Buvęs premjeras, europarlamentaras, konservatorius Andrius Kubilius yra įsitikinęs, kad tokie sprendimai yra politiniai, ir politikų šioje srityje neriboja konstituciniai lygiateisiškumo principai.

Konstitucinis Teismas 2016 m. yra pripažinęs, kad per krizę, kada buvo mažinami atlyginimai biudžetininkams, taikant regresinį principą – daugiau uždirbantiems taikyti didesnį mažinimo koeficientą, buvo pažeisti konstituciniai principai.

A. Kubilius iki šiol teigia tokios doktrinos negalįs laikyti labai teisinga. „Nes tai reikštų, kad negalima net progresinių mokesčių taikyti“, – sakė politikas.

Tačiau jo nuomone, tai netrukdo politikams spręsti tokių politinių klausimų kaip pavyzdžiui vaiko pinigai. A. Kubiliaus vertinimu, pasirinkimas mokėti išmokas visiems vaikams nėra socialiai teisingas.

„Tokiu atveju mes paremiame ir tuos vaikus, kurių tėvai daug uždirba. Jeigu pasirinktume remti tik tuos vaikus, kurių tėvai mažiau uždirba, tada ta parama galėtų būti didesnė. Aš nemanau, kad Konstitucinis Teismas galėtų tokiam principui prieštarauti“, – sakė A. Kubilius.
Andrius Kubilius

Viskas priklauso nuo valstybės galimybių

Politikas nespekuliavo tema, kur turėtų būti ta finansinė riba, iki kurios būtų protinga mokėti vaiko pinigus.

„Aš negaliu atsakyti, tai priklauso nuo valstybės galimybių. Čia reikia paskaičiuoti. Galima būtų imti tuos, kurie uždirba mažiau negu vidutinį atlyginimą. Galima imti tuos , kurie uždirba tik minimalų atlyginimą. Čia yra ne tik proto, bet ir valstybės klausimas“, – sakė A. Kubilius.

Jis matė dvi priežastis, kodėl politikai priiminėja socialinės politikos sprendimus, nutaikytus į visą populiaciją, neišskiriant atskirų socialinių grupių.

„Politikai galvoja, kad tai bus populiaru. Visiems duosim pinigų, ir tai bus populiaru. Antras dalykas, Lietuvoje politikai yra stipriai įtakojami šalia esančių valstybių pavyzdžių.

Kadangi daug kas mato, kad Lenkijoje Kazcynskio partija gana sėkmingai pasirodo rinkimuose, ir apie Kaczynskio partijos darbus visi žino tik tiek, kad visiems vaikams pradėjo mokėti vienodas išmokas, tai čia, Lietuvoje,visi galvoja, kad tik dėl to ir yra laimimi rinkimai Lenkijoje. Jie primityviai bando tai nukopijuoti. Mano manymu, tai yra klaidingas požiūris“, – sakė A. Kubilius.

Politiko nuomone, vaiko pinigų mokėjimo visiems vaikams problema yra susijusi su valstybės resursais.

„Taip yra išbarstomi nedideli valstybės resursai, tuos pinigus duodant ir tiems, kurie galėtų be tų pinigų išgyventi, todėl nėra sutelkiama parama tiems, kam jos tikrai reikėtų.

Antras dalykas, kai yra bandoma visiems duoti kiek nors didesnę sumą, tada pinigų pritrūksta kitoms sritims“, – sakė A. Kubilius.

Tikina, kad sprendimai atitinka europines tendencijas
Tomas Tomilinas

Parlamentaras iš Lietuvos valstiečių žaliųjų sąjungos Tomas Tomilinas sakė, kad Lietuvoje yra tiesiog einama tuo keliu, kuriuo eina ir kitos Europos šalys.

„Tai yra bendra tendencija, nerasite šalies, kur nėra vaiko pinigų, ir beveik nerasite nei vienos šalies, kur vaiko pinigai būtų mažesni už mūsų. Mūsų nuoseklus išmokų didinimas atitinka bendras europines tendencijas“, – sakė T. Tomilinas.

Politiko nuomone, vaiko pinigų pranašumas prieš mokestinę lengvatą yra tas, kad pinigai pasiekia visus vaikus, ko nebuvo anksčiau.

„Vaiko pinigai padarė milžinišką įtaką šeimų su vaikais skurdo rodikliui. Mes esame pirmoje vietoje Europoje pagal skurdo mažėjimo visose šeimose su vaikais mažėjimą“, – kalbėjo T. Tomilinas.

Parlamentaro įsitikinimu, valdančiųjų sprendimas dėl vaiko pinigų pasiteisino, jie yra nuosekliai didinami.

„Žinoma, kažkuriuo momentu tas skaičius politiškai nebus taip stipriai didinamas, sustos, ir bus didinamas kartu su infliacija. Turėsime ieškoti kitų priemonių situacijai gerinti“, – sakė T. Tomilinas.

Jam atrodo įdomi idėja dėl neigiamo mokesčio tarifo.

„Tai reiškia, kad iki tam tikrų pajamų vietoj mokesčio tau primokama. Teoriniame lygmenyje Vokietijoje aptarinėjamas toks modelis, kad būtų apsisaugoma nuo situacijų, kai nedirbantys žmonės gauna išmokas ir nesistengia“, – sakė T. Tomilinas.

Jis pažymėjo, kad savivaldybės nemoka tų išmokų žalingų įpročių turinčioms šeimoms, apie kurias žinoma. Socialiniai darbuotojai gali nukreipti tuos pinigus į Socialinių paslaugų centrą, kuris suteikia šeimai paslaugas.

„Bet 95 proc. Lietuvos šeimų yra tvarkingos ir dirbančios, ir besistengiančioms dėl savo vaikų, ir būtent joms reikalingi vaiko pinigai“, – sakė T. Tomilinas.

Jo teigimu, skirstyti šeimas į pasiturinčias ir likusias neverta, nes tokiu atveju mokesčio administravimas išbrangs.

„Pasiturintys sumoka už savo vaiko pinigus per didesnį Gyventojų pajamų mokesčio tarifą, kurį mes ką tik padidinome būtent pasiturintiems“, – sakė T. Tomilinas.

Išmokos augs

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija atkreipė dėmesį, kad vaiko pinigai mokami visiems vaikams nuo gimimo iki 18 metų.

Išmoka vaikui gali būti mokama ir iki 21 metų, jeigu vaikas mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant ir besimokančius profesinio mokymo įstaigose, jeigu į mokymąsi įtraukta bendrojo ugdymo programa.

Įstatyme taip pat įtvirtinama, kad jei 16 metų sulaukęs nepilnametis teismo tvarka pripažįstamas emancipuotu ar jeigu sudaro santuoką, tokiu atveju jis galėtų pats gauti išmoką vaikui. Pilnametis asmuo iki 21 metų amžiaus, kuris mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, irgi turi teisę pats gauti vaiko pinigus. Tokią teisę turės ir vaikai nuo 14 iki 18 metų, turėdami tėvų sutikimą.

Universalūs vaiko pinigai buvo įtvirtinti nuo 2018 metų sausio.

Vaiko pinigai 2020 m. augs nuo dabartinių 50 iki 60 eurų, o vaikams iš daugiavaikių ir socialiai remtinų šeimų – nuo 70 iki 100 eurų.