Jo teigimu, gairės labiau panašios į „laisvo pobūdžio anoniminį rašinį, parašytą pagal kažkieno pageidavimus, nesuderinamus su aiškinamo reglamento turiniu“. Jis dar pažymėjo, jog dokumentas nėra pasirašytas, nėra aišku, kas jį parengė ar aprobavo.

„Kitaip tariant, tai yra politinio, o ne teisinio pobūdžio dokumentas. Tiesą sakant, EK publikuojami FAQ apie sankcijas, užimantys kelis šimtus puslapių, kuriuose galima rasti priešingų teiginių, atrodo solidžiau“, – socialiniame tinkle rašė D. Žalimas.

Teisininkas feisbuke teigė, jog tokį įspūdį susidarė, nes yra visiškai neaiškus dokumento turinio teisinis pagrindas, jame nėra jokių nuorodų į reglamento nuostatas, dokumento nuostatos – prieštaringos ir „atrodo nepagrįstos jokiomis aiškinamomis reglamento nuostatomis“.

VDU Teisės fakulteto dekanas D. Žalimas kartu išskyrė ir kelis svarbius aspektus.

„Pirma, kaip savotiškas atsparos taškas dokumento pradžioje akcentuojama tranzito laisvė. Ironizuojant galima pastebėti, jog dar reikėjo prisiminti prekybos, prekių, asmenų ir kapitalo judėjimo laisves, gal tada atrodytų, jog apskritai visos sankcijos nereikalingos. Juk sankcijų esmė kaip tik ir yra minėtų laisvių varžymas.

Todėl jokia tranzito laisvė, juolab pripažinta dokumente su rusija, negali būti pagrindu nevaržyti valstybės agresorės prekių tranzito, kad ir kam tos prekės būtų skirtos“, – rašė jis.

D. Žalimas rašė, jog išaiškinimai dokumento tekste neturi pagrindo sankcijų reglamento tekste, „todėl gali būti savavališki“.

„Pavyzdžiui, neaišku, kuo remiantis skirtingai traktuojamos karinės (ir dvigubos paskirties) prekės bei kitos sankcionuojamos prekės. Žinoma, gerai, kad neleidžiamas pirmųjų tranzitas, bet lieka neaišku, kokiu pagrindu tuo pačiu metu leidžiamas antrųjų tranzitas (juk joms sankcijos nustatytos tuo pačiu tikslu mažinti karinę ir ekonominę rusijos galią).

Taip pat neaišku, kokiu pagrindu remiantis nustatyta 3 metų vidurkio kvota leidžiamoms vežti tranzitu sankcionuojamoms prekėms. Tiesiog nematyti reglamente panašaus reguliavimo“, – pabrėžė jis.

Dainius Žalimas

Teisininkas D. Žalimas teigė, jog dokumentas sudaro prielaidas sankcijas apeiti ir palaikyti nuolatinę įtampą dėl tranzito.

„Kaipgi mes imsime ir įsitikinsime, jog prekės tikrai tik rusijos vidaus vartojimui. Be to, 3 metų vidurkis apima ir prekių, tradiciškai skirtų eksportui, kiekį, o tai jau tiesioginis leidimas pažeisti net pagal išaiškinimą suprantamas sankcijas“, – rašė jis.

Jis prognozavo, jog Rusija nuolat kels pretenzijas dėl prekių tikrinimo.

„O įsivaizduokime, kaip situacija bus eskaluojama, jei prekės bus nepraleidžiamos dėl abejonių jų galutine paskirties vieta ar dėl kvotos viršijimo. Tokiais atvejais draudimas vežti prekes tranzitu atrodo vienareikšmiškai geriau“, – teigė D. Žalimas.

Apibendrindamas trečiadienio vakarą paskelbtą dokumentą, teisininkas D. Žalimas teigė, jog jis atrodo „kaip visiškai laisva, ES teisės pernelyg nevaržoma, EK kūryba, pasireiškianti Tarybos kompetencijos perėmimu“.

Jis teigė, jog tai galima pripažinti kaip Lietuvos pralaimėjimą. Nes nors buvo žadama, kad dokumentas bus skirtas visoms ES šalims, ne tik Lietuvai, realybė – kitokia.

„Iš pradžių mums buvo sakoma, jog svarbiausia, kad dokumentas nebūtų pritaikytas individualiai tik Lietuvai, o būtų skirtas visoms ES šalims. Ką gi, formaliai taip ir yra – nei Lietuva, nei Kaliningradas neminimi. Tačiau tik formaliai. Nes pagal esmę, kadangi yra skirtas prekių tranzitui geležinkeliu, dokumentas yra vis tiek skirtas tik Lietuvai, nes per Lenkiją tranzitas geležinkeliu nevyksta. Ir su visomis rusų būsimomis pretenzijomis dėl tranzito tikrinimo ir ribojimo pirmiausia susidursime mes“, – feisbuke rašė D. Žalimas.

Teisininkas D. Žalimas taip pat prognozavo, jog Lietuvos valdžios atstovai stengsis pasakoti apie sėkmę.

„Matyt, laikotarpis, kai mes Europoje buvome įdomūs savo patirtimi ir kai tariamai buvo pripažįstamas mūsų įžvalgumas santykių su rusija klausimais, jau baigiasi. Trumpai truko, o karo pabaigos dar nematyti. Kaip ir reikėjo tikėtis, rusai dar nepatenkinti ir nori daugiau nuolaidų Lietuvos suvereniteto sąskaita“, – feisbuke trečiadienį rašė D. Žalimas.

Delfi primena, kad Europos Komisija trečiadienį naujomis gairėmis leido Rusijai geležinkeliais gabenti sankcionuotas prekes į ir iš Kaliningrado srities per ES teritoriją šio eksklavo poreikiams.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (16)