Ką daryti galima, ko jau griežtai ne?

VTEK pirmininko pavaduotoja, komisijos narė Evelina Matulaitienė laidoje „DELFI diena“ patikslino, kodėl VTEK priimė tokį sprendimą.

„Pirmiausia, reikėtų pabrėžti, kad Narkevičiaus elgesys buvo vertinamas iki naujų metų galiojusiomis interesų derinimo valstybinėje tarnyboje nuostatomis. Jose labai aiškiai suformuota 14 straipsnyje, jog asmuo, dirbantis valstybinėje tarnyboje, negali priimti dovanų, paslaugų ar jas teikti, jeigu tai gali sukelti interesų konfliktą. Ministras dalyvavo pietuose, kuriuos apmokėjo ministerijai pavaldžios institucijos. Dėl šių institucijų jam ateityje neabejotinai reikės spręsti klausimus. Kaip posėdyje paminėjo ir pats ministras, net ir tų pačių pietų metu buvo diskutuoti tam tikri toms pavaldžioms institucijoms svarbūs valdymo klausimai. Apmokėjimas už pietus – dovana, tai komisija ir įvertino pagal įstatymo nuostatas.

Jaroslavas Narkevičius
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Kita vertus, nuo naujų metų galiojantis interesų derinimo įstatymas tą dovanų ar paslaugų derinimą įgalioja dar griežčiau. Šiandien valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo negali priimti dovanų ar paslaugų, jeigu tai apskritai susiję su tarnybine padėtimi ir yra tam tikros išimtys, kai gautos dovanos pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas. Šiuo metu komisija rengia gaires, kad ta antroji dalis būtų detalizuota“, – tikino pašnekovė.

„Valstybės tarnyboje dirbantis asmuo turėtų labai atsargiai vertinti ir visus kvietimus, ir pietus“, – pridūrė ji.

Galiausiai pasiteiravus, koks pagrindinis skirtumas tarp anksčiau galiojusios ir naujos tvarkos pašnekovė įvardijo, jos teigimu, esminį skirtumą.

„Galiojusioje tvarkose buvo draudžiama priimti dovanas ar paslaugas, jeigu tai gali kelti interesų konfliktą. Šiandien draudžiama gauti dovanas, jeigu tai yra susiję su tarnybine padėtimi. Šiandien galiojanti nuostata yra griežtesnė“, – tikino ji.

Apie Narkevičiaus atvejį

VTEK narys Martinas Žaltauskas laidoje „DELFI diena“ tikino, kad kalbant apie J.Narkevičiaus situaciją, pietų valgymas nebuvo protokolo dalykas.

„Aš norėčiau pradėti nuo to, kad valgyti mes galime ir turime, kitaip neišgyventume, bet yra toks liaudies posakis, kad nemokamų pietų nebūna. Norėčiau labiau paaiškinti, kodėl buvo toks komisijos sprendimas. Ministras buvo komandiruotėse į Minską ir Abu Dabį.

Martinas Žaltauskas

Tuose pietuose ir vakarienėje tie valgymai, kaip jūs sakote, tai nebuvo tarptautinio protokolo dalis, tai buvo privatus renginys, privatūs pietūs. Jeigu yra komandiruotė, asmenys gauna komandiruotpinigius, taip kaip ir visi, dirbantys verslo įmonėse, privačiose įmonėse ar valstybinėse įmonėse, jie gauna komandiruotpinigius, už kuriuos gali apsimokėti pietus, vakarienę ar kelionę“, – aiškino M.Žaltauskas.

E.Matulaitienė patikslino, kaip yra su kavos vaišinimu konferencijose ar renginiuose.

„Jeigu tai yra viešas renginys, kažkokia konferencija, kurios pertraukos metu vaišinama kava, toks vaišinimas yra priimtinas. Tokia yra tradicija. Tos gairės ir nustato, kada mes galime sakyti, kad tai yra tradicija“, – sakė E.Matulaitienė.

Kaip elgtis politikams?

Paklausus, kaip elgtis politikams, M.Žaltauskas tikino, kad galima pranešti žmonėms, kaip yra įprasta tarptautinėje praktikoje.

„Reikia apie tokius kvietimus pranešti. Anglosaksiškos šalys deklaruoja, kad jie gauna tokius kvietimus ir žmonės žino, kur jie nueina ir ką jie daro“, – tikino pašnekovas.

Anot E.Matulaitienės, yra tarptautinė praktika, kuri nurodo, kaip reikėtų elgtis.

Evelina Matulaitienė

„Yra bendra taisyklė, kad negali priimti paslaugų ar dovanų, jeigu tai susiję su tavo tarnybine padėtimi arba pareigomis. Jeigu mane kviečia privatus sektorius į kažkokį renginį, tas kvietimas yra traktuojamas kaip dovana. Tokia yra ir tarpautinė praktika, rekomendacijos. Tokia yra tarptautinė praktika ir toks yra įstatymas pas mus“, – laidoje kalbėjo ji.

Tuo tarpu M.Žaltauskas labiau pabrėžė etikos klausimą.

„Etika yra visuomenės tam tikrų elgesio normų visuma, kaip žmogus turi elgtis. Kas yra etika, žmogus pats sprendžia. Pirminis laiptelis, ar jam eiti ar ne, yra jo paties sprendimas. Tai yra etika, jo sprendimas. O kas yra protokolas arba tarnybinis protokolas, kai mes jau kalbame apie tarptautinį protokolą, tos etikos normos yra sudėliotos į reglamentą, yra reglamentuota etika, kaip reika elgtis, kada reikia ranką spausti, o kada nereikia. Tai yra protokolas, o tarptautiniame protokole turi būti vienos šalies atstovai ir kitos šalies atstovai. Jeigu turime tik vienos šalies atstovus, negalime to traktuoti, kaip tarptautinio protokolo.“

Nausėdos viešnagė Davose – pagal tarptautinį protokolą

Po VTEK sprendimo daugeliui gali kilti klausimų ir dėl prezidento G.Nausėdos viešnagės Davose, E.Matulaitienė tikino, kad šioje viešnagėje remiamasi tarptautiniu protokolu.

„Komisija turėtų nagrinėti konkretų atvejį. Renginys Davose yra tarptautinio protokolo, ten vykstantys renginiai yra aiškiai reglamentuoti. Labai daug klausimų kyla dėl tų tradicijų – kada galima, kada ne. Kitaip sakant, vienas saldainis – daug ar mažai? Bet kas, kas turi materialią vertę yra dovana. Bet, remiantis kitų šalių praktika ir tomis gairėmis, kurias komisija pristatys, nagrinėjami konkretūs atvejai.

Jaroslavas Narkevičius
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Pavyzdžiui, ar galime konferencijos metu gerti kavą ar negalima. Tai irgi galima vertinti kaip dovaną, bet šiuo atveju yra išimtis, kai tai nelaikoma dovana. Didžiojoje Britanijoje tokie kvietimai iš privataus sektoriaus vertinami kaip dovana, kurios reikia atsisakyti dėl sprendimų, kuriuos teks priimti ateityje“, – kalbėjo pašnekovė.

Laidos pabaigoje pasiteiravus, ar politikai turėtų baimintis dėl praeites vakarėlių, pašnekovai tikino, kad ne.

„Politikai nieko neturėtų bijoti, jeigu jie elgiasi etiškai ir pagal savo sąžinę“, – atsakė M.Žaltauskas.

Nesijaučia diskriminuojamas

DELFI primena, kad ketvirtadienį laidoje „DELFI diena“ J.Narkevičius, paklaustas, ar vis tik nesijaučia diskriminuojamas tautiniu pagrindu, jis tikino, kad taip tikrai nesijaučia.

„Nesu diskriminuojamas, bet galiu pasakyti, kad mes ne kartą, kaip politinė ir visuomeninė jėga, akcentavome, kad tam tikrų veiksmų iš valstybės bendrąja prasme yra nepadaryta“, – sakė jis.

Tiesa, paklaustas apie klaidas, kuria galėjo padaryti, ministras taip pat kalbėjo labai nenoriai.

„Pusiau juokais, pusiau rimtai galiu pasakyti, kad man vykdant savo pareigas, atliekant darbą komandiruotės metu reikėjo tikrinti, kaip yra organizuotas vienas ar kitas susitikimas, kaip dėliojami šie dalykai. Man atrodo, akivaizdu, kad važiuojant ir sprendžiant klausimus, ne ministras turėtų mąstyti, bet, matyt, tai reikėtų turėti omenyje“, – atsakė jis.

DELFI primena, kad susisiekimo ministras J. Narkevičius pažeidė įstatymą, pietavęs pavaldžių įstaigų ir įmonių sąskaita, trečiadienį konstatavo Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK).

Etikos sargai taip pat nutraukė tyrimą dėl netinkamo ministro žmonos vykdomos nekilnojamojo turto nuomos deklaravimo bei nenurodymo, kad J. Narkevičius yra Lietuvos lenkų sąjungos Trakų skyriaus vadovas.

Šedbaras: nieko čia nesureguliuosi

Prieš kelias dienas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras sakė, kad reikia atskirti kelis esminius dalykus.

„Reikia gauti VTEK sprendimą, reikia paanalizuoti, o dabar viešojoje erdvėje yra tik komentarai, nors jie gana išsamūs. Aš manau, kad reikėtų atskirti 2 dalykus. Nuo sausio 1 dienos yra nauja redakcija Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme. Čia yra pasakyta, kad kai deklaruojantis asmuo atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą, turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimus, kurie yra tiesiogiai susiję su jo vykdomamomis pareigomis, tai be abejo, kad čia yra problema.

„Regimybės pakanka. Štai kitame straipsnyje, kuris irgi įsigaliojęs, ir, beje, visada taip buvo, vien tai, kad visuomenei gali susidaryti įspūdis, kad yra dėl to pažeidžiamas vienas ar kitas pareigūnas, ministras ar departamento direktorius, tai jau yra šio įstatymo pažeidimas. Užtenka regimybės“, – taip pat sakė jis.