Ketvirtadienį tvoros statyba besirūpinančios įmonės EPSO-G atstovai sukvietė žiniasklaidą parodyti, kaip sekasi darbai. Prieš kelionę prie sienos su Baltarusija Varėnos rinktinės pasienio vadas Virgilijus Raugalė instruktuoja, kaip ten elgtis.

„Bus baltarusių pasienietis, kuris jus filmuos. Neprovokuokite jo, nemojuokite, nekalbinkite, – perspėja V. Raugalė ir priduria. – Jei išgirsite pabūklus, neišsigąskit, nenustebkit. Netoli yra poligonas, kur kartais vyksta mokymai.“

Kaip ir žadėta, nuvykus prie Latežerio pasienio kontrolės punkto mus akylu žvilgsniu pasitinka vienišas baltarusių pasienietis be jokių skiriamųjų ženklų, tik su apsaugine veido kauke. Sieną Lietuvos pusėje saugo ir pora Lietuvos pareigūnų.

Truputį vėliau Baltarusijos pasienietis pasielgia kiek komiškai – maždaug po valandos nuo žiniasklaidos atvykimo jis kažkodėl nusprendžia užsidėti šalmą ir pasislėpti krūmuose.

„Turbūt ruošiasi šturmui“, – pajuokauja Lietuvos pareigūnas.

Šiomis statybomis susidomėjo ir lenkų žiniasklaida – reporterių iš kaimyninės valstybės praktiškai tiek pat kiek ir lietuvių. Viena žurnalistė papasakoja, kad Lenkija taip pat planuoja atsitverti nuo Baltarusijos ir migrantų tvora, tačiau darbai dar neprasidėjo, jų prezidentas tik vakar pasirašė įsakymą dėl statybų pradžios.

Beje, lenkai naudojasi kiekviena proga apsilankyti pasienyje su Baltarusija, nes Lenkijoje jie to padaryti negali, – ten patekti griežtai draudžiama jau keletą mėnesių.

Neįveikiamų barjerų nėra

Sienos statybos darbai vyksta aktyviai – 70 darbininkų jau pluša: vienoje vietoje kalami stulpai, kitur prie jų tvirtinama metalinė tvora, o dar keli darbininkai viršuje vynioja koncertiną.

Šio 4 metrų aukščio barjero statyba ties Druskininkais prasidėjo praėjusią savaitę ir kol kas pastatyta maždaug pusė kilometro. Koncertinos pabaigos čia jau nebematyti – ja padengtas 68 km pasienio ruožas.

Ateityje statybininkų skaičius turėtų išaugti iki 200. Per dieną viena brigada gali nutiesti 300 metrų koncertinos ir pastatyti 50 metrų tvoros.

„Neįveikiamą barjerą sunku pastatyti, bet šitai kliūčiai įveikti reiktų ilgo laiko ir mums būtų nesudėtinga greitai sureaguoti į incidentą“, – sakė V. Raugalė, paklaustas, ar šią sieną migrantai galėtų įveikti.

Beje, visame pasienyje planuojama įrengti ir stebėjimo sistemą, šioje vietoje ji jau veikia. Tikimasi, kad įveikti sieną nepastebėtiems nepavyks. Dar vasarą migrantai bandydavo įveikti koncertinos užtvarą, tačiau dabar renkasi kitus kelius.

„Šiame ruože situacija žymiai pagerėjusi. Pradedant įrengti kliūtis, migrantai renkasi ir kitas vietas“, – patikino V. Raugalė.

Pasienietis priduria, kad šis barjeras turėtų tapti kliūtimi ir kontrabandininkams. Tiesa, jie jau dabar cigaretes gabena oru ir upe.

„Tai bus ir kontrabandininkams kliūtis, fiziškai pereiti sieną taps gana sudėtinga, gal ir neįmanoma. Aišku, kontrabandininkai išradingi, ieško kitų būdų“, – šyptelėjo jis.

Statybos įvyks laiku

EPSO-G atstovas Antanas Bubnelis sako, kad šiuo metu jau vyksta statybos darbai 100 km ruože. Prieš mėnesį ties Druskininkais pradėta tiesti koncertina.

„Pirmasis 100 km ruožas iki metų pabaigos bus padengtas koncertina, o tvora bus pastatyta iki balandžio mėnesio“, – žadėjo A. Bubnelis.

Dar 400 km ruože darbai neprasidėjo – tebevyksta viešųjų pirkimų procedūros. Tikimasi, kad iki lapkričio pabaigos bus išrinktos bendrovės, kurios ties tvorą ten. Šiuo metu suplanuota, kad visas projektas kainuos 152 mln. eurų, o viskas pabaigta bus kitų metų rugsėjį.

„Derybos rodo, kad projekto terminai ir biudžetas, kurį nustatė Vyriausybė, yra realūs. Galutinė antro etapo statybų kaina ir terminai paaiškės pasibaigus deryboms“, – žadėjo A. Bubnelis.

Didžiausia grėsmė statyboms – medžiagų trūkumas. Tačiau, kaip teigia EPSO-G atstovas, bent kol kas užtikrintas patikimas tiekimas.

„Pagrindinis statybų eigos butelio kakliukas yra medžiagų tiekimas. Pirmojo ruožo statyboms medžiagų tiekimas užtikrintas, jos tiekiamos Lenkijos ir Nyderlandų gamintojų. Derybų metu dėl antrojo etapo galimi tiekėjai teigia, kad terminai realūs ir galima turėti medžiagų statybos darbams. Tiesa, paklausus, ar galima trumpinti statybos terminus, tiekėjai sako, kad tada išaugtų statybų kaina ir būtų rizika viršyti numatytą biudžetą“, – sakė A. Bubnelis.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (495)