Pasak šios Jungtinių Tautų (JT) organizacijos, to priežastis – neatitikimai ir spragos Baltarusijos pareigūnų pateiktoje informacijoje apie orlaivio kurso pakeitimą.

2021 m. gegužės 23 d. į Vilnių iš Atėnų skridęs „Ryanair“ lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas Minske, kur baltarusių pareigūnai sulaikė juo skridusį Baltarusijos disidentą Ramaną Pratasevičių ir jo draugę Sofiją Sapegą.

Peržiūrėjusios ICAO ataskaitą, 36 šios organizacijos Tarybai priklausančios šalys „paprašė ICAO suburtos tyrėjų grupės tęsti savo tyrimą“. Pranešime ši Monrealyje įsikūrusi organizacija teigė, kad ICAO Taryba „pareiškė nerimą dėl spragų Baltarusijos pateiktoje informacijoje ir neatitikimų tuo metu pasiekiamuose įrodymuose, susijusiuose su itin svarbiais įvykių atkūrimo aspektais“.

Taryba, anot pranešimo, taip pat atkreipė dėmesį į „naujai atsiradusią informaciją“, tačiau nedetalizavo.

Tyrimui artimas šaltinis sakė naujienų agentūrai AFP, kad atitinkamą informaciją pateikė Lenkija, „kuri apklausė tą dieną operacijoms vadovavusį dispečerį, kuris nuo tada išvyko iš šalies“. „Jis nurodė, kad nuo pat ryto skrydžių valdymo bokštą kontroliavo Baltarusijos slaptosios tarnybos narys“, – teigė šaltinis.

Ataskaitoje, su kuria susipažino AFP, daroma išvada, kad pranešimas apie lėktuve padėtą bombą buvo „melagingas“. Tokios įvykių versijos laikėsi Baltarusijos pareigūnai, įskaitant prezidentą Aliaksandrą Lukašenką. ICAO ataskaitoje patvirtinama, kad, apieškojus lėktuvą, bomba nebuvo rasta, tad melagingas pranešimas buvo paskelbtas tyčia.

Tačiau tyrimo metu „nebuvo įmanoma priskirti atsakomybės kuriam nors asmeniui ar valstybei“, teigiama tyrėjų ataskaitoje. Nepaisant to, ji galimai rodo, kad Baltarusija slepia svarbią su tyrimu susijusią informaciją.

Liepą JAV, Kanada, Jungtinė Karalystė (JK) ir Europos Sąjunga (ES) dėl šio incidento paskelbė Baltarusijai ir A. Lukašenkai sankcijas.

Primename, kad susisiekimo ministras Marius Skuodis tikino, kad Lenkija turi reikšmingos papildomos informacijos, galinčios daryti įtaką Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) ataskaitai dėl priverstinio „Ryanair“ lėktuvo nutupdymo Minske.

Iš Lietuvos pusės mes prašysime papildomo laiko tarpo patikslinti ataskaitą, todėl, kad Lenkija yra pasiruošusi pateikti papildomą informaciją. Dėl šios informacijos mūsų teisėsauga yra suderinusi su Lenkijos teisėsauga ir mes manome, kad ta papildoma informacija turėtų pagrindo keisti tai, kaip ataskaitoje traktuojama tarptautinė teisė“, – atsakydamas į žurnalistų klausimus Vyriausybėje pirmadienį teigė M. Skuodis.

Ministras aiškina, kad faktai rodo akivaizdžius nesutapimus tarp to, ką sako Baltarusija, ir tarp to, kokie yra realūs užfiksuoti įvykiai.

„Objektyvūs faktai, pateikti ataskaitoje, rodo, kad lėktuvas buvo nuleidžiamas oro uoste gerokai prieš tai, kai gauta skirtingų oro uostų informacija apie sprogmenis.

Kitaip sakant, iš pradžių priimti sprendimai Baltarusijos pusėje, o tik tada gauti grasinimai dėl sprogmenų. Antras įdomus nesutapimas: jeigu yra sakoma, kad tai yra aukščiausias pavojaus lygis, tai kodėl keleiviai nusileidus orlaiviui tuoj pat neevakuojami, o užtrunka evakuacija ilgą laiko tarpą“, – aiškino susisiekimo ministras.

„Yra tikrai labai daug faktais paremtų nesutapimų, bet, kaip minėjau, Lenkija yra pasiruošusi pateikti papildomą informaciją, kurią turi bei kuri, mūsų vertinimu, turėtų būti atitinkamai įvertinta ICAO. Mano žiniomis, ta informacija yra reikšminga“, – pridūrė jis.

Šaltinis
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)