„Dažnai vaikštau centre, Gedimino prospekte, vasarą ten labai daug žmonių, o tie paspirtukai nardo, važinėja tarp žmonių šaligatviais. Kartą manęs vos nepartrenkė, – pasakojo mergina. – Ėjau per perėją ir mačiau, kad atvažiuoja, bet lyg pristabdė, nors nežinojau: sustos ar ne. Kai jau lyg ir sustabdė, pradėjau žengti, bet jis pradėjo važiuoti, tada susimėtė, kirto per stabdžius ir vos nenukrito.“

Vilnietė Marija priminė, kad prieš kelerius metus buvo garsiai kalbama apie tai, kad esą nekultūringai mieste važinėja dviratininkai, tačiau, jos nuomone, paspirtukų vairuotojai juos gerokai pralenkia nekultūringumu.

„Paspirtukų vairuotojai važiuoja trigubai blogiau nei dviratininkai ir net neaišku, kur jie turi važiuoti: dabar važiuoja ir dviračių takais, ir šaligatviais. Neįmanoma suprasti, į kurią pusę mestis einant, nes jie tikrai nepristabdo ir nevažinėja labai atsargiai“, – laiške rašė Marija.

Mergina pasakojo, kad jai nerimą kelia ir tai, kad sostinės gatvėmis paspirtukais riedantys vairuotojai ne visada moka valdyti transporto priemonę. „Esu mačiusi, kaip bando važiuoti paspirtuku, bet patys nesusivokia, bijo, nežino, kaip elgtis. Esu mačius ir tokių, kurie net nežino, kaip sustoti, bando koja, tada nesustoja, – tvirtino Marija. – Žmonės galvoja, kad tai labai smagu, bet man atrodo, kad visa tai tęsis iki pirmos rimtesnės nelaimės.“

Vilnietė pasakojo, kad jai nerimą kelia ir tai, kad atvažiuojančių paspirtukų nesigirdi. „Pirma – jų nesigirdi, antra – nei tu, nei jie nežino, į kurią pusę mestis susidūrus. Yra toks greitis, kad, mano asmeniniu požiūriu, visiškai nelogiška leisti jiems važinėti šaligatviais“, – teigė mergina.

Ji įvardijo, kad pirmiausia reiktų apibrėžti labai aiškias taisykles, kurių visi laikytųsi: kur gali eiti pėstieji, kur gali važiuoti paspirtukai, o kur – dviratininkai. „Manau, kad pėstieji neturi vienu šaligatviu dalintis su paspirtukais. Bijau, kad pradėsime diskutuoti tik tada, kai kas nors įvyks“, – laiške rašė mergina.

Iki vasaros užfiksuota daugiau nei 22 eismo įvykiai

Vilniaus apskrities VPK atstovai įvardijo, kad iki gegužės 30 dienos visoje Lietuvoje buvo užfiksuoti 22 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo elektrinių paspirtukų vairuotojai, nors specialūs reidai bent jau sostinėje nevykdomi.

Policijos pareigūnai taip pat išskyrė du paspirtukų tipus: tie, kurie pasispiriami koja, ir tie, kurie turi elektrinį variklį.

Remiantis KET, transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val., priskiriama motoriniam dviračiui.

Važiuojantys elektroniniais paspirtukais privalo laikytis kur kas griežtesnių taisyklių nei tie, kurie važiuoja patys pasispirdami koja. Pagal KET, su koja pasispiriantis asmuo, važiuojantis paspirtuku, laikomas pėsčiuoju.

Elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo laikytis KET VIII skyriuje nurodytų reikalavimų, t.y. reikalavimų dviračių vairuotojams.

Net elektriniai paspirtukai gali važiuoti šaligatviais

Vilnietė skundėsi teigdama, kad paspirtukams šaligatviuose ne vieta, tačiau KET numato, kad net elektroniniais paspirtukais galima važiuoti ir šaligatviais.

Dviračiu, motoriniu dviračiu, ar šiai kategorijai priskirtinu elektriniu paspirtuku, elektriniais riedžiais ir panašiai, galima važiuoti dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais, arba dviračių juostomis, kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. „Važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, elektrinio paspirtuko vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti, kelti pavojaus. Atkreipiame dėmesį, kad šių transporto priemonių vairuotojams draudžiama kirsti važiuojamąją dalį pėsčiųjų perėjomis“, – teigė Vilniaus VPK atstovai.

Jei nėra pėsčiųjų ar dviračių tako, paspirtuku galima važiuoti ir šaligatviais arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

Elektrinius paspirtukus gali vairuoti ir nepilnamečiai

Priklausomai nuo galingumo, kai kuriuos paspirtukus gali vairuoti ir nepilnamečiai. „Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu (elektriniu paspirtuku – greitis iki 25 km/val., galia ne didesnė kaip 1 kW)leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išklausiusiems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims“, – įvardijo Vilniaus VPK pareigūnai.

Beje, važiuojant važiuojamąja dalimi būtina dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas.

Vairuoti galima tik esant blaiviam

Policijos pareigūnų teigimu, paspirtuku važiuojantys asmenys negali būtų neblaivūs. Jei neblaivus asmuo važiuos su pasispiriamu paspirtuku, gali būti baudžiamas už pasirodymą neblaiviam viešoje vietoje.

Elektroninių paspirtukų vairuotojai baudžiami taip pat, kaip ir dviratininkai.

Lengvas neblaivumas (0,41 – 1,5 prom.) – bauda nuo 80 iki 150 eurų, vidutinis ir sunkus neblaivumas (1,51 promilės ir daugiau) – nuo 150 iki 200 Eur.