Biomedicinos mokslų daktarė, LSU docentė ir mitybos specialistė Sandrija Čapkauskienė teigia, kad didelio kiaušinio trynys turi net 200–300 mg cholesterolio, taigi jame yra tikrai didelis cholesterolio kiekis.

Cholesterolis yra pagrindinis žmogaus smegenų komponentas. 15–25 proc. cholesterolio organizmas gauna su maistu, o kitą dalį pasigamina pats. Jis yra svarbus vitamino D gamybai, lytiniams ir antinksčių žievės hormonams.

Ilgą laiką taip sureikšmintam kiaušiniuose esančiam cholesteroliui dėmėsys sumažėjo, kadangi pradėta daugiau kalbėti apie sočiųjų riebalų rūgščių ir transriebalų poveikį cholesterolio didėjimui. Kiaušinius sudaro ir riebalai – didžioji dalis jų – mononesočiosios bei polinesočiosios riebalų rūgštys ir 28 proc. sočiųjų riebalų“, – aiškina specialistė.

Sandrija Čapkauskienė
Foto: DELFI

Anot jos, moksliškai įrodyta, kad 1 kiaušinio suvartojimas per dieną nėra susijęs su padidėjusia širdies ir kraujagyslių ligų rizika sveikiems asmenims.

„Anksčiau šis mitas buvo labai gajus ir dėl širdies bei kraujagyslių ligų buvo kaltinamas kiaušinyje esantis cholesterolis. Tačiau buvo įrodyta, kad daugumai žmonių maiste esantis cholesterolis turi mažą poveikį kraujo cholesterolio koncentracijai ir „blogajam“ cholesteroliui. Žinoma, tikrai nerekomenduojama kasdien suvalgyti omleto iš 3 kiaušinių. Ir nors teigiama, kad 1 kiaušinis per dieną neturi žalingo poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai, toks dažnas kiaušinių vartojimas (kasdien po 1 kiaušinį) visgi gali padidinti širdies veiklos sutrikimų riziką vėlesniame amžiuje“, – perspėja S. Čapkauskienė.

Pasak jos, taip pat labai svarbu atkreipti dėmesį į tai, su kokiais produktais valgome kiaušinius.

Kiaušiniai
Foto: Adobe Stock

„Plaktas kiaušinis su daržovėmis ir pilno grūdo duona turi kitokį poveikį mūsų sveikatai nei kiaušinienė su kietuoju sūriu, padažu arba balta duona. Žmonės, kuriems sunku kontroliuoti bendrojo ir „blogojo“ cholesterolio koncentraciją kraujyje, turėtų vengti kiaušinio trynio ir rinktis patiekalus tik iš kiaušinio baltymo. Tokia pati rekomendacija yra asmenims, sergantiems cukriniu diabetu – kiaušinių vartojimas turėtų būti apribotas iki 3 vienetų per savaitę. Taigi reikėtų neviršyti šio skaičiaus. Sveikiems žmonėms galima suvartoti 5–6 kiaušinius per savaitę.“