Tiesa, paaiškėjo, kad šis plakatas buvo iškeltas neteisėtai, mat tam nebuvo gautas Gedimino pilies vadovybės leidimas. Be to, kai kurie žmonės iškėlė klausimą, ar normalu, kad ant sostinės simbolio yra keliamas politinis reklaminis plakatas.

„Gedimino bokštas idėjų renginiui pasirinktas neatsitiktinai, tai – vieta, kur gimė garsiausia svajonė, čia – Lietuvos sostinės pradžia. Tai simbolinė vieta, kur drauge pradėjome kurti ateities Vilnių, o svajones paversime veiksmų planu – Vilnius 2035. Šis planas galėtų būti apjungtas su vis dar rengiamu Vilniaus Bendruoju miesto planu (apibrėžiančiu, kaip bus vystomas miestas, kur bus pramonės, laisvalaikio zonos, transporto, gatvių, dviračių takų infrastruktūra) ir tapti vieningu dokumentu, nubrėžiančiu sostinės prioritetus artimiausiems penkiolikai metų“, – išplatintame pranešime spaudai buvo cituojamas A. Zuokas.

Į feisbuką įvedus ant plakato pavaizduotas grotažymes #Vilniusmąsto ir #Vilniusthinking, paieškos sistema iškart nukreipia būtent į A. Zuoko profilį ir į jo įdėtą filmuką, kuriame iš paukščio skrydžio ir buvo nufilmuotas šis plakatas. Svetainėje www.vilnius2035.lt nėra itin daug informacijos apie šią iniciatyvą, taip pat nenurodyta, kad jos autorius yra A. Zuokas.

Įstatymai nedraudžia ant kultūrinio paveldo objektų kabinti reklamas ir plakatus, tačiau tai turi būti suderinta su tų objektų vadovybe ir gautas oficialus leidimas. DELFI kalbinta Lietuvos nacionalinio muziejaus direktorė Birutė Kulnytė teigė, kad oficialus leidimas iškelti šį konkretų plakatą nebuvo gautas.

„Buvo tartasi, kad bus svarstoma apie Vilniaus ateitį, tiesiog žmonės susirinks organizuojami, kaip aš supratau, Artūro Zuoko, ir kalbės, koks galėtų būti Vilnius 2035 metais. Gedimino pilyje toks sutikimas jiems buvo duotas, taip, kaip būtų buvęs duotas sutikimas ir kitiems tokia proga. (…) O tas plakatas buvo iškabintas labai neilgam, bet vis tik jie tą padarė be jokio leidimo. Mes paprastai neleidžiame tokių dalykų“, – sakė muziejaus direktorė.

Paklausta, kaip pilies darbuotojai galėjo pražiūrėti tokį dalyką, B. Kulnytė teigė, kad galbūt jie nepagalvojo, kad daroma kažkas blogo, ir žadėjo atsakingiems darbuotojams nuobaudas. Tačiau niekur kreiptis dėl šio incidento direktorė nežada.

„Manyčiau, kad čia toks priešrinkiminis triukšmelis, sureikšminimas, nes ten yra tik parašyta „Vilnius 35“, absoliučiai be jokių kitų kažkokių užrašymų aštresniu. Bet iš principo tai negalima taip. Mes buvome vienintelį leidimą davę jubiliejaus proga aprengti tautine juosta bokštą, bet vėliau patys labai gailėjomės, nes vis tiek bokštas yra bokštas, sijonu neaprengiamas, nors nieko ten nebuvo tokio blogo, kitiems taip neatrodė. Mes viduje tokią nuostatą turime, kad ne. Lygiai taip pat kaip su suvenyrų pardavimu, labai atsargiai žiūrime. Manau, kad čia reklaminis kažkoks netikęs daiktas. Nebuvo leidimo, net nebuvo prašymo“, – sakė muziejaus direktorė.

Pasak jos, bandymų iškelti ant Gedimino bokšto įvairius plakatus, jau buvo ne vienas ir ne du.

„Buvo čia tokių bandymų ir iškabinti Lenkijos vėliavą, ir Baltarusijos vėliavą, ir buvo mūsų kaimynai čia iškėlę tokį plakatą, kad „parduodama“. Jau mes tada sakėme, kad kreipsimės į saugumo komitetą, kad taip negalima. Dėl to, kad su kiekvienu žmogumi, kuris suklostęs tą audinį kažkur po skvernu nusineša, gi ten nenueisi. Šiaip jau žiūrima tikrai, nes pilyje yra visokiausių dalykų“, – sakė ji.

VRK skundų negavo

Pasirodžius plakatui ant Gedimino bokšto, dabartinio Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus patarėjas Karolis Žukauskas savo feisbuko paskyroje rašė, kad šiuo plakatu A. Zuokas pradeda savo rinkiminę kampaniją.

Artūras Zuokas savo rinkiminę kampaniją pradeda nelegaliai darkydamas Vilniaus simbolius ir siunčia signalą: „jei aš laimėsiu rinkimus, kiekvienas Ostapas Benderis ant Gedimino pilies galės kabintis savo skalbimo miltelių reklamą“. Simboliška, kad šitas veikėjas dar kartą patvirtino, jog miestas ir jo simboliai jam tėra įrankiai siekti savų tikslų. Kai miestiečiai uždaro duris ir langus, jis šliaužia per rūsį. Gedimino pilis jam tėra nemokamas reklaminis plotas (ir su muziejumi nesuderintas – ex merui nusispjaut į miesto taisykles, eilinį kartą), rinkėjų balsai – investiciniai čekiai. Iki pilnos svajonės šitam Ostapui trūksta 12 kėdžių miesto taryboje, bet vilniečiai tokios nesąmonės šįkart nepadarys“, – rašė K. Žukauskas.

Tačiau Vyriausiosios rinkimų komisijos narė Aistė Žilinskienė DELFI sakė, kad kadangi šiuo metu rinkiminės kampanijos laikotarpis savivaldos rinkimų dar nėra prasidėjęs, šiam plakatui negalioja politinės reklamos reikalavimai.

VRK nėra gavę kažkokio skundo dėl šio plakato. Tačiau noriu atkreipti dėmesį, kad rinkiminės kampanijos laikotarpis į savivaldos tarybą prasideda nuo lapkričio 7 dienos. Tai reiškia, kad kol kas dar nėra rinkiminės kampanijos laikotarpis ir šituo laikotarpiu politinė reklama yra galima, tik ji tiesiog turi būti pažymėta įprastu būdu – kaip nurodyta Reklamos ir Visuomenės informavimo įstatymuose. Taigi turi būti pažymėta, kad tai yra reklama. Taigi tokia reklama tikrai galima, užtenka ją pažymėti. Kadangi tai nėra rinkiminis laikotarpis, kada VRK jau patys stebi visą išorinį lauką, tai kol kas neanalizavome šitos situacijos“, – DELFI komentavo VRK narė.

Organizatoriai: tai ne reklama

Savo ruožtu konferencijos organizatoriai nemano, kad tokio pobūdžio reklamai reikalingas leidimas.

„Šiai trumpalaikei socialiniais tikslais suorganizuotai akcijai - nuotraukai su Vilnius 2035 logotipu leidimo nereikia. Pirmiausia dėl to, kad tokio pobūdžio veiksmui netaikomos išorinės reklamos įrengimo taisyklės bei pats reklamos įstatymas ir jo reikalavimai. Antra, vėliava buvo nuleista trumpam, tol, kol renginio dalyviai savo idėjų generavimą Vilniaus ateičiai įprasmino bendrai nuotraukai“, – rašoma atsakyme DELFI.

Anot organizatorių, Reklamos įstatymo 1 str. ir Ūkio ministro įsakymu patvirtintos Išorinės reklamos įrengimo taisyklių 3 p., nereglamentuoja socialinės reklamos, (ne komercinės), įrengimo tvarkos. Tai reiškia, anot organizatorių, kad tokiai reklamai netaikomi reikalavimai turėti leidimą įrengiant tokią reklamą. Be to, anot jų, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos patvirtintos išorinės reklamos įrengimo taisyklės nereglamentuoja išorinės nekomercinės reklamos įrengimo tvarkos, tik pateikia tokios reklamos sąvoką.

Organizatoriai įsitikinę, kad vadovaujantis Reklamos įstatymu, reklama - tik tiek atvejai, kai skatinama įsigyti prekių ar paslaugų. VšĮ Vilnius 2035 nebuvo komercinė reklama, kvietė mąstyti vilniečius, o ne reklamavo prekes ar paslaugas, todėl tokiems atvejams netaikomi VMS reklamos įrengimo taisyklės.

Pasak jų, Vilniaus miesto išorinės reklamos įrengimo taisyklės nereglamentuoja trumpalaikės nekomercinio turinio reklamos įrengimo tvarkos. Todėl taisyklės netaikomos. Be to, organizatoriai įsitikinę, kad įstatymas numato, kad trumpalaikės reklamos įrengimo tvarka turi būti reglamentuojama atskirai.

DELFI bandė susisiekti su pačiu A. Zuoku, tačiau to padaryti nepavyko.