Būtent šią savaitę Briuselio burbulas dar kartą suprato, koks yra pažeidžiamas dezinformacijai ir melagingoms naujienoms („Fake News“).

Beveik pusė straipsnių iš „Russia Today“

Svetainė EPtoday.com prisistato, kaip „mėnesinis naujienų žurnalas Europos Parlamentui. „EP Today“ skirtas Europos Parlamento nariams rašyti straipsnius apie temas, kurios, jų manymu, yra šiuo metu svarbios ir reikalauja visų jų kolegų bei kitų politikų dėmesio…“ Skamba gražiai, kaip ir nurodomos redakcijos adresas – „37 Square de Meeus“. Tai puikioje vietoje, keliasdešimt žingsnių nuo Europos Parlamento, šalia jaukaus parkelio esantis biurų pastatas.

Tik viena bėda – nuėjus nurodytu adresu, prie įėjimo į pastatą nerasite ne tai, kad didžiulės šviečiančios afišos „EP Today“, bet net užuominos apie čia esą veikiantį „autoritetingą“ leidinį.

Dar įdomesnių EPtoday.com veiklos niuansų atrado Rusijos propagandą ir melagingas naujienas atskleidžianti Strateginės komunikacijos Rytų kaimynystės šalyse darbo grupė („EU East StratCom Task Force“). Jų skaičiavimu, net 99 proc. svetainėje viešinamų naujienų yra ne autorinės, t. y. tik pranešimai spaudai ir kitų šaltinių informacija. Be to, net 47 proc. visų „Europos Parlamentui skirtų naujienų“ sudaro straipsniai iš RT („Russia Today“) – Kremliaus propagandos ruporo.

EUtoday.com per dieną publikuoja iki 70 straipsnių, vidutiniškai – 25. T .y. pusė jų Rusijos propaganda.

Tiesa, svetainės populiarumas, patikrinus per „Similar Web“ platformą – minimalus, galbūt prilygstantis lietuviško provincijos portalo lankomumui. Vis dėlto „Facebooke“ EPtoday.com turi net 145 tūkst. sekėjų, tarp kurių – galima rasti ir lietuvių viešosios nuomonės formuotojų.

„EU East StratCom Task Force“ pasikapstė giliau ir atrado, kad EPtoday.com labai smarkiai susijusi su viena indiška kompanija – tiek serveris, tiek būstinių adresai bei telefonai sutampa. Nenuostabu, ilgiau paanalizavus puslapį į akis krinta kritika ir priešiškumas Pakistanui manipuliuojant Europos Parlamento vardu. Taip pat „EU East StratCom Task Force“ pažymi, kad iki 2018 m. antros pusės EPtoday.com didžiąją dalį informacijos perpublikuodavo iš JAV vyriausybės išlaikomo „Amerikos balso“.

Koks jos tikslas: trys versijos

Bet labiausiai, tikriausiai, šokiravo Briuselio burbulą suvokimas, kad dezinformacija ir melagingos naujienos – nėra kažkas tolimo, apie ką nuolat „skundžiasi“ lietuviai, latviai ir kiti Rytų europiečiai. Tai yra čia pat, realu ir labai nesudėtinga sukurti tokį „autoritetingą“ leidinį, kurio ne tik pavadinimas, bet ir simbolika atrodo labai solidžiai, nes naudoja ES institucijų simboliką.

Pasak kovos su propaganda skaitmeninėje erdvėje eksperto, „Atlantic Council DFRLab“ vadovo Luko Andriukaičio, EPtoday.com – tai turinį agreguojanti svetainė.

„Ji praktiškai jokio turinio negeneruoja, tačiau viskas, ką išspausdina, būna surinkta iš kitų svetainių, labai tikėtina kad automatiškai. Dažnu atveju tokios svetainės tiesiog automatiškai susirenka turinį iš nustatytų svetainių ir spausdina straipsnius be žmonių įsikišimo“, – teigė jis.

Foto: DELFI


Eksperto teigimu, yra trys galimi variantai paaiškinantys šios svetainės egzistavimą. Pirmasis, svetainė buvo sukurta automatiškai rinkti medžiagą ir auginti sekėjus, norint pritraukti kuo daugiau skaitytojų ir iš to uždirbti (pvz., iš reklamos). Tačiau ši versija mažai tikėtina, nes svetainėje nėra reklamos, o jos lankomumas yra minimalus.

Kita versija – svetainė apsimeta kaip EP balsas, tačiau iš tikro skaitytojams transliuoja Rusijos propagandą. Bet vėlgi, lankytojų skaičius rodo, kad ir tai mažai tikėtina.

Todėl realiausia yra trečioji versija:

„Ši svetainė yra sukurta agreguoti „back-linkus“ (atgalines nuorodas) į RT, tokiu būdu apgaudinėjant paieškos variklių algoritmus ir pateikiant RT straipsnius kaip svarbesnius, pasirodančius aukščiau paieškos rezultatuose. Manau, kad ši versija yra įtikinamiausia“, – svarstė L. Andriukaitis bei pridūrė, kad pradžioje perpublikuota „Amerikos balso“ informacija galėjo būti svetainės algoritmų testavimas.

Kiti ekspertai neatmeta ir versijos, kad tokios „autoritetingos“ svetainės gali būti naudojamos „melo karuselei“, kurią ypač mėgsta naudoti Kremlius. T. y. svetainė įsideda „Russia Today“, tarkime, išgalvotą istoriją apie „NATO karių išprievartautą mergaitę“, tuomet šią informaciją perima Rusijos oficialūs kanalai ir nurodo, kad cituoja „autoritetingą“ šaltinį pavadinimu „Europos Parlamentas šiandien“, tada „Russia Today“ percituoja Rusijos žiniasklaidą ir t. t. – melo karuselė užsisuka.

Net 47 proc. visų „Europos Parlamentui skirtų naujienų“ sudaro straipsniai iš RT („Russia Today“) – Kremliaus propagandos ruporo.

„Manau, kad labiau tikėtinas SEO (paieškos internete) gerinimas. „Melo karusėlė“ labai puikiai veikia su rusiškais šaltiniais, tą matome dažnai savo veikloje. Nišiniai propagandiniai puslapiai rusų kalba išspausdina naujieną, kurią pasigauna vis kiti šaltiniai, kol ji galiausiai atsiduria didžiuosiuose rusiškuose portaluose.

Anglų kalbos atveju ši taktika yra mažiau veiksminga, kadangi skaitytojai yra nuovokesni. Ypač jei svetainė yra itin žemos kokybės ir pastebėti, kad kažkas su ja ne taip yra kur kas lengviau. Kur kas panašiau, kad tai yra tiesiog viena iš RT medžiagos atgalinių nuorodų gerinimo svetainė. Nenustebčiau, jei jų yra labai daug ir būtų galima rasti kur kas daugiau pavyzdžių“, – svarstė L. Andriukaitis, pernai atlikęs tyrimą apie kito Kremliaus propagandos kanalo „Sputnik“ sudėtingą SEO schemą.

Ginklų arsenalas – itin menkas

Šaltinių Europos Komisijoje teigimu, Europos Paramentas neseniai kreipėsi į šią svetainę, kad ji nenaudotų jų simbolikos, tačiau gavo nepaguodžiamą atsakymą: „Mes nieko nepažeidžiame.“ Tai yra didžiausia bėda – kaip teisiškai kovoti su tokiomis svetainėmis? Lietuvoje truko ne vienerius metus, kol Radijo ir televizijos komisija nusprendė blokuoti „Fake News“ svetainę ldiena.lt, tačiau kiti tokie propagandiniai portalai vis dar veikia.

„Manau, kad Vakarų šalys turi kur kas daugiau problemų, nei Šiaurės ar Rytų Europos valstybės kariaujant su tokiomis svetainėmis. Galios uždaryti daug, turbūt, neturi, nes svetainė kaip ir nevykdo itin nusikalstamos veiklos. Turinio ji nevagia, kadangi jį nemokamai parūpina RT, t. y. autorinių teisių nepažeidžia. Vienintelis dalykas – ji dedasi tuo, kuo nėra, o ir žalos daro palyginus nedaug. Niekas, panašu, iš tikrų vartotojų svetainės neskaito, o ir atjunginėti svetaines yra kur kas sudėtingiau nei blokuoti socialinių tinklų paskyras“, – teigė „Atlantic Council DFRLab“ vadovas.

Žurnalistai Briuselyje


Tik keli kiti pavyzdžiai

Kita bėda, su kuria susiduria Vakarų Europos – tai manipuliavimas žodžio laisve, kurį puikiai įvaldė Kremiaus propaganda. Tarkime, nuolat Kremliaus propagandos cituojama europarlamentarė iš Latvijos Tatjana Ždanoka ne tik be jokių apribojimų gali šmeižti savo šalį ar visą ES, bet ir pasikviesti Rusijos „propagandistus“, leisti jiems naudotis Europos Parlamento ištekliais, net jei pati institucija ir atsisakytų jiems išduoti akreditacijas.

Dar daugiau, net rimtos, Briuselyje žinomos žiniasklaidos priemonės karts nuo karto tampa Rusijos propagandos tribūnomis. Liepos mėnesį jau daugelį metų apie ES rašanti svetainė „EU Observer“ publikavo Rusijos esą diplomato „nuomonę“ apie virš Ukrainos numuštą Malaizijos oro linijų lėktuvą MH17 pavadinimu „MH17: bausmė be nusikaltimo?“. Neva atsake į ankstesnį Ukrainos diplomato straipsnį, pasinaudojant Kremliaus propagandos „faktais“, eilinį kartą neigiamos tarptautinių komisijų ir tyrimo grupių išvados, kad lėktuvas buvo numuštas Rusijos raketa.

Kitame apie ES reikalus rašančiame portale Euractive.com rugpjūti publikuota „fundamentalių darbų apie Rusijos istoriją ir tarptautinius santykius autorės“ Natalijos Naročnickajos „nuomonė“ apie tai, kad Molotovo-Ribentropo paktas ir Antrojo pasaulinio karo pradžia – niekaip nesusiję.

„Vakarų politikų tuometinis trumparegiškumas ir rusofobija nulėmė šią didžiulę tragediją (Antrąjį pasaulinį karą – red. past.), kuri neturėtų būti užmiršta“, – apibendrino autorė savo tekstą, kuriame, tiesa, „Euractive“ pažymėjo, kad tai ne redakcijos nuomonė ir vėliau papildė Lenkijos ambasadoriaus prie EU Andrzejaus Sadoso komentaru.

Ar rezoliucijos padės?

Įdomu, kad ši „nuomonė“ pasirodė tuo metu, kai lietuviai kartu su lenkais ir kitais europarlamentarais iš Rytų rengė rezoliuciją dėl Molotovo-Ribentropo pakto. Galiausiai, ji buvo priimta rugsėjo mėnesį pavadinimu „Rezoliucija dėl Europos atminimo Europos ateičiai“ ir joje be kita ko rašoma Europos Parlamentas „reiškia gilų susirūpinimą dėl šiandieninės Rusijos vadovybės pastangų iškreipti istorinius faktus ir pateisinti sovietinio totalitarinio režimo įvykdytus nusikaltimus bei laiko jas pavojinga informacinio karo prieš demokratišką Europą, kuriuo siekiama ją padalinti, dalimi, todėl ragina Komisiją imtis ryžtingų kovos su šiais veiksmais priemonių.“

Beje, panaši, bet labiau nukreipta į kovą su dezinformacija, rezoliucija „Dėl užsienio subjektų kišimosi į rinkimus bei dezinformacijos vykstant nacionaliniams ir Europos demokratiniams procesams“ buvo priimta ketvirtadienį. Joje europarlamentarai pabrėžė, kad toks užsienio kišimasis yra sistemingas: per kampanijas socialinėje žiniasklaidoje, kibernetinius išpuolius prieš rinkimų infrastruktūrą, taip pat finansinę paramą ekstremistinėms ir euroskeptiškoms partijoms.

EP „reiškia didelį susirūpinimą dėl itin pavojingo Rusijos propagandos pobūdžio ir ragina Komisiją bei Tarybą parengti veiksmingą ir išsamią strategiją, kaip greitai ir patikimai kovoti“ su Rusijos skleidžiama dezinformacija, kurios mastai per metus išaugo dvigubai.

Daugelis iš jūsų girdėjo apie netikrą Europos Parlamento svetainę, pavadintą „EP Today“. Tai aiškus įrodymas tiems, kurie nemato aplinkui propagandos.


„Balsavau prieš šią rezoliuciją, nes mums reikia sustiprinti demokratinius procesus, bet ne tokiomis priemonėmis, kurios siūlomos“, – po balsavimo kalbėjo jau minėta Latvijos europarlamentarė T. Ždanoka. Pasak jos, tai bandymas padidinti „EU East StratCom Task Force“ biudžetą, o pati institucija, esą „atskleidžia šimtus melagingų naujienų, kurios nėra melagingos: „Bet kokia kritika gali būti įvertinta, kaip dezinformacija.“

„Aš buvau sukrėstas. Manau, kad daugelis iš jūsų girdėjo apie netikrą Europos Parlamento svetainę, pavadintą „EP Today“, pasak „EU East StratCom Task Force“, kuri aptiko šią svetainę, didžiąją jos turinio dalį sudaro informacija iš Kremliaus propagandos ruporo „Russia Today“. Tai aiškus įrodymas tiems, kurie nemato aplinkui propagandos“, – savo balsavimo už rezoliuciją argumentus išdėstė Lietuvos europarlamentaras Petras Auštrevičius.