Seimas ketvirtadienį priėmė svarstyti keturių įstatymų pataisas, kurias parengė prezidentė Dalia Grybauskaitė.

Šalies vadovės vyriausioji patarėja Lina Antanavičienė, pristatydama pataisas Seimui tvirtino, kad „sąžiningos konkurencijos keliu Lietuvai eiti“ siūlo ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO), ir kitų Europos Sąjungos šalių patirtis.

L. Antanavičienė pabrėžė, kad siekiant efektyvesnės kovos su nesąžininga konkurencija rezultatų, būtina stiprinti vartotojų teisių gynimo priežiūros institucijas.

„Tobulėja ne tik galimybės nustatyti pažeidimus, bet ir verslo galimybės nuslėpti pažeidimus“, – teigė prezidentė patarėja.

Pasak L. Antanavičienės, pataisomis siūloma spręsti tris problemas: adekvačios atsakomybės nebuvimo, finansinės bausmės už pažeidimus išvengimo ir galimybės ankstyvoje įstatymų rengimo stadijoje identifikuoti galimus konkurencijos ribojimus, kurie vėliau padaro žalą ekonomikai, vartotojams, kainų augimui.

D. Grybauskaitė siūlo baudas susieti su įmonės pajamomis – skirti baudas iki 3 proc. metinių pajamų, bet ne daugiau 100 tūkst. eurų. Už pakartotinį pažeidimą bauda siektų 6 proc. pajamų, bet ne daugiau 200 tūkst. eurų.

Šiuo metu maksimali bauda už klaidinančią reklamą yra 8,7 tūkst. eurų.

Taip pat siūloma didinti baudas už Reklamos bei Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymų pažeidimus. Be to, siūloma keisti Konkurencijos įstatymą, numatant, kad paskirtos baudos būtų mokamos iš karto arba pateikiama baudos dydį atitinkanti banko garantija.

Šiuo metu įmonės baudas turi sumokėti per 3 mėnesius, bet Konkurencijos tarybos nutarimą apskundus teismuose, baudos mokėjimas atidedamas keliems metams.

Teisėkūros pagrindų įstatymo pataisa siekiama aiškiai apibrėžti atvejus, kada teisės aktų projektų poveikio vertinimas konkurencijai yra privalomas. Tikimasi, kad tai keistų įvertinti, ar projektas nedarytų žalos vartotojams bei šalies ekonomikai.

Konkurencijos taryba 2015-2017 metais už klaidinančią reklamą įmones baudė 14 kartų. Pastaruoju metu už klaidinančią reklamą vis dažniau nubaudžiamos nekilnojamojo turto plėtros bendrovės, daugiabučius reklamuodamos pažeidžiant statymus.