„Atsižvelgę į mokyklų vadovų, savivaldybių siūlymus, siūlome keisti atrankos principą: vertinimas Nacionalinės švietimo agentūroje ir savivaldybėje būtų lygiavertis. Agentūroje vertinamos bendros kandidato kompetencijos, o savivaldybėje – orientuotos į konkrečios mokyklos valdymą“, – penktadienį išplatintame pranešime cituojama švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Jolanta Urbanovič.

„Tai užtikrintų didesnį objektyvumą, kai abu vertinimo etapai – nacionalinis ir savivaldybės – turėtų vienodą reikšmę“, – teigia ji.

Anot ministerijos, kaip ir iki šiol, pretendentų kompetencijos būtų vertinamos dviem etapais – NŠA ir savivaldybėje, kurios teritorijoje yra mokykla.

Ministerija siūlo, kad pirmojo etapo rezultatai sumuotųsi su antrojo, per abu etapus kandidatas galėtų surinkti 50 balų, o vadovu galėtų tapti surinkęs ne mažiau kaip 25 balus.

Dabar abiejų etapų rezultatai nesumuojami – teigiamai įvertinus kandidato kompetencijas NŠA, jis keliauja į antrąjį etapą, tačiau jame į pirmojo etapo rezultatus nėra atsižvelgiama.

Tai numatantys dokumentų projektai šiuo metu pateikti derinti socialiniams partneriams.

Kaip teigia ŠMSM, vienas iš vertinimo NŠA tikslų bus nustatyti, kokios pagalbos naujam mokyklos vadovui reikėtų ateityje, ir ji bus organizuojama – skiriamas mentorius, teikiamos konsultacijos administravimo, finansiniais, teisiniais, viešųjų pirkimų klausimais.

Parengtuose dokumentų projektuose taip pat keliami aukštesni ir pagal vertinamas kompetencijas konkretizuoti reikalavimai NŠA vertintojams. Pavyzdžiui, vertinantieji vadovavimo ugdymui ir mokymuisi kompetenciją, patys privalėtų turėti pedagogo kvalifikaciją ir ne mažesnę kaip penkerių metų vadovavimo švietimo įstaigai patirtį.

Anot ministerijos, taip pat bus kuriama nacionalinė vadovų rengimo programa, kurią sudarys studijų ar mokymų moduliai. Juos vykdys aukštosios mokyklos arba kitos reikalavimus atitinkančios įstaigos.

Be kita ko, numatoma sukurti kompetencijų įsivertinimo instrumentą, leidžiantį išbandyti savo galimybes tapti vadovu.

„Įsivertinimo instrumentas padės žmonėms, kurie svarsto galimybę imtis vadovauti, pasirinkti studijų ar mokymų modulius, padėsiančius užpildyti trūkstamų kompetencijų spragas“, – teigiama pranešime.

Kaip šios savaitės pradžioje skelbė naujienų portalas LRT.lt, daugelis Lietuvos savivaldybių susiduria su ugdymo įstaigų vadovų stygiumi, į konkursus dažnu atveju ateina vos vienas kandidatas arba nesulaukiama nė vieno.

Kaip viena svarbiausių priežasčių buvo nurodoma tai, kad retas kandidatas įveikia kompetencijų patikrinimą NŠA.

Savivaldybių duomenimis, 2020 metais sausio 1 dieną nuolatinių vadovų neturėjo 105 bendrojo ugdymo mokyklos ir 94 darželiai.