Laidoje „Faktai ir nuomonės“ susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad šiuo metu kyla be galo daug svarbių klausimų ir neatitikimų, kuriuos tiesiog privaloma išsiaiškinti.

„Yra aplinkybių visuma, kuri priverčia suabejoti Baltarusijos oro erdvės sauga. Turime grupę klausimų, kuriuos iškelsime ir užduosime. Vienas iš tų klausimų – ar pilotas turėjo visą reikalingą informaciją. Čia mes matome labai aiškų neatitikimą. Kai Baltarusija sako, kad negalėjo susisiekti su „Ryanair“ atstovybe, su kuria galimai buvo konsultuotasi dėl to, į kurį oro uostą skristi, „Ryanair“ vadovas teigia, kad tai – netiesa.

Marius Skuodis

Antras dalykas – žiniasklaidoje pasirodžiusi informacija. Kodėl Baltarusijos institucijos informavo pilotą pusę valandos iki joms gaunant oficialų grasinimą, bent jau [kaip matyti] iš viešos informacijos. Tai yra geras klausimas, į kurį reikia gauti atsakymą. Kitas dalykas, jeigu įtariama, kad lėktuve yra sprogmuo, kodėl mūsų keleiviai nebuvo evakuoti, o po kelis išlaipinti iš lėktuvo, kodėl lėktuvas buvo prie pat keleivių terminalo, kur kyla žymiai didesnė grėsmė, jeigu įvyktų sprogimas. Yra daug klausimų, kurie priverčia abejoti ta interpretacija incidento, kurią mums pateikia Minskas“, – sako ministras.

Tokio įvykio dar nėra buvę

Anot jo, tokio įvykio aviacijos istorijoje nebuvo.

„Matote tokių įvykių istorijoje nėra buvę, civilinės aviacijos istorijoje, kad lėktuvas gali nusileisti, – taip, gali, bet kad po to dalis keleivių netęsia kelionės, to nėra buvę. Tokio pobūdžio tyrimo taip pat nėra buvę.

Mes išgirsime ir iš mūsų tyrėjų, nes jie tikrai turi daug medžiagos, kurios nėra viešai pateikta; viena aplinkybė ta, kad mes žengiame į neatrastus vandenis. Sprendimų gali būti įvairių, jau tarptautinės bendruomenės konstatavo, kad buvo elgtasi neteisingai, antras žingsnis – ar reikia keisti tarptautinės teisės normas, kad tokių atvejų nepasikartotų“, – sako ministras.

Pasigenda informacijos iš valdžios

Apžvalgininkas Ramūnas Bogdanas stebisi, kad iš valdžios nėra jokios informacijos.

„Pasinaudodamas proga, kad čia yra ir ministras, norėčiau pasakyti, jog esu labai nusivylęs Lietuvos valdžios atvirumu šiuo klausimu: mes nieko negauname iš Lietuvos valstybinių institucijų, tik nuotrupas, o visa kita gali rasti Rusijos kanaluose, jie skelbia, interpretuoja, Baltarusija irgi teikia savo išklotines, o jūs tik kalbate ir net nepasakote, kas buvo pilotas, kam priklauso lėktuvas, kur užregistruotas. Nematau, kad tai būtų kokia valstybės ar tyrimo paslaptis. Visi prisidengia tuo, kad vyksta tyrimas, bet jeigu pilotas elgėsi tinkamai, ar jis gali patvirtinti, yra keli esminiai klausimai. Pavyzdžiui, naikintuvo klausimas man atrodo yra esminis. Jeigu jam dispečeris rekomendavo tūpti, jis turėtų tūpti, nors galutinį sprendimą visada priima lėktuvo vadas“, – sako R. Bogdanas.

Ramūnas Bogdanas

Ministras teigia, kad atskleidus per daug informacijos gali būti pakenkta tyrimui.

„Žinote, aš priimu R. Bogdano kritiką dėl atvirumo. Bet, žinodamas tam tikrų detalių, bijau atskleisti ir pakenkti tiems žmonėms, kurie dirba ir vykdo tyrimą. Dėl lėktuvo galiu tik pakartoti tai, ką buvo pasakęs Anušauskas, – abu objektai buvo tuo pačiu metu ore, o kokiu atstumu – tikiuosi, galės tyrėjai pakomentuoti“, – atsakė ministras.

„Atsakymai dėl konflikto lėktuvo viduje jau yra aiškūs ir aš tikiuosi, kad tyrėjai galės labai aiškiai atsakyti, kas buvo ir ko nebuvo“, – pridūrė ministras.

Žurnalistė Jaumien: tiesos Baltarusijos kalėjime tiesiog nėra

Žurnalistė Nastassia Jaumien sako, jog jai taip pat kyla daug klausimų, tačiau supranta, kad dar reikia palaukti.

„Būtų įdomu sužinoti, kokie yra rezultatai to tyrimo, kas ten vyko, bet suprantu ministrą ir Ramūno kritiką taip pat girdžiu. Manau, reikia dar šie tiek palaukti, man irgi įdomu, kas vyko lėktuve. Kaip žinome, Baltarusijos valstybinė žiniasklaida paskelbė, kad buvo nusiųstas elektroninis laiškas, kuris neva pateko į Minsko oro uostą su grasinimais iš organizacijos „Hamas“, bet, kaip žinome, tas laiškas atėjo 24 minutės po sprendimo skristi į Minską“, – sako žurnalistė.

Nastassia Jaumien

Nepaisant visų klausimų, kurie yra susiję su lėktuvu, kyla nemažai dvejonių ir dėl paties Romano Pratasevičiaus likimo.

„Deja, mes labai mažai žinome, kas vyksta su Ramanu ir Sofija, nes nei su vienu, nei su kitu advokatai kol kas neturėjo galimybės susisiekti [naujausiomis žiniomis, su R. Pratasevičiumi advokatas susisiekė ketvirtadienio vakarą – Delfi]. Visą informaciją galime paimti iš vieno įrašo, kuris buvo paskelbtas oficialiomis Baltarusijos priemonėmis, ir iš to įrašo mes matome, kad jis aiškiai buvo sumuštas, yra tokių pėdsakų ant veido, matome, kad Ramanas neatrodė toks, koks jis yra. Dėl to, kas jo gali laukti, jeigu jis yra Baltarusijos teroristų sąraše, – Baltarusijos istorijoje tai baigdavosi mirties bausme, ir terorizmas yra vienas iš straipsnių, pagal kurį viskas gali baigtis mirties bausme; dėl Sofijos – šiek tiek kita istorija. Jai bandoma priskirti veiklą „Telegram“ kanale. Tas kanalas leidžia informaciją apie policininkus, kitus žmones, kurie galėjo būti susiję su represijomis Baltarusijoje, valdžiai šie kanalai labai nepatinka. Kaip mes žinome, tai melas, nes Sofija yra tiesiog studentė ir tokiais dalykais neužsiėmė, bet, žinoma, tiesos Baltarusijos kalėjime nėra ir niekaip negalima savęs apsaugoti“, – svarsto Nastassia Jaumien.

„Man atrodo, kad tai buvo labai didelis smūgis Lukašenkai, ir visa pasaulinė žiniasklaida rašė, net ir tie, kurie nelabai žinojo, kas vyksta Baltarusijoje, dabar tikrai sužinos.“

Ministras M. Skuodis pabrėžia, kad šiuo metu matome ir labai stiprią tarptautinę reakciją.

„Mes turime faktą, dėl kurio Baltarusijos oro erdvė tapo neprognozuojama, o civilinėje aviacijoje prognozuojamumas yra vienas esminių elementų, kad būtų galima ją naudoti. Čia yra viena dalis, kaip matome, Baltarusijos oro erdvė aplenkiama, išskyrus kai kuriuos skrydžius. Lietuva uždraudė ir tranzitinius Baltarusijos oro kompanijų skrydžius, tą patį padarė ir Lenkija, kai kurios kitos šalys.

Čia jau mes įgyvendiname Europos Vadovų Tarybos sprendimą užtverti Baltarusijos avialinijoms, visoms kompanijoms, ES oro erdvę ir tai galime traktuoti kaip sankciją. Jeigu pirmas dalykas yra labiau dėl saugumo, tai šis jau yra sankcija. Dar vieną dalyką noriu pabrėžti. Aš paskutiniu laikotarpiu nepamenu tokios vieningos mūsų tarptautinių partnerių reakcijos“, – kalbėjo ministras.

Bogdanas: vienintelis kelias lieka į motiną Rusiją

R. Bogdanas, paklaustas, kokių ši istorija gali turėti pasekmių, tikino, kad neabejotinai Baltarusija pasinaudos tuo.

„Žinote, Lukašenka ne vieną kartą sugebėjo paskutinę akimirką apmauti Putiną. Visko gali būti, kad jis vėl ką nors sugalvos. Jeigu kalbėtume apie tai, kas dabar bus, manau, šios sankcijos ir reakcija yra gana prieštaringas dalykas. Viena vertus, negali nereaguoti, nes čia lygiai tas pats, kas ant jūsų nusispjautų chuliganas praeidamas, – ar jūs nusišluostytumėte, apsimesdamas dėl šventos ramybės, kad nieko neįvyko, nes jis gyvena kaimynystėje, o kiti chuliganai žiūrėtų į jus ir galvotų, kad bus galima pakartoti tai, ar kaip nors reaguotumėte ir parodytumėte pavyzdį kitiems. Šiuo atveju, jeigu mes nieko nedarome, tai skatiname ir kitas autoritarines ar diktatūrines šalis, kurios turi politinių priešų, pamėgti šitą metodą. Kitas dalykas, izoliuodami Baltarusiją, mes ją dar labiau verčiame Šiaurės Korėja Europoje. Dabar jau Lukašenka gali sakyti, kad ne aš jūsų neįleidžiu į Europą, čia jie nuo jūsų užsitvėrė, nebeleidžia mums jūsų nuskraidinti. Tada vienintelis kelias lieka į motiną Rusiją.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (130)