Problema atsiskleidė po to, kai į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją kreipėsi laidos „KK2“ žurnalistas iš UAB „Be Tabu ir ko“. Buvo pranešta, kad socdarbiečio Artūro Skardžiaus automobiliu „Audi Q5“ tam tikromis dienomis naudojosi ir jo žmona Snieguolė Skardžiuvienė.

Žurnalistas paprašė išsiaiškinti, ar Seimo narys iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų aptarnauja vieną ar kelis automobilius, ar Seimo nario šeimos nariai, pagal nustatytą tvarką, gali asmeninėms reikmėms naudoti automobilį, kurio eksploatavimo ir kitas išlaidas Seimo narys apmoka iš Seimo narių parlamentinei veiklai skiriamų lėšų.

Į šį klausimą buvo nuspręsta pažvelgti plačiau. Komisija atrinko ir išanalizavo vieno ketvirčio atsitiktine tvarka pasirinktų 43 Seimo narių parlamentinės veiklos ataskaitas.

„Nustatyta atvejų, kai Seimo nariai pateikė daugiau kaip vieną automobilio eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto ir draudimo išlaidas bei apmokėjimą patvirtinančius dokumentus. Seimo nariai išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančiuose dokumentuose nenurodė automobilio duomenų. Seimo nariai pateikė kuro išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančius dokumentus be mokėtojo vardo ir pavardės. (…) Dažniausiai automobilių bendrasavininkai yra sutuoktiniai arba keli automobiliai įsigyti Seimo nario vardu“, – sakė Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė.

Formaliai tai nedraudžiama

Kol kas formalių kliūčių taip elgtis Seimo nariams nėra. Komisijos pirmininkė atkreipė dėmesį, kad Seimo valdybos tvirtinamas aprašas, kuriuo parlamentarai vadovaujasi naudodami lėšas ir teikdami ataskaitas, aiškiai nenurodo, kiek transporto priemonių turėtų naudoti Seimo narys.
„ Apraše nustatyta, kad Seimo narys iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų sumokėjęs už nurodytas paslaugas pateikia dokumentus, įrodančius, kokiai transporto priemonei buvo šios lėšos naudojamos. Taip pat nustatyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms parlamentinėms išlaidoms priskiriamos Seimo nario parlamentinei veiklai naudojamos transporto priemonės eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto, draudimo, taksi paslaugų, išskyrus tarpmiestinius maršrutus ir viešojo transporto bilietų įsigijimo išlaidos“, – vardijo R. Tamašunienė.

Pasak jos, pagal tą aprašą yra kas ketvirtį atliekamas ataskaitų monitoringas, tačiau kol kas niekam neužkliuvo, kad eksloatuojami keli automobiliai.

„Mano asmeniniu vertinimu, nežinau kaip čia buvo galima ir sugalvoti naudoti kelis automobilius. Man atrodo, kad kiekviena darbovietė ir įmonė, jeigu yra suteikiama transporto priemonė arba leidžia naudotis savo panauda, tai yra nustatoma viena transporto priemonė“, – sakė R. Tamašunienė.

Atsinaujino diskusijos dėl nuomos

Pasak komisijos pirmininkės, tokią situaciją suponavo tokia situacija, kad pakeitus aprašą, nebegalima priskirti išlaidoms automobilių nuomos išlaidas.

„Kai dauguma Seimo narių nuomavosi savo parlamentinei veiklai automobilį, tai visos eksploatavimo išlaidos buvo siejamos su tuo automobiliu. Kai to nebelieka taip ir gavosi, kad kiekvienas sukasi kaip išmano“, – sakė R. Tamašunienė.

Ji neatmetė, kad gali būti ir tokių atvejų, kad tas automobilis, kuriuo naudojasi Seimo narys, yra vienintelis šeimos automobilis, ir juo kartais naudojasi ir kiti šeimos nariai.

„O kaip praeitoje kadencijoje Seimo narys Brundza turėjo automobilių kolekciją, bet, mano vertinimu, tai nereiškia, kad jis turi visiems 150 automobilių pirkti draudimo polisus. Seimo nariams reikia apsispręsti dėl vienos transporto priemonės, kurią jis naudoja parlamentinei veiklai“, – sakė R. Tamašunienė.

Sprendimo kol kas neturi


Tarp komisijos narių kilo diskusijos, kaip reikėtų siūlyti Seimo valdybai sureglamentuoti šį klausimą.

„Valstietis“ Virgilijus Poderys piktinosi, kad nuomos atsisakymas yra „absoliučiai retrogradiškas sprendimas“.

„Resursus taupančioji ekonomika skatina neturėti nuosavybėje tokių daiktų kaip automobilis, skatina viešąjį transportą, skatina nuomą. Mes, kaip Seimas, pirma turime tą įsisąmoninti“, – sakė V. Poderys.

Po diskusijų komisija nepriėmė sprendimo. Jo projektą pasiūlyta tobulinti V. Poderiui ir konservatoriui Kaziui Starkevičiui.