Kodėl vieni bijo, o kiti pernelyg drąsiai atsisako pilnavertės mitybos ir renkasi maitintis tik šiuo supermaistu? Kodėl brokolio daigas vertingesnis už brokolį, kokia daigų rūšis ypač reikalinga moterims, o kurie gali pakeisti net saldainius vaikams? Apie tai šeštadienio „Alfas live“ laidoje kalbėjosi jos vedėjas Alfas Ivanauskas ir daigų augintojas, šeimos verslo plėtotojas, įmonės „Žali žali“ vadovas Vincas Benevičius. Pasirodo, daigų auginimas ne mažiau reiklus ir subtilus reikalas nei sūrių gamybą, kur svarbūs visi aplinkos veiksniai – drėgmė, temperatūra, šviesa…

Alfas Ivanauskas

Apie daigus yra labai daug stereotipų. Ar tiesa, kad tai yra tik žaliavalgių maistas?

Tai vienas gajesnių stereotipų. Tačiau tai jokiu būdu nėra žaliavalgių maistas, sakyčiau, netgi atvirkščiai. Mūsų klientų, kurie yra tikrieji žaliavalgiai – mažuma. Dauguma yra visavalgiai.

Kokia daigų nauda?

Yra žmonių, kurie įsitikinę, kad tai – supermaistas kvadratu. Daigai, be abejo, yra labai vertingi ir naudingi, tačiau nėra panacėja. Tai pilnavertės mitybos dalis, tačiau toli gražu ne visavertės mitybos pakaitalas. Visi daigai turtingi skaidulinėmis medžiagomis, be to, jie kiaurus metus yra švieži ir natūralūs: į lėkštę atkeliauja tik šviežutėlis produktas. Be to, daigai turtingi mikroelementais.

Man labai patinka daigintos spindulinių pupuolių sėklos. Tai yra vaikų numeris vienas. Net devyniasdešimt aštuoni procentai mažų vaikų šiuos daigus labai mėgsta ir noriai valgo. Jiems skanu, nes spindulinės pupuolės saldžios – jose gausu natūralaus cukraus, be to, skonis primena žalius žirnelius.

Spindulinės pupuolių daigai – B grupės vitaminų šaltinis. Kaip žinia, šie vitaminai iš organizmo pasišalina su skysčiais, per prakaitą, todėl žmonėms, kurie yra aktyvūs, šie vitaminai yra labai reikalingi. Antra, spindulinės pupuolės turi daug vario, kuris reikalingas, kad organizmas gamintų hemoglobiną.

Kitas įdomus, legendomis apipintas daigas – brokoliai. Žinome brokolį daržovę, kurią vieni ją labai mėgsta, kiti raukosi. Įdomu tai, kad brokoliuose yra augalinės medžiagos gliukorafanino, kurios brokolio daiguose yra bene dvidešimt kartų daugiau nei suaugusiose daržovėse. Kramtant brokolio daigus ši medžiaga reaguoja su kitomis daržovėje esančiomis medžiagomis ir virsta medžiaga, kuri – tai pagrįsta mokslo tyrimais, turi indikacijų kovai prieš vėžį.

Labai naudingi daiginti žalieji lęšiai, kurie netgi vadinami žalia „mėsa“, nes juose yra labai daug geležies. 100 g jautienos yra beveik tiek pat geležies, kiek šimte gramų daigintų lęšių. Tiems, kas mėsos nevalgo, tai puiki alternatyva palaikyti geležies kiekį kraujyje.
Ir, juokai juokais, bet ne tik deimantai yra geriausi moterų draugai. Žaliųjų žirnių daigai – taip pat. Kodėl? Dėl juose antioksidantų – vitamino A, E, C, kurių dėka oda yra saugoma nuo aplinkos poveikio. Trumpai tariant, žaliųjų žirnelių daigai saugo odos grožį ir spindesį.

Išvardinote teigiamas daigų savybes, jų naudą organizmui, o ar gali būti šalutinių poveikių?

Yra žmonių, kuriems tam tikros rūšies daigai sukelia alergiją, pavyzdžiui, odos niežulį, bėrimą. Tačiau tai būdinga įvairiems maisto produktams: vieniems jie tinka, kitiems – ne.

Kitas svarbu dalykas yra tai, kad žmonės mano, jog daigai ir želmenys yra vienas ir tas pats. Prieš kelis metus vienoje laidoje buvo kalbintas fitoterepeutas J. Ruolia ir vėliau iš to pokalbio parašytas straipsnis, kuriame buvo teigiama, kad daigai kenkia, sukelia vėžį ir pan. Pasekmes iki šiol jaučiame. Tačiau daigai – sėklų ir daržovių, ir kviečių želmenys yra visiškai skirtingi dalykai.

Kviečių želmenys natūralia forma net nėra valgomi, nes žmogaus organizmas nepajėgus jų tinkamai išskaidyti, tačiau jų sultys turi labai platų mikroelementų spektrą ir žmonės jas vartoja sveikatai palaikyti. Tačiau želmenų sulčių vartojimas reikalauja labai daug žinių – kaip spausti, kokiais kiekiais vartoti, nes perteklius gali turėti neigiamų pasekmių. Kviečių želmenų sultys turi būti vartojamos tik prižiūrint specialistui.

Visą pokalbį ir firminį V. Benevičiaus receptą su daigais išgirsite laidoje „Alfas live“.