Kai kurie Seimo nariai Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai (VTEK) pateiktose deklaracijose yra nurodę, už kokią sumą ir kokį automobilį yra nusipirkę ar įsigiję pagal lizingo sutartį. Kiti, bendraudami su DELFI, patys įvardijo, kokius automobilius vairuoja. Vienintelis kalbintas Seimo narys – Ramūnas Karbauskis – neatskleidė, prie kokio automobilio vairo sėdi, teigė, kad tai – asmeninė informacija.

Beje, tik vienas kalbintas Seimo narys Kęstutis Bacvinka pripažino, kad skaičiavo galimą automobilio taršą ir esą įsitikino, jog jokio vienkartinio mokesčio jam nereiktų mokėti nei perregistruojant, nei parduodant automobilį, nes jis yra leistinos normos.

O daugiausia, remiantis preliminariais skaičiavimais, taršus yra išskirtinis „valstiečių“ atstovo Aurimo Gaidžiūno automobilis – „BMW X7“. Vienkartinis taršos mokestis siektų net 590 Eur.

DELFI, remdamasis Seimo narių pasakojimais bei VTEK informacija, apskaičiavo galimą jų vairuojamų automobilių taršą ir vienkartinį mokestį, kurį reiktų sumokėti perregistruojant ar parduodant automobilį. Apskaičiuotos sumos – preliminarios, nes mokestis ir tarša priklauso nuo kiekvieno automobilio degalų bei pavarų dėžės tipo, galios, svorio ir kitų parametrų.

Preliminarūs skaičiavimai buvo atlikti remiantis DELFI taršos skaičiuokle, VTEK duomenimis, Seimo narių teiginiais bei portalo auto-abc.eu duomenimis. Pabrėžiame, kad skaičiavimai yra preliminarūs, dažnai nurodomi „nuo, iki“.

Karbauskis nepanoro atskleisti, ką vairuoja

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) lyderis R. Karbauskis nepanoro atskleisti, ar vis dar vairuoja „Cadillac Escalade D3“, kurį, kaip nurodoma VTEK deklaracijoje, 2016 metais įsigijo už 105,7 tūkst. eurų iš UAB „KIA Auto“.

Į klausimą, ar valdančiųjų lyderis vis dar vairuoja garsiai nuskambėjusį „Cadillac Escalade D3“, atsakė: „Aš negaliu atskleisti asmeninės informacijos. Įvairius automobilius vairuoju.“

R. Karbauskis tvirtino, kad „jei automobilis turi „Euro 6“ sertifikatą, jis kenkia mažiau nei mažas „Opel“. Nors toks teiginys nėra visiškai teisingas, nes dažnas nedidelis „Opel“ automobilis teršia gerokai mažiau nei didelis visureigis.

Ramūnas Karbauskis

„Vairavau prieš tai automobilį, hibridą, dabar automobiliai keitėsi, tos markės hibrido nebeliko. Tiesiog gamintojai taip padarė, nors aš būčiau pirkęs hibridą bet kuriuo atveju. Toks mano požiūris, aš su hibridu važinėjau kokius šešerius ar septynerius metus. Labai gaila, kad bent jau kol kas gamintojas hibrido negamina“, – teigė R. Karbauskis.

Valdančiųjų lyderis tvirtino, kad yra lojalus jam patinkančiai automobilio markei. „Dažnai žmogus, pasirinkęs automobilį, prisiriša prie markės, ir tos markės automobiliai jį tenkina“, – kalbėjo R. Karbauskis.

Patobulintas "Cadillac D3 Escalade"

Kamblevičiaus garaže – apynaujė „Hyundai“

Prie valdančiosios koalicijos prisijungusios frakcijos „Lietuvos gerovei“ seniūnas Vytautas Kamblevičius DELFI teigė, kad vairuoja penkerių metų senumo automobilį ir nė nesitikrino, ar jo automobilis taršus. Tvirtina, kad tokie automobiliai tiesiog negali būti taršūs.

„Hyundai X035“ – tokį automobilį teigia vairuojantis V. Kamblevičius.

„Ji yra apynaujė mašina, tai negali būti tarši. Automobiliui – tik penkeri metai, tai, mano nuomone, negali teršti, – tvirtino V. Kamblevičius. – Tos mašinos, kurios senesnės, tos teršia. Manau, kad mašina iki penkerių metų neteršia. Nors, aišku, reikia patikrinti.“

Vytautas Kamblevičius

V. Kamblevičius tvirtino, kad šįmet jo automobilis atitiko visus techninės priežiūros reikalavimus.

Pasidomėjus, kaip jis vertina taršos mokestį, tvirtino, kad šį klausimą dar svarstys frakcijoje, tačiau pasidalijo asmenine nuomone: „Čia socialiai neteisingi dalykai. Tų žmonių, kurie vargingai gyvena, mašinos yra po 15–20 metų, todėl visas šis krūvis teks jiems. Mano supratimu, reikia dar palaukti ir išsiaiškinti, kiek tai duos naudos ir žalos, kaip palies tuos žmones, kurie vargingiau gyvena. Reikia gerai tai pasverti. Nukirsti staigiai galima, bet būtina galvoti apie pasekmes.“

Vytautas Kamblevičius
Tos mašinos, kurios yra senesnės, tos teršia. Manau, kad mašina iki penkerių metų neteršia.

Gentvilas ištikimas „Volvo“

Lietuvos liberalų sąjūdžio narys, Seimo aplinkos apsaugos komiteto pirmininko pavaduotojas Simonas Gentvilas VTEK deklaracijoje yra nurodęs kelis sandorius, kurių metu buvo įsigyti automobiliai. 2017-ųjų spalį Seimo narys su, kaip nurodoma VTEK deklaracijoje, užsienio juridiniais ir fiziniais asmenimis sudarė sandorį ir įsigijo automobilį už 4 tūkst. eurų.

Po mėnesio sandoris automobiliui įsigyti buvo sudarytas su fiziniu asmeniu. Kokį automobilį S. Gentvilas įsigijo, nenurodoma, tačiau pažymėta, kad sandorio suma – 3,1 tūkst. eurų.

Po mėnesio S. Gentvilas sudarė dar vieną sandorį su fiziniu asmeniu ir įsigijo dar vieną automobilį už 8 850 Eur.

Simonas Gentvilas

Po pusmečio, 2018-ųjų gegužę, automobilį už 4 770 Eur iš bendrovės „Dimira“ įsigijo S. Gentvilo sutuoktinė (beje, UAB „Dimira“, rekvizitai.lt duomenimis, mažoms ir vidutinėms įmonėms teikia buhalterines paslaugas ir konsultacijas).

DELFI S. Gentvilas tvirtino, kad šiuo metu šeimoje yra vienas automobilis, kuriuo jis dalijasi su žmona. „Visada „Volvo“ ir visada universalas, nes maži vaikai, – tvirtino S. Gentvilas, o, paprašius įvardyti, koks yra deklaracijoje įrašytas automobilis „Nyman“, pridūrė, kad juo nė neteko važinėti. – Buvo labai sulūžęs, tai net nevažinėjau, iš karto pardaviau už pusę kainos. Paskui visą laiką „Volvo“ pirkau, ir dabar paskutinis, kurį turiu jau pusantrų metų, irgi „Volvo V70 D3“.

Seimo narys tvirtino, kad nė neskaičiavo, kiek jo automobilis taršus. „Esu kritiškas tokiam apmokestinimui, nes brangiausiai mokės tie, kurie turi mažiausiai pinigų, nes jie seniausius automobilius vairuoja. Pavyzdžiui, jei žmogus turi seną „Audi“, kuria visiškai nesinaudoja, o norės ją parduoti, tai vien parduodamas privalės sumokėti apie tūkstantį mokesčio. Mokestis turbūt neatlaikys kritikos ir bus atmestas Seime, – tvirtino liberalas. – Man labiausiai įstrigo tai, kad Europoje kalbama apie 95 g/km ribą, o Lietuvoje esame aukštesnę užsibrėžę.“

Simonas Gentvilas
Esu kritiškas tokiam apmokestinimui, nes brangiausiai mokės tie, kurie mažiausiai pinigų turi, nes jie seniausius automobilius turi.

S. Gentvilas pridūrė, kad neigiamai žiūri ir į tai, jog planuojamas vienkartinis mokestis, o ne atsižvelgiama į automobilio naudojimą.

Pasidomėjus, kas vairuoja kitus automobilius, kurie pažymėti deklaracijoje, jei šiuo metu su žmona dalijasi vienu, atsakė, kad vienas iš jų buvo pirktas uošvienei jubiliejaus proga. Beje, S. Gentvilas pažymėjo, kad dovanojo taip pat „Volvo“.

Tokio automobilio išmetamas CO2 kiekis gali siekti 262 g/km. Vadinasi, mokestis siektų 500 Eur.

Bacvinka teigia, kad rinkosi ne pagal taršumą

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) narys, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narys Kęstutis Bacvinka DELFI tvirtino, kad vairuoja eilinę pilką „Škodą Octavią“.

Jis tvirtino, kad domėjosi automobilio tarša, ir įvardijo, kad jo automobilio išmetamasis CO2 kiekis yra 108 g/km. Beje, už tokį taršos kiekį mokėti nereikia, automobilis nelaikomas taršiu.

Kęstutis Bacvinka

„Taip kad mano automobilis yra labai netaršus, – tvirtino 2016-ųjų metų automobilį vairuojantis Seimo narys, tačiau pridūrė, kad ieškodamas automobilio galvojo visai ne apie taršą. – Aš kilęs iš Suvalkijos, labiau apie ekonomiją galvoju.“

Kęstutis Bacvinka
Aš kilęs iš Suvalkijos, aš labiau apie ekonomiją galvoju.

Paskaičiavus panašių „Škodos Octavios“ automobilių išmetamą CO2 kiekį, paaiškėjo, kad jis gali svyruoti nuo 175 g/km iki 214 g/km. Vis dėlto mokestis priklauso nuo konkretaus automobilio konkrečių savybių.

Skardžius vairuoja nepigią „Audi“

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narys, Lietuvos socialdemokratų darbo frakcijos narys Artūras Skardžius VTEK deklaracijoje yra nurodęs, kad 2017-ųjų vasarį sudarė lizingo sutartį, kurios suma – 38,4 tūkst. Eur.

DELFI susisiekus su Seimo nariu, šis įvardijo, kad vairuoja „Audi“ automobiliuką. Pasidomėjus, ar tas „automobiliukas“ yra tas pats, kuris nurodytas deklaracijoje ir kurio vertė yra 38,4 tūkst. eurų, jis atsakė teigiamai: „Taip, „Audi“ yra brangūs automobiliukai“.

Seimo narys įvardijo, kad vairuoja 2016-ųjų „Audi Q5“.

Artūras Skardžius

Beje, parlamentaras tvirtino, kad jo automobilis, nors ir dyzelinis, bet yra labai netaršus. „Į jį pilamas „AdBlue“ tirpalas. Yra speciali vieta priedui, kuris sumažina dyzelino poveikį. Kai jis baigiasi, automobilio jau nebeužvesi, – teigė A. Skardžius. – Jis atitinka visus taršos mažinimo kriterijus, kokie tik įmanomi dyzeliniam kurui.“

Artūras Skardžius
„Audi“ yra brangūs automobiliukai.

A. Skardžius teigė, kad labiausiai palaikytų perėjimą prie elektromobilių. „Elektromobiliai – ateitis tiek Lietuvos, tiek viso pasaulio, nes tai yra švariausia energija, – teigė Seimo narys. – Vis dėlto, mano įsitikinimu, elektromobiliai – artima ateitis. Viskas nuo politikų priklausys: nuo Europos, nuo pasaulio politikų.“

Jis tvirtino, kad prireiks ir politikų ryžto, ir pačių gyventojų sąmoningumo.

„Audi Q5“ automobilio išmetamasis CO2 kiekis gali būti nuo 233 g/km iki 280 g/km. Tokiu atveju vienkartinis taršos mokestis būtų nuo 560 iki 760 Eur.

"Audi Q5"

Beje, VTEK deklaracijoje yra nurodytas ir A. Skardžiaus sutuoktinės automobilio sandoris. Pernai rugpjūtį ji įsigijo kur kas pigesnį, vos 8 tūkst. vertės, automobilį.

Gražulis tvirtina, kad jo „Lexus“ labai ekologiškas

Mišrios Seimo narių grupės narys Petras Gražulis tvirtino, kad jo automobilis yra nekenksmingas gamtai, tačiau sulaukęs DELFI skambučio panoro daugiau pabendrauti apie klimato kaitą, o ne apie automobilius.

Seimo nario VTEK deklaracijoje nurodyta, kad 2018-ųjų gruodį iš UAB „Autopark“ įsigijo automobilį už 36,8 tūkst. eurų. Deklaracijoje nenurodoma, kokį automobilį įsigijo parlamentaras, tačiau jis pats nurodė, kad vairuoja ekologišką „Lexus“.

„Vairuoju ekologišką „Lexus“ hibridą, varomą elektra ir benzinu, bet aš apskritai noriu pasakyti savo nuomonę apie klimato kaitą, – kalbėjo P. Gražulis. – Jeigu pažiūrėsime į pasaulio raidą, milijardus metų, pamatysime, kad nebuvo nei automobilių, nei lėktuvų, nei benzino, nei dyzelio, o pasaulis daug kartų atšalo ir atšilo. Taigi, man atrodo, čia yra kažkokių komercinių dalykų. Tikrai neturi tiek įtakos pasaulio atšilimo ir atšalimo ciklams.“

Jo teigimu, „už to slypi dideli pinigai“.

Petras Gražulis
Jeigu pažiūrėsime į pasaulio raidą, milijardus metų, pamatysime, kad nebuvo nei automobilių, nei lėktuvų, nei benzino, nei dyzelio, o pasaulis daug kartų atšalo ir atšilo.

P. Gražulis tvirtino, kad apmokestinti automobilius vertėtų, tačiau pinigus reiktų skirti ne ten, kur siūloma. „Automobilius reikėtų apmokestinti ne dėl taršos, o dėl to, kad pinigai būtų nukreipti tik į kelių statybą, nes mūsų kelių infrastruktūra sensta, reikia tiesti daug naujų kelių, – teigė Seimo narys ir pridūrė, kad per Nepriklausomybės metus buvo nutiesta tik viena automagistralė. – Ten gal 25 kilometrai. O okupantas pastatė sovietiniais laikais nuo Vilniaus iki Klaipėdos ir nuo Vilniaus iki Panevėžio. Ar ne gėda? Įstojame į turtingiausių šalių bloką ir neturime normalių kelių.“

P. Gražulis piktinosi, kad prieš tai mes juokėmės iš Lenkijos, o dabar esą lenkai juokiasi iš mūsų.

Landsbergis vairuoja „Audi“

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų (TS – LKD) partijos pirmininkas Gabrielius Landsbergis VTEK deklaracijoje yra nurodęs, kad 2017-ųjų kovą sudarė lizingo sutartį su UAB „Auto Juta“ ir įsigijo „Audi S1“. Sutartis baigėsi šių metų rugsėjo pirmąją.

Tokio automobilio išmetamasis CO2 kiekis, atsižvelgiant į galią, degalų tipą ir pavarų dėžę bei kitus parametrus, gali svyruoti nuo 166 g/km iki 230 g/km. Tad 2014-ųjų „Audi S1“ savininkams taršos mokestis gali svyruoti nuo 240 iki 270 eurų.

Ažubalis – prie „Nissan“ vairo

Konservatorius Audronius Ažubalis VTEK deklaracijoje nurodęs, kad 2017-ųjų liepą yra pasirašęs automobilio „Nissan X Trail“ išperkamosios nuomos sutartį. Sandorio suma – 23,3 tūkst. eurų.

Nurodoma, kad sutartis baigsis 2021-ųjų liepos viduryje.

Audronius Ažubalis

2014-ųjų „Nissan X Trail“ išmetamasis CO2 kiekis, atsižvelgiant į skirtingus to paties modelio automobilio parametrus, gali svyruoti nuo 214 g/km iki 262 g/km. Už tokią taršą mokestis gali būti nuo 320 iki 480 Eur.

Gaidžiūnas vairuoja prabangų BMW

Vasaros pabaigoje Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos narys Aurimas Gaidžiūnas KK2 žurnalistams patvirtino, kad persėdo į naują, prabangų ir vienintelį tokį Lietuvoje BMW markės automobilį „BMW X7“.

Aurimas Gaidžiūnas

Skaičiuoklės duomenimis, tokio automobilio išmetamas CO2 kiekis gali būti maždaug 367 g/km, tad, remiantis ministerijos išplatinta taršos mokesčio lentele, mokestis gali siekti net 590 Eur.

BMW X7

Liesys vairuoja daugiau nei 40 tūkst. eurų vertės „Mercedes“

Laidoje KK2 pernai buvo skelbta, kad Liberalų sąjūdžio frakcijai priklausantis parlamentaras Jonas Liesys vairuoja daugiau nei 40 tūkst. eurų vertės „Mercedes–Benz GLC 220“.

Tokio automobilio išmetamas CO2 kiekis gali būti maždaug 188 g/km. Vadinasi, mokestis siektų 370 Eur.

Jonas Liesys

Seimo nario VTEK deklaracijoje nenurodytas joks sandoris dėl automobilio pirkimo.

Salamakino garaže – beveik 30 tūkst. vertės „Toyota“

2015-ųjų pabaigoje Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) frakcijos Seime narys Algimantas Salamakinas įsigijo automobilį „Toyota RAV4“. VTEK deklaracijoje Seimo narys nurodė lizingu sudarytos sutarties sumą – 28 558 eurai.

Algimantas Salamakinas

2013-ųjų skirtingos komplektacijos automobilių „Toyota RAV4“ išmetamas CO2 kiekis gali būti nuo 254 g/km iki 270 g/km. Mokestis gali svyruoti nuo 300 iki 320 Eur.

Šarknicko garaže – „Toyota Auris“

„Su aplinkos tarša kovoti būtina, tačiau taip pat būtina pasirinkti tam tikslui pasiekti protingas priemones ir išeitis“, – pranešime spaudai yra teigęs LVŽS narys Robertas Šarknickas. Jis tokią nuomonę išsakė apie siekį patvirtinti kasmet mokamą taršos mokestį vairuotojams.

Robertas Šarknickas

Pats „valstietis“ VTEK deklaracijoje yra nurodęs, kad lizingo sutartimi už 16 tūkst. eurų 2017-ųjų kovą yra įsigijęs automobilį „Toyota Auris“.

Tokio automobilio išmetamas CO2 kiekis gali būti nuo 179 g/km iki 195 g/km. Kiekis priklauso nuo degalų tipo ir kitų automobilio parametrų.

Papildyta: Po straipsnio publikavimo su DELFI susisiekė Seimo nario padėjėjas ir nurodė, kad R. Šarknicko vairuojamas „Toyota Auris“ yra hibridinis. Benzinu-elektra varomo automobilio išmetamasis CO2 kiekis yra mažesnis nei nurodyta aukščiau.

„Seimo narys Robertas Šarknickas vairuoja „Toyota Auris“ hibridinį automobilį (benzinas-elektra), kurio išmetamas anglies dvideginio kiekis yra 89 g/km. Taigi, automobilis yra bene dvigubai ekonomiškesnis nei kad nurodote straipsnyje“, – teigiama Seimo nario padėjėjo paaiškinime.

Pateikė taršos mokesčio lentelę

Valdžia ruošiasi nuo kitų metų priimti naują transporto priemonių taršos mokestį. Jį mokėti reikės automobilį įregistruojant arba keičiant jo valdytoją, o dydis priklausys nuo naudojamų degalų rūšies ir anglies dvideginio emisijos.

Įstatymo projekte rašoma, kad mokesčio dydžiai kasmet bus indeksuojami, atsižvelgiant į praėjusių metų infliaciją. Dar nurodoma, kad mokestis turi būti sumokamas kiekvieną kartą atlikus registraciją per 30 dienų nuo registracijos dienos.

To neatlikus, transporto priemonių valdytojams ir transporto priemonių valdytojų, juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims gali būti skiriamos baudos nuo 200 iki 800 eurų. „5 proc. sumokėto mokesčio naudojami valstybės biudžeto reikmėms. Likę 95 proc. sumokėto mokesčio naudojami Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatyme numatytiems Klimato kaitos programos tikslams įgyvendinti“, – rašoma dokumente.

Tūkstančiai pasirašo peticiją prieš mokestį

Elektroninę Seimui adresuotą peticiją, raginančią nepritarti Aplinkos ministerijos parengtam automobilių taršos mokesčio projektui, per savaitgalį pasirašė daugiau nei 45 tūkstančiai internautų.

V. Kazlausko parengtame ir portale Peticijos.lt publikuotame portale pabrėžiama, kad lietuviai taršiais ir senais automobiliais važinėja ne dėl noro tą daryti, o dėl nesamų galimybių įsigyti naujesnių automobilių.

Peticijoje Seimas raginamas atsikvošėti ir nepritarti esamam pasiūlymui.