– Edita, šios laidos tema – vieno kąsnio sumuštiniai ir kiti užkandžiai. Iš karto prisiminiau keletą Jūsų įvardintų produktų, kurie taip pat dažnai vartojami: mielinė duona, pelėsinis sūris. Ką apie juos manote?

– Vieno kąsnio sumuštiniuose yra ne tik duona, bet ir sūris, kurį, beje, ne visi mėgsta, taip pat baltų nerafinuotų miltų duonelės, su actu marinuotos daržovės, įvairios dešros, kurios nėra pats sveikiausias pasirinkimas. Jeigu tai yra užkandis kelis kartus per metus nuėjus į svečius, galbūt nieko tokio ir nenutiks, bet jeigu tai yra kasdieninis maistas, tada aš labai abejočiau, ar tai iš viso yra sveika.

– Kokia medžiaga, esanti mielinėje duonoje gali pakenkti mūsų sveikatai?

Duonos yra pačios įvairiausios, bet mes žinome, kad mūsų protėviai valgė ruginę pilno grūdo duoną arba kvietinę duoną, tačiau kviečiai buvo kitokie, negu dabartiniai, ir duona buvo gaminama ant natūralaus raugo. Raugas irgi yra mielės, nes jos kelia duoną, bet dabartinės mielės yra grynai sintetinis produktas.

Duona
Foto: Shutterstock

– O kaip dėl pelėsinio sūrio?

– Visų pirma, jeigu jūsų namuose supelija batonas, jūs tikrai jo nevalgote. Taigi lietuviško supelijusio batono mes nevalgome, bet valgome pelėsinį sūrį, atvežtą iš Prancūzijos ar kitur, kur mūsų protėviai tikrai negyveno. Viskas papuola į mūsų žarnyną, ten yra geros, pusiau geros ir negeros bakterijos, tai jeigu mes vartojame kuo daugiau tokių neaiškios vertės produktų, ateityje galime turėti sveikatos problemų.

– Ką manote apie rūkytus produktus ir kokias ligas jie gali sukelti?

– Rūkymas konservuoja, bet viskas priklauso nuo paruošimo būdo, o dedama labai daug druskos, tad tokio produkto negalima daug valgyti. Mano dešra yra tokia – paimu mėsos gabalą, įdedu į puodą, išverdu ir supjaustau. Tai yra 100 proc. dešra.

– Iš tiesų, jeigu kalbame apie rūkytus produktus, ten yra dedami nitritai, kurie neigiamai veikia mūsų organizmą ir gali padidinti tam tikrų vėžio tipų riziką. Žinoma, jeigu valgome retai, nieko nuo to neatsitiks, bet jeigu tai yra kasdieninis produktas, geriau valgyti puode virtą mėsą. O ką manote apie margariną ir majonezą, kaip mūsų organizmas reaguoja į šiuos produktus?

– Apie margariną net nediskutuoju, nes tai yra chemija nuo pradžios iki galo. O majonezas, tai priklauso nuo to, koks tas majonezas? Jeigu pasigaminote naminį majonezą iš gerų vištų kiaušinių, iš kokybiško aliejaus, kodėl gi ne? Bet tai yra tik išplaktas riebalas. Galima gaminti ir vegetariškus, ir veganiškus majonezus. Aš nesu prieš majonezą, bet esu prieš rafinuotus aliejus, kurie yra valgomi šaukštais, dedami į maistą, net visai nesusimąstant, kas tai yra. Žodžio rafinuotas pas mane virtuvėje nėra – nei rafinuotų miltų, nei rafinuoto aliejaus, nei rafinuotų cukrų.

Majonezas
Foto: Shutterstock

– Kitaip tariant, vengiama visų stipriai perdirbtų produktų?

– Taip, paaiškinsiu kodėl. Mūsų virškinimo fiziologija yra labai sena, formavosi tūkstančius metų, o maistas yra pasikeitęs. Prieš penkiasdešimt metų mes valgydavome visai kitaip. Mūsų fiziologija nėra pasiruošusi tokiai svetimų medžiagų intervencijai. Tos medžiagos, kurios ateina į mūsų organizmą ir jų neįmanoma perdirbti, nes nėra fermentų, jos kažkur atsideda. Atsideda į sąnarius, kepenis. Viskas kažkur turi atsidėti ir tikrai nesusimąstome, nes daugelis galvoja, kad organizmas pats turi atsirinkti. Jis kažką paima, bet jeigu labai stipriai nusižengiame, tai tik laiko klausimas, kada mes susirgsime.

Taip pat laidoje – ne tik skanių, bet ir sveikų užkandžių idėjos, kuriomis pasidalino virtuvės šefas Ruslanas Bolgovas.