Patarėjas taip pat ėmė aiškinti, kad S. Malinauskas, kvestionuodamas bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ veiksmus, netiesiogiai ėmė dalyvauti savivaldos rinkimuose su S. Skvernelio partija.

Savo „Youtube“ kanale, penktadienį paviešintame vaizdo įraše pavadinimu „Šimtamilijoninė šėrykla“ S. Malinauskas pasakojo, jog Vilniuje viešojo transporto vairuotojai priversti vairuoti senas ir techniškai netvarkingas transporto priemones, nors jų remontui, o ir naujų transporto priemonių įsigijimui, esą išleidžiamos kosminės sumos.

Vilniaus gatvėmis, pasak S. Malinausko, važinėja 415 autobusų ir 250 troleibusų. Norint juos pakeisti naujais, reikėtų apie 244 mln. eurų, skaičiavo tinklaraštininkas.

Vilniaus viešasis transportas

„Kaip jums atrodo, per aštuonerius metus, kai dvi kadencijas valdžioje buvo meru Remigijus Šimašius, kaip jums atrodo, kiek mes išleidome visi pinigų šitų senų trantų taisymui?“ – klausė S. Malinauskas.

Malinauskas: taisant sunkiau sukontroliuoti, kur nuėjo pinigai

Anot jo, vien atsarginių dalių, reikalingų troleibusų ir autobusų remontui, nuo 2015 metų išleista kiek daugiau nei 344 mln. eurų.

S. Malinauskas kėlė klausimą, kodėl, vietoje to, kad įsigytų visas visiškai naujas, saugias transporto priemones, bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ perka dalis ir priemones taiso. Anot jo, tai – neracionalu, neekonomiška.

Be to, esą ir neskaidru, kai dėl didelės dalies prekių įsigijimo susitariama žodžiu.

Tai, anot tinklaraštininko, – sena schema, kai pasirenkama kažką taisyti, nes taip sunkiau sukontroliuoti, kam ir kaip realiai išleidžiami pinigai.

„Koks to tikslas? Tikslas – labai paprastas, aš matau vienintelį tikslą – esi motyvuotas priimti ne ekonomiškai naudingiausius sprendimus, o tau naudingiausius sprendimus, kažkodėl pirkti įvairų metalo laužą, paskui pirkti labai daug dalių“, – kalbėjo S. Malinauskas.

Skirmantas Malinauskas

S. Malinauskas teigė, jog šią informaciją jam padėjo surinkti savivaldos rinkimuose dalyvaujančios politikės iš S. Skvernelio vadovaujamos Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“: buvusi Teisingumo ministerijos Centralizuoto audito skyriaus vedėja Dorita Visalgienė ir buvusi Aplinkos apsaugos departamento vadovė Olga Vėbrienė. Tinklaraštininkas teigė, kad jomis pasitiki.

Rengdamas vaizdo įrašą, S. Malinauskas taip pat rėmėsi viešai prieinamais duomenimis, autobusų vairuotojų liudijimais.

Savo vaizdo įraše tinklaraštininkas taip pat kalbėjo apie gatvių Vilniuje siaurinimą, prastas vairuotojų darbo sąlygas.

Paaiškino, ką Malinauskas pateikė ne taip

Į visa tai sureagavo Vilniaus mero patarėjas K. Žukauskas ir ėmė neigti S. Malinausko pristatytus skaičiavimus: anot jo, autobusų remontui per aštuonerius metus (2014–2022 metais) bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) išleido 12,4 mln. eurų.

„Skirmantas Malinauskas žengia į rinkimus – tik dalyvaudamas juose ne tiesiogiai, o kaip Skvernelio partijos tribūna“, – taip pat rašė K. Žukauskas.

Jis bandė paaiškinti, kodėl S. Malinausko viešai pristatytos sumos neatitinka realybės.

„Malinauskas savo video paėmė ne realiai išleistas viešųjų pirkimų sumas, o potencialias sutarčių vertes. Kurios yra, kaip sakiau, net 30 kartų mažesnės už realias VVT išlaidas.

Ką tai reiškia? Po ta pačia viešųjų pirkimų eilute palenda ir preliminarios sutartys, ir galimi sutarčių pratęsimai ir pan. Todėl tos sumos nėra realūs įsipareigojimai, tuo labiau, tai nėra išlaidos, ką automatiškai sutraktavo Malinauskas.

Konkretus pavyzdys: viešųjų pirkimų sistema rodo, kad 2019 m. VVT autobusų remontui galėjo sudaryti sutarčių už 105 mln. eurų. Būtent šį skaičių Malinauskas ir naudojo. Tačiau realiai VVT sutarčių sudarė vos už 4,88 mln. eurų, o realiai išleido – jau tik 1,95 mln. eur. Jaučiat? 50 kartų realybė skiriasi nuo teorinių pirkimo verčių, kurias Malinauskas pateikia kaip realias išlaidas.

Kodėl tokie skirtumai? Čia normalus viešųjų pirkimų procesas, jį rasite daugelyje kitų sričių, kur negalite tiksliai žinoti, kokios apimties paslaugų jums prireiks per metus.

Dėl tų pačių remonto darbų VVT gali sudaryti tris ar penkias skirtingas preliminarias sutartis su skirtingomis bendrovėmis, tačiau po to tarp tų tiekėjų būna skelbiamas atnaujintas varžymasis, ir jau su atsirinktais tiekėjais sudaromos pagrindinės sutartys. Ir galiausiai yra perkama pagal faktą (sumokama irgi pagal jį)“, – dėstė K. Žukauskas.

Žukauskas: gal nereikia kaltinti vagystėmis?

Jis sutiko, kad Lietuvoje su viešaisiais pirkimais yra labai daug blogų dalykų – nuo ilgų biurokratinių procedūrų iki visos informacijos pateikimo.

„Bet jei sistema kreiva ir joje Malinauskas nesugebėjo rasti tai, ko ieškojo, arba net nenorėjo rasti, gal visgi nereikia kaltinti „Vilniaus viešojo transporto“ milijoninėmis vagystėmis? Galų gale, jis juk dirbo Vyriausybėje, tai tikrai nėra nieko nesuprantantis apie viešuosius pirkimus“, – pažymėjo mero patarėjas.

Vilniaus viešasis transportas

„Kodėl sakau, kad Malinauskas žengia į rinkimus su Skvernelio partija? Nes – ups, kaip netikėta – šią neva skandalingą, bet realiai absoliučiai klaidingą medžiagą apie VVT autobusų remontus jam atnešė dvi Skvernelio partijos kandidatės Vilniuje – Olga Vėbrienė (sąraše bus pirmu numeriu) ir Dorita Visalgienė.

Malinauskas to neslepia, ir dar daugiau – visoje laidoje ima iš jų interviu, tačiau niekur nepažymi, kad tai politinė reklama. Štai tokie žmonės veržiasi valdyti Vilnių – kurie nelabai žino, kuo skiriasi galima sutarties vertė nuo realiai išleistų pinigų“, – įraše feisbuke pridūrė K. Žukauskas.

S. Malinauskas sureagavo ir į šį mero patarėjo įrašą. Jis teigė, kad K. Žukauskas – „Šimašiaus trolis“.

„Eilinis mero fiasko su Vilniaus viešuoju transportu ir eilinė patarėjo pradėta gelbėjimo akcija“, – vertino S. Malinauskas.

Patarėjo pateiktus skaičiavimus jis taip pat vadino „trolinimu“.

Malinausko atsakas: jei žmonės tiki, gali tikėti

„Dabar Karolis komentuoja mano epizodą apie Vilniaus viešąjį transportą ir jo pirkimus. Jis atsišaudo teigdamas, kad sutarčių sudaryta už ne už 350 mln. (epizode nurodyta, kaip gauti VPT duomenys), o už 180 (jis išmeta visas preliminarias sutartis, visas sutartis taisytas, t. y. jei sutartis keista, ji tiesiog išminusuojama, kaip nebuvusi, nors galėjo būti bent dalinai vykdoma) ir deda vyšnią ant torto – jo teigimu, per aštuonerius metus autobusų ir troleibusų remontui faktiškai išleista 12 mln. erų.

Sutarčių sudaryta pagal VPT 350 mln. pagal Karolio redakciją 181 mln. o realiai išleista 12 mln. Cool“, – atkirto tinklaraštininkas.

„Jei žmonės tiki, kad VVT sudaro sutarčių už šimtus milijonų, o įgyvendina už 12 mln., tai gali tikėti. Iš VPT duomenų aišku, kad taip nėra. Sudaryta tūkstančiai sutarčių. Ne kelios. Kita vertus, jis naudojamasi tuo, kad aš negaliu įvardinti tikslios sumos, o VVT man neatsakė į klausimus. Atrašė tik vėliau, o dabar prasideda kontrapuolimas – čia Skvernelio sąmokslas. Tai jau buvo, nieko naujo“, – pridūrė jis.

S. Malinauskas paneigė, jog dalyvaus rinkimuose.

„Aš ne tik nesiruošiu dalyvauti jokiuose rinkimuose, aš atmečiau Laisvės partijos pasiūlymą dalyvauti rinkimuose kaip jų kandidatas Vilniuje. Toks Bertulio scenarijus. Atmečiau ir dar bent du kitus pasiūlymus. Rinkimuose nedalyvausiu, tai pamatysite patys, Karolis Žukauskas yra melagis“, – aiškino jis.

Bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ pastaruoju metu susilaukė daug dėmesio, nes jos darbuotojai streikavo. Darbo sąlygomis nepatenkintų vairuotojų streikas tęsėsi 17 dienų, visgi įmonės vadovybei ir darbuotojų profesiniai sąjungai galiausiai pavyko susitarti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)