Pristatė ministerijai palankius tyrimo rezultatus

Susirinkimo pradžioje Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) atstovas pristatė „Etatinio poveikio apžvalgą“. Tyrimo duomenimis, šįmet mokytojų atlyginimams papildomai buvo skirta 22 mln. eurų. Iš pradžių buvo skaičiuota, kad dėl papildomų lėšų mokytojų atlyginimai turėtų kilti 13-14 proc. MOSTA duomenimis, tai pasitvirtino – mokytojų atlyginimai pakilo 13,6 proc.

MOSTA tyrimo duomenimis, atlyginimai kilo visose Lietuvos savivaldybėse.

MOSTA tyrimas atskleidė, kad ne tik kilo atlyginimai, bet ir padaugėjo mokytojų, dirbančių pilnu etatu: 2017-aisiais tokių mokytojų buvo 18 proc., o 2018 – 25 proc. (kas ketvirtas mokytojas).

Taip pat buvo tiriama, ar atlyginimas nemažėjo tiems mokytojams, kurių darbo krūvis nemažėjo. Tyrimo duomenimis, apie šimtui mokytojų (iš trijų tūkstančių tirtų), atlyginimas sumažėjo, tačiau jų atlyginimas esą svyravo ir ankstesniais metais. Tyrime buvo atsižvelgta į 2016, 2017 ir 2018 metų duomenis. Išvadoje pateikiama, kad etatinis modelis neturėjo įtakos atlyginimo sumažėjimui, nes svyravimas buvo pastebimas ir anksčiau.

Tyrime neanalizuota, ar atlyginimas skyrėsi skirtinguose regionuose, nors mokytojo kvalifikacija, patirtis ir kiti dalykai nesiskiria.

Jurgita Petrauskienė, Vytautas Juozapaitis

Švietimo ir mokslo komiteto narys Dainius Kepenis pastebėjo, kad skirtingose savivaldybėse atlyginimai kilo skirtingai, tačiau priežasčių, kodėl taip įvyko, MOSTA savo tyrime neanalizavo.

Susirinkime dalyvavusi Švietimo ir mokslo ministrė savo pasisakymą pradėjo nuo pastebėjimo, kad šįmet buvo atskirtos lėšos, skiriamos mokytojų atlyginimams ir kitoms švietimui skirtoms paslaugoms. „Dėl pagalbos specialistų, Kaip ir buvo minėta, nuo rugsėjo mokytojus pasiekė ne tik nauja apmokėjimų sistema, bet ir nauja finansavimo sistema, – teigė ministrė. – Mokytojams skiriamos lėšos anksčiau buvo panaudojamos švietimo pagalbai ir kitoms funkcijoms įgyvendinti.“

J. Petrauskienė pažymėjo, kad daugėja vaikų, kuriems reikalinga specialioji pagalba, todėl esą būtina spręsti ne tik mokytojų atlyginimų, bet ir specialiųjų darbuotojų problemą.

Ministrės teigimu, apie papildomas lėšas kalbama ir švietimo pagalbai, ir mokytojų atlyginimams. „Reikia tikslinti mokytojų finansavimo metodiką numatant galimybę apie 10 mln. papildomai skirti švietimo pagalbai. Tai nebūtų joks priešinimas mokytojų atlyginimams, nes ir dabar biudžete mokytojų atlyginimams numatyta 49 mln. eurų“, – teigė ministrė.

Sulaukė mokytojų nepasitenkinimo

Ministrės teiginiai sulaukė susirinkime dalyvavusių mokytojų nepasitenkinimo, kurie prašė patikslinti, kaip bus paskirstytos lėšos mokytojų atlyginimams didinti. Ministrės žodžius patikslino susirinkime dalyvavęs Švietimo ir mokslo ministerijos atstovas Aidas Aldakauskas. Jo teigimu, tie papildomi 49 mln. reikalingi tam, kad būtų užtikrintas jau skirtų 17 mln. įsisavinimui. Jis pridūrė, kad iš tų papildomų 49 dar rugsėjį jau buvo skirta 14.

Susirinkime dalyvavusi mama pasinaudojo proga užduoti klausimą ministrei ir pastebėjo, kad vienos pamokos kaina – 5 eurai. „Vienos pamokos kaina – penki eurai, – teigė susirinkime dalyvavusi mama, pridurdama, kad šią informaciją sužinojo tuomet, kai mokykla, kurią lanko jos vaikai, pradėjo streikuoti. – Jau tai mane kaip pilietį žemina. Tai mano pirmas pastebėjimas. O kalbant apie tai, ką išgirdau čia, tai man buvo įdomu, ar apskritai daryti paskaičiavimai, kokie yra poreikiai.“

Mamos teigimu, svarbu atsisukti į tuos vaikus, kuriems reikalinga būtina pagalba, pavyzdžiui – atkreipti dėmesį į logopedų trūkumą.

Ministrės teigimu, specialistų pasiskirstymas nėra tolygus, todėl esą vyksta derybos su savivaldybėmis, kaip tai paversti efektyviu darbu. „Panaši situacija yra ir su psichologais, – teigė J. Petrauskienė. – Žmonės į mokyklas dirbti psichologais ateina nenoriai.“

„Visi norime, kad mūsų vaikai gautų tai, kas geriausia“, – mamai atsakė ministrė, tačiau duomenis dėl įvardyto pamokos įkainio tikslino ne ji, o susirinkime dalyvavęs ministerijos atstovas, Švietimo kokybės ir ir regioninės politikos departamento direktorius A. Aldakauskas.

„Tai ne pamokos kaina. O kiek gauna į rankas, tas skaičius už valandą – 5-6 eurai – realus, – teigė A. Aldakauskas. – Bet į pamokos kainą įeina ir visi mokesčiai, kuriuos sumokame. Ir tai kelia tos valandos kainą ir tuo pačiu pamokos kainą.“

Anot A. Aldakausko, negalima teigti, kad pamokos kaina – vos penki eurai, nors mokytojai tokius žodžius priėmė nedžiaugsmingai. „Kaip tai ne penki eurai?“ – girdėjosi nepatenkintas mokytojų šūksnis.

Susirinkime dalyvavę mokytojai emocingai reagavo į daugelį pasisakymų ir faktų. Susirinkimo pabaigoje į ministrę kreipėsi abiturientė, teigdama, kad turi pašaukimą ir nori tapti mokytoja, tačiau nesirinks šio kelio, nes atlyginimas jos nedžiugina. Į tai ministrė sureagavo vis dėlto ragindama rinktis šį kelią, o susirinkime dalyvavę mokytojai nusijuokė.

Pratęsus susirinkimą – ministrei dedikuotos eilės

Susirinkimo pabaigoje Gintaras Steponavičius paprašė dar nesiskirstyti ir pareikalavo ministrės atsakyti į susirinkusių mokytojų klausimus. Parlamentaras pasiūlė pratęsti susirinkimą – siūlymas buvo priimtas.

„Manote, kad užmėtysite smulkmenomis ir laimingesni žmonės išvažiuos? – į ministrę kreipėsi G. Steponavičius. – Siūlau stabdyti tuščias diskusijas apie smulkmenas.“ Šiuos žodžius mokytojai sutiko plojimais.

Ministrė tikino, kad gerbia visų 45 tūkst. mokytojų siūlymus, o salėje pradėjo girdėtis mokytojų prašymai. „Ministre, kalbėkitės su mumis, mes pasiruošę tartis“, – prašė susirinkime dalyvavusi mokytoja.

„Išgirskite mus, nusibodo jau kentėti ir šimtą kartų visus įtikinėti, – dar viena mokytoja į ministrę kreipėsi eilėmis. – Išgirskite, švietimas pasiekė jau dugną, išgirskite, kad dar blogiau tikrai nebūna.“

Kita mokytoja pastebėjo, kad anksčiau J. Petrauskienė buvo MOSTA vadovė, o šiandien jai palankius tyrimo rezultatus pateikė būtent MOSTA atstovai.

Susirinkimui nepasibaigus ministrė atsiprašė, kad negali ilgiau jame dalyvauti ir išskubėjo į susitikimą Vyriausybėje. Mokytojai šią žinią priėmė audringai, pradėjo jos klausti dar nepaklaustų klausimų, o susirinkime dalyvavusi abiturientė atskubėjo jai įteikti savo laišką.

Iš susirinkimo išskubėjusi ministrė į žiniasklaidos atsakymus taip pat atsakė lakoniškai. Ji teigė, kad tikisi greitu metu išspręsti susidariusias problemas ir išskubėjo iš Seimo.

Komiteto susirinkimas: