„Bylinėjuosi. Tiems, kas su tuo nesusidūrė ir nežino, kaip tai vyksta ir kiek tai užtrunka laiko, galiu pasakyti, kad ilgai. Mano atveju ieškinį teismui pateikiau metų pradžioje – sausį, o bylos nagrinėjimas prasidėjo po 8 mėnesių. Šiandien buvo pirmas parengiamasis teismo posėdis. Ir tai tik pradžia“, – ketvirtadienį feisbuke rašė S. Čaplinskas.

Kartu jis įraše nusistebėjo, kad dabar Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pati nesilaiko rekomendacijų, į kurias anksčiau įstaigų dėmesį atkreipdavo Valstybės kontrolė. Šiai institucijai vadovavo dabartinis sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys.

„Kažkaip prisiminiau Valstybės kontrolės (VK) rekomendacijas įstaigoms. Jas tikrindama, Valstybės kontrolė visada joms „baksnodavo“, kad, jeigu įstaigoje yra teisės skyrius su atstovavimo teise, tai jie ir turi atstovauti įstaigą teismo bylose. Ir ką jūs manote? Ar šios rekomendacijos įgyvendinamos SAM? Turiu konstatuoti, kad ne

Šiandien vykusiame parengiamajame teismo posėdyje, kuriame buvo nagrinėjamas mano ieškinys SAMui dėl nepagrįsto ir neteisėto atleidimo iš darbo, ministerija atsiuntė labai brangius, net tris iš advokatų kontoros samdytus advokatus. Ar pastarąją aplinkybę reikia vertinti kaip ministerijos specialistų negebėjimą apginti man prifabrikuotų kaltinimų teisme? Nežinau, bet tai atrodo tikrai keistai, kai dabar SAM dirba tiek daug buvusių VK darbuotojų“, – rašė S. Čaplinskas.

Jis teisme įžvelgė ministerijos siekį vilkintį procesą.

„Atsakovo atstovų prašymas kviesti liudyti teisme žmogų (SAM patarėją L.Kavolių), kuris nedalyvavo informacinės sistemos perdavimo procese, nei karto nesilankė įstaigoje, neturi jokio supratimo, kaip veikia sistema, ir niekas iš ULAC darbuotojų jo nepažįsta ir nematė, negavo ir negirdėjo jokių jo rekomendacijų nei raštu, nei žodžiu, kaip vykdyti procesą.

O dabar jis ruošiasi paaiškinti teismui, kaip reikėjo vykdyti procesą. Prajuokino. Tai kur jis buvo anksčiau ir kodėl nebendradarbiavo? Kyla klausimas, kodėl ministerija slėpė tokį specialistą ir neleido jam atsakyti į ULAC raštus? Tai rodo, kad ministerija galimai siekia vilkinti procesą. Žinoma, nuo to finansiškai geriau tik advokatams. Bet iš kitos pusės, kaip tai koreliuoja su Valstybės kontrolės rekomendacijų įgyvendinimu?“, – rašė S. Čaplinskas.

Prašo pripažinti atleidimą neteisėtu

Kaip jau skelbta, buvęs Užkrečiamųjų ligų ir AIDS (ULAC) centro vadovas S. Čaplinskas teismo prašo pripažinti jo atleidimą neteisėtu, grąžinti jį į pareigas ir sumokėti 10 tūkst. eurų neturtinės žalos atlyginimą.

„Neturtinė žala argumentuojama reputacijos sumenkinimu. Jis – savo srities profesionalas, žinomas ekspertas, šiuo laikotarpiu teikia rekomendacijas, o paviešinta, kad jis pažeidėjas, jo reputacija buvo sumenkinta“, – per teismo posėdį Vilniaus miesto apylinkės teisme ketvirtadienį sakė ieškovo advokatas Nerijus Kasiliauskas.

S. Čaplinskas taip pat prašo priteisti vidutinį darbo užmokestį už priverstinės pravaikštos laiką.

Atsakovei Sveikatos apsaugos ministerijai atstovaujanti advokato padėjėja Eglė Gliaudelytė teigė, kad visi S. Čaplinsko reikalavimai turi būti atmesti.

„Atleidimas yra teisėtas ir pagrįstas, su reikalavimu dėl neturtinės žalos priteisimo nesutinkame“, – sakė ji.

Pernai rudenį Sveikatos apsaugos ministerijos išplatintame pranešime nurodoma, kad pagrindinis argumentas atleisti S. Čaplinską buvo tai, jog jo centras laiku neperdavė Užkrečiamųjų ligų ir jų sukėlėjų valstybės informacinės sistemos (ULSVIS) kitam ministerijos paskirtam valdytojui – Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui (NVSC).

Ministerija pabrėžia, kad ULAC nebendradarbiavo su Visuomenės sveikatos centru „siekiant sklandaus sistemos perdavimo, tuo pažeisdamas teisės aktų reikalavimus, bei neužtikrino kitų, ministro įsakymu pavestų funkcijų vykdymo“.

Anot ministerijos, tai užkirto kelią NVSC galimybei laiku teikti duomenis atsakingoms institucijoms, o tai savo ruožtu apsunkino darbą siekiant operatyviai ištirti užkrečiamųjų ligų židinius ir identifikuoti protrūkius, taip pat sukėlė riziką, jog visoje ES Lietuvos gyventojams bus taikomi griežčiausi judėjimo ribojimai.

„S. Čaplinskas, neperduodamas ULSVIS, užkirto kelią NVSC tinkamai realizuoti įtvirtintas pareigas, susijusias su užkrečiamųjų ligų informacijos valdymu, židinių ištyrimu, informacijos teikimo kitoms Lietuvos bei Europos institucijoms“, – teigė ministerija.

Pasak E. Gliaudelytės, darbuotojai privalo vykdyti teisėtus nurodymus, S. Čaplinskui buvo suformuluotos pareigos, bet šis jų nevykdė, ministerija tai įvertino kaip šiurkštų pažeidimą ir priėmė sprendimą atleisti iš pareigų

Teismas nusprendė liudytoju į posėdį kviesti Sveikatos apsaugos ministerijos patarėją Liną Kavolių. Dėl Nacionalinio visuomenės sveikatos centro įtraukimo į šį teismo procesą trečiuoju asmeniu teismas pasisakys vėliau.