Tuo tarpu Statuto pataisų autoriai tvirtina, kad opozicija yra neteisi, nes įregistruotas projektas visiškai nesusijęs su šiais klausimais ir jis parengtas galvojant apie ateitį.

ELTA primena, kad Seimo Tėvynės sąjungos- Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nariai Stasys Šedbaras, Jurgis Razma, Irena Haase ir Andrius Vyšniauskas Statute siūlo numatyti, kad Seimo Pirmininko, Seimo posėdžio pirmininko, Seimo valdybos, komiteto ar nuolatinės komisijos pirmininko prašymu galėtų būti balsuojama Seime dėl Etikos ir procedūrų komisijos sprendimų, susijusių su Statuto pažeidimais ar procedūriniais ginčais. Etikos ir procedūrų komisijos sprendimui būtų nepritarta, jeigu prieš balsuotų daugiau nei pusė visų Seimo narių.

Galiojančiame Seimo statute nėra numatyta, kad dėl Etikos ir procedūrų komisijos sprendimų dėl Seimo statuto pažeidimų ar procedūrinių ginčų galėtų būti balsuojama Seime.

Statuto pataisas įregistravę konservatoriai, remdamiesi komitetų praktika, siūlo numatyti Seimo nuolatinės komisijos nario pavaduotojus.

A.Norkienė: siekiama prastumti įstatymų projektus dėl civilinės sąjungos ir nedidelio kiekio kanapių dekriminalizavimo

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkė Aušrinė Norkienė sako, kad valdantieji, įregistravę Statuto pataisą, „pagal kurią galėtų ignoruoti, net neteikti Seimui Etikos ir procedūrų komisijos sprendimus dėl Seimo statuto pažeidimų ar procedūrinių ginčų", kelia grėsmę demokratijos procesams ir teisėkūros skaidrumui.

Pasak jos, pateikiami argumentai, kad neva komisijos išvados yra priimamos vadovaujantis politiniais interesais ir vien pirmininkės balsu, yra niekuo nepagrįsta manipuliacija, o kai kuriais atvejais – grindžiama melu.

Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūnė A. Norkienė primena, kad Etikos ir procedūrų komisija sudaroma griežtai laikantis Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principo. Anot jos, vienas iš komisijai nustatytų tikslų – padėti Seimui, parlamento nariams ugdyti demokratiškumą, derinti įvairius požiūrius bei įsitikinimus, nagrinėti ir teikti išvadas dėl procedūrinių ginčų.

„Pateiktas valdančiųjų siūlymas iš esmės paneigia Seimo Etikos ir procedūrų komisijos veiklos reikšmę ir vaidmenį. Akivaizdu, kad paskutinius demokratijos ir kantrybės saugiklius valdančiajai koalicijai išmušė susidariusi įtampa ir siekis bet kokiais būdais prastumti įstatymų projektus dėl civilinės sąjungos ir nedidelio kiekio kanapių dekriminalizavimo. Joks kitas panašus atvejis nebuvo sulaukęs tokių kraštutinių siūlymų. Šių įstatymų projektų atmetimas gali sužlugdyti ant (narkotikų) adatos smaigalio atsidūrusią Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų, Laisvės partijos ir Liberalų sąjūdžio koaliciją“,- mano A. Norkienė.

Ji kritiškai vertina siūlymą Statute numatyti, kad Seimo Etikos ir procedūrų komisijos nariai turi pavaduotojus. „Nė viena Seimo komisija neturi komisijos narių pavaduotojų. Tad siūlymas dėl pavaduotojų net labai keistas“,- mano ji.

A. Širinskienė: valdantieji „nufiltruotų“ jiems nepalankius etikos komisijos sprendimus

Mišrios Seimo narių grupės seniūnė Agnė Širinskienė konservatorių parengtas Statuto pataisas vertina kaip grėsmę demokratijai. „Sulaukę sau nepalankių etikos sargų sprendimų dėl partnerystės ir kanapių dekriminalizavimo, valdantieji imasi pertvarkyti Statutą tam, kad išvengtų etikos sargų rekomendacijos kartoti svarstymo stadijos balsavimą dėl kanapių dekriminalizavimo“,- mano A. Širinskienė.

Pasak jos, pagal dabartinį reguliavimą, dėl Etikos ir procedūrų komisijos sprendimo siūlyti perbalsuoti įstatymų projektus Seimo salėje balsuojama visais atvejais.

„S. Šedbaras ir jo kolegos siūlo jiems labai parankų „saugiklį“- būtų balsuojama tik esant Seimo pirmininko, komitetų pirmininkų, kitų valdančiųjų atstovų siūlymui. Taigi, valdantieji „nufiltruotų“ jiems nepalankius etikos komisijos sprendimus ir dėl jų net balsavimas posėdžių salėje nebūtų inicijuojamas, nereikėtų rūpintis, kaip surinkti daugumą balsų. Akivaizdu, kad taip ruošiamasi klausimo dėl kanapių dekriminalizavimo perbalsavimui, kur valdantieji sunkiai renka reikiamus balsus. Tą parodė ir ankstesni balsavimai“,- Eltai sakė A. Širinskienė.

Jos vertinimu, toks elgesys yra gėdingas, rodo visišką demokratijos principų nesuvokimą. „Teisėkūros procesas taptų įmanomas pažeidinėjant Statutą ir dangstant pažeidėjus. Kyla tik klausimas, kas bus, jei analogiškai bus elgiamasi kitais atvejais? Pvz. nepatiks koks Konstitucinio Teismo sprendimas – tai ar nesulauksim tokių laikų, kai valdančioji dauguma sieks reorganizuoti Konstitucinį Teismą? Tokių pavyzdžių Europoje jau esame matę. Tiesa, į nedraugiškus rytus nuo mūsų“,- pastebi Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko pavaduotoja A. Širinskienė.

R. Tamašunienė: valdantieji veikia ciniškai

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos narė Rita Tamašunienė nepalaikys Statuto pataisų. Jos teigimu, tai nėra techniniai jo pataisymai.

„Valdantieji veikia ciniškai, norėdami užtikrinti savo balsavimo persvarą net vadinamosiose "opozicinėse" komisijose, kad žūtbūt, bet kokiomis aplinkybėmis būtų viską nulemiantys daugumos balsai. Objektyvumas, nešališkumas -tai tik vaidyba, jie siekia sutvarkyti Statutą taip, kad į vienus vartus, dalyvaujant 6 daugumos nariams būtų priimami sprendimai. Balsuojančius ne pagal "instrukciją" pašalinti iš Etikos ir procedūros komisijos nepavyko, tai bent kitu, pavaduojančiu nariu, nuolat kaitalios. Bet visada reikia prisiminti, kad po rinkimų gali likti opozicijoje ir su tuo pačiu grėbliu pats gali gauti į kaktą“,-Eltai sakė Lietuvos lenkų rinkimų akcijai- Krikščioniškų šeimų sąjungai atstovaujanti Mišrios Seimo narių grupės seniūno pavaduotoja R. Tamašunienė.

Vytautas Gapšys: procedūros galėtų būti keičiamos tik kitai kadencijai

Seimo Darbo partijos frakcijos narys Vytautas Gapšys nesiima spręsti, ar Statuto pakeitimai kaip nors yra susiję su civilinės sąjungos įteisinimu ir kanapių dekriminalizavimu. „Nežinau, ar būtent tais klausimais šios pataisos bus panaudotos, bet aš būčiau prieš tokių projektų priėmimą kadencijos viduryje“,- Eltai sakė V. Gapšys.

Jo nuomone, jeigu keičiamos procedūros, jos turėtų įsigalioti jau kitai Seimo kadencijai. „Man atrodo, kad dabartinė tvarka pakankamai sėkmingai veikia, todėl nepalaikyčiau siūlomų Statuto pataisų",- sakė V. Gapšys.

A.Vyšniauskas: opozicija yra neteisi

Vienas iš Statuto pakeitimo autorių, Seimo Tėvynės sąjungos- Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno pavaduotojas Andrius Vyšniauskas atmeta oponentų priekaištus, tvirtindamas, kad opozicija yra neteisi. Jo nuomone, opozicija eilinį kartą kelia šaršalą.

„Man labai keista, kai parlamentarai komentuoja pataisas, akivaizdžiai net neperskaitę projekto. Esmė yra labai paprasta: mes kalbame tik tai apie tuos atvejus, kai yra aiškinamas Statutas arba tam tikros Seimo procedūros. Nekalbame apie visokius etikos nusižengimus ar kitus dalykus“,- Eltai sakė A. Vyšniauskas.

Jo nuomone, šiuo metu yra ganėtinai keista situacija, kai 11 Etikos ir procedūrų komisijos narių gali iš esmės pakeisti Statutą, nors norint pakeisti Statutą Seimo salėje reikia 71 balso.

„Etikos ir procedūrų komisijoje dažnai susidaro situacijos, kai sprendimai yra priimami politinės daugumos balsais, o daugumą šioje komisijoje dažniausiai turi opozicija, tai tokiu atveju pasitaiko tam tikrų manipuliacijų Statutu. Kai kyla kažkokie neaiškumai, mes norime įteisinti mechanizmą, kad Seimo pirmininkė ir kiti aukščiausi parlamento pareigūnai galėtų kreiptis į visą Seimą ir tada visas Seimas 71 balsų dauguma galėtų priimti sprendimą, pritaria ar nepritaria komisijos išaiškinimui“,- projektą komentavo A.Vyšniauskas.

Pasak jo, šiuo metu apskritai Seime nėra balsavimo dėl Etikos ir procedūrų komisijos sprendimo. „Mes įvedame saugiklį, kad ne bet kas galės tą padaryti, o tik Seimo pirmininkas ir kiti aukščiausi pareigūnai labai motyvuotu prašymu“,- sakė politikas.

Kalbėdamas apie Civilinės sąjungos įstatymo projektą ir nedidelio kiekio narkotikų dekriminalizavimą jis sakė, kad šių klausimų siūlomos Statuto nuostatos net teoriškai negalėtų paliesti, nes sprendimai Etikos ir procedūrų komisijoje jau yra padaryti ir visos procedūros yra įgyvendintos taip, kaip nurodė etikos sargai.

"Tai net teoriškai apie tuos klausimus negalima kalbėti. Kalba eina apie tam tikrus ateities sprendimus, kai matome, jog yra bandoma manipuliuoti Seimo Statutu ir jį išaiškinti ne 71 parlamentaro balsais, o tik tai Etikos ir procedūrų komisijos narių balsais, kur dažniausia 5 opozicijos atstovai turi lemiamą persvarą“,- sakė jis.

A. Vyšniauskas užtikrino, kad nesiūloma keisti Etikos ir procedūrų komisijos sudarymo tvarkos, o siūloma, kad visose nuolatinėse komisijose taip, kaip Seimo komitetuose, galėtų būti pavaduojantys nariai.

„Ne pirmą kartą susiduriame su situacijomis, kai koks nors Seimo narys suserga ir komisijoje nėra kuo jį pakeisti. Pastaruoju metu turėjome situaciją, kai vienas Etikos ir procedūrų komisijos narys gulėjo ligoninėje ir negalėjo priiminėti sprendimų.Tokiu atveju išsikreipia daugumos ir mažumos proporcijos ir tai, mūsų nuomone, nėra demokratiška. Komitetuose pavadavimas veikia labai gerai, manau, kad tai galima pritaikyti ir komisijoms“,- sakė A. Vyšniauskas.