškė

Taip pat pašnekovė primena, kad kalėdinis laikotarpis puikus tuo, jog tai labai palankus metas valgyti raugintas daržoves. Pagal rekomendacijas kasdien daržovių turime suvalgyti po 300–400 g, šiuo metu – sezonines šaknines daržoves, bent pusę šio kiekio galima drąsiai keisti raugintomis (tik nepainiokite su marinuotomis), mat taip paruoštos daržovės labai naudingos mūsų organizmui.

Papildomi kilogramai ištirps nepastebimai

Po šventinio periodo gydytoja rekomenduoja iškrovos dieną, tačiau iškart įspėja, kad jokiu būdu negalima leistis į kraštutinumus. „Blogiausia, kai per šventes sau leidžiama viską, o jau kitą dieną po švenčių imamasi griežtos dietos. Tai neprotinga. Iškart po švenčių reiktų grįžti prie įprastų sveikų taisyklių ir rutinos, atsižvelgiant į saiko jausmą, nuoseklumą, o po kokių keleto dienų pabandyti pasidaryti iškrovos dieną. Ir vėlgi – tai negali būti bado diena, tiesiog reikia perpus sumažinti kalorijų kiekį, kad lengviau subalansuotume tą kalorijų perteklių, kurį gavome per šventes, nepadarydami žalos sveikatai“, – moko K. Jasmontienė.

Gydytoja tikina, kad jei po švenčių grįšime prie įprastos rutinos ir laikysimės sveikos mitybos principų, per šventes priaugti 2–3 kg per dvi tris savaites pranyks ir neįdedant papildomų pastangų.