Patyčios – tai nuolatinis fizinės ar psichologinės jėgos panaudojimas, sąmoningai siekiant sužeisti ar įskaudinti kitą asmenį, kuris negali savęs apginti (Olweus, 1978, 1993). Visuomeninės organizacijos „Gelbėkit vaikus“ tyrimų duomenimis, daugiau nei pusė mokinių Lietuvos mokyklose patiria patyčias, tiek pat jų tyčiojasi iš kitų vaikų.

Maždaug penktadalis mokinių mokykloje patiria fizinį smurtą. Šią problemą pripažįsta ir Lietuvos Respublikos prezidentė Dalia Grybauskaitė, aktyviai remianti „Vaikų liniją“ ir kviečianti visuomenę nebeignoruoti patyčių protrūkio šalyje.

Vienas iš svarbių žingsnių patyčių mažinimui šalyje buvo žengtas ir Grigiškių „Šviesos“ gimnazijoje. Anglų kalbos mokytoja Dalia Tarosaitė drauge su bendraminčiais iš septynių šalių (Graikijos, Portugalijos, Bulgarijos, Italijos, Ispanijos, Rumunijos ir Turkijos) teikė paraišką Europos komisijai dėl tarptautinio daugiašalės partnerystės tarpmokyklinio bendrojo ugdymo mokyklų bendradarbiavimo projekto pagal programą Erasmus+ „Be a buddy not a bully“ („Būk draugiškas-nesityčiok“). Laimėta dotacija užtikrino galimybę šalims partnerėms trejus metus dirbti, siekiant sukurti bendrą sistemą (pilotinę programą) patyčioms šalių mokyklose mažinti.

Pirmieji projekto metai skirti patyčių problemos analizei šalyse partnerėse. Sukurta anketa 5-7 klasių mokiniams bei mokytojams, siekiant išsiaiškinti, ar mokiniai atpažįsta patyčias, jų formas, ar patys yra linkę tyčiotis iš bendraamžių. Mokytojų buvo prašyta aptarti, kaip dažnai jiems tenka spręsti patyčių problemas, kokius naudoja konfliktų sprendimo būdus. Būtent šią analizę ir pristatė svečiai iš septynių šalių partnerių susitikimo Lietuvoje gegužės 16-17 dienomis metu.

Pirmąją viešnagės dieną svečiai apsilankė Grigiškių „Šviesos“ gimnazijoje. Čia juos pasitiko projekto koordinatorė Lietuvoje Dalia Tarosaitė, gimnazijos direktorius Jonas Komičius bei visa projekto komanda (direktoriaus pavaduotoja Audronė Galvanauskienė, psichologė Laura Žebrauskaitė-Butkevič, socialinė pedagogė Sandra Makarova, geografijos mokytoja Elena Arbačiauskienė ir lietuvių kalbos mokytoja Inga Andruškevičienė).

Aktų salėje buvo surengtas koncertas, kurio metu koncertavo „Chorų pasimatymų“ nugalėtojai – 7b klasės mokiniai, taip pat gimnazijos folklorinis ansamblis „Spalgena“ bei tautinių šokių kolektyvas. Nepraleidome galimybės susipažinti ir su svečiais. Atstovai iš kiekvienos šalies prisistatė ir parodė trumpus filmus apie jų mokyklas bei veiklą, nukreiptą prieš patyčias mokyklose. Po koncerto svečiai turėjo galimybę apžiūrėti gimnaziją, stebėti pamokas.

Po pietų visi projekto dalyviai nekantriai laukė svečio iš „Vaikų linijos“ – psichologo, „Vaikų linijos“ direktoriaus – Roberto Povilaičio. Psichologas vedė seminarą patyčių tema, pasidalino situacijos Lietuvoje analize, palygino ją su kitomis šalimis, pristatė „Vaikų linijos“ veiklą. Į diskusiją aktyviai įsitraukė ir gimnazijos svečiai, vyko debatai.

Antroji projekto diena prasidėjo kiekvienos šalies atstovaujamų mokyklų situacijos aptarimu. Prieš susitikimą kiekviena mokykla partnerė atliko tyrimą (anoniminės mokinių ir mokytojų anketos) savo mokyklose. Buvo pristatyti ir aptarti tyrimo rezultatai. Taip pat kiekviena šalis pristatė jų šalyje jau naudojamus metodus sprendžiant patyčių problemą (išgirdome apie įvairius renginius, prevencines programas, įstaigas, padedančias mokykloms užtikrinti mokinių saugumą ir pan.). Pristatėme ir savo gimnazijos veiklas – kasmet organizuojamą savaitę prieš patyčias, dalyvavimą įvairiuose konkursuose, konferencijose ir pan.

Vakarop svečiai turėjo galimybę pasigrožėti Lietuva – aplankė Trakus, plaukiojo garlaiviu, vaikštinėjo po Trakų pilį. Ir, žinoma, aptarė ateities planus. Rudenį grupių koordinatoriai susitiks Italijoje. Ten bus numatyti tolimesni projekto žingsniai. Viliamės, kad bendras aštuonių šalių noras pakeisti vis blogėjančią situaciją mokyklose duos rezultatų. Juk taip svarbu mokėti dalintis tuo, kas jau yra sukurta, ir drauge atrasti naują, dar geresnį kelią į problemos sprendimą.