2017 metais pagal ikimokyklinio ugdymo programas buvo ugdoma 101 tūkst. vaikų, ikimokyklinio ugdymo įstaigoms (darželiams) buvo skirta apie 300 mln. eurų, rodo aukščiausiosios audito institucijos atliktas auditas „Ar išnaudojame ikimokyklinio ugdymo galimybes sėkmingesnei vaikų ateičiai užtikrinti“.

Į darželius patenka ne visi

Ankstyvojo ugdymo prieinamumas užtikrinamas tik daliai vaikų: skirtingose savivaldybėse ikimokyklinio ugdymo įstaigas lanko 14–67 proc. vaikų iki 5 metų amžiaus, devynių savivaldybių darželiuose nebuvo pakankamai vietų visiems norintiems. 30-yje savivaldybių vietų trūko tėvų pasirinktose įstaigose – jiems buvo pasiūlyta savo atžalas leisti į labiau nutolusius darželius, bet atokiau gyvenančių vaikų vežiojimą į ikimokyklinio ugdymo įstaigas užtikrina tik 37 savivaldybės iš 60-ies.

Audito rezultatai rodo, kad ikimokyklinio ugdymo procese nedalyvavo daugiau kaip trečdalis (36 proc.) socialinės rizikos šeimose augančių vaikų.

„Kuo anksčiau pradedame vaikus ugdyti, tuo geriau jie mokosi vyresniame amžiuje. Tai ypač svarbu nepalankioje socialinėje aplinkoje augantiems vaikams, nes ikimokyklinis ugdymas jiems padeda ateityje susikurti geresnį gyvenimą ir moko savarankiškumo. Deja, trečdalis vaikų, gyvenančių socialinės rizikos šeimose, tokios galimybės negauna“, – pranešime cituojama Valstybės kontrolės Visuomenės gerovės audito departamento vyriausioji valstybinė auditorė Kristina Česaitienė.

Grupės perpildytos, uždirbama mažiausiai

Kaip rodo auditas, ikimokyklinio ugdymo auklėtojai uždirba mažiausiai iš visų pedagogų – jų atlyginimai yra 36 proc. mažesni nei bendrojo ugdymo mokytojų. Trečdalis (32 proc.) audituotų įstaigų pažeidžia higienos normas dėl vaikų skaičiaus grupėse – jos perpildytos. Norinčių dirbti ikimokyklinio ugdymo įstaigose trūksta – 40 proc. įstaigų sulaukė tik po 1 kandidatą būti auklėtoju.

Ikimokyklinio ugdymo įstaigų veiklos spragas lemia ir tai, kad Lietuvoje nėra sukurta išorinio vertinimo sistema. Turint tokią sistemą ir žinant ugdymo kokybės lygį įstaigose, galima planuoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimą, suteikti pagalbą įstaigoms, užtikrinti kokybišką kiekvieno vaiko ugdymą.

Siekiant užtikrinti ikimokyklinio ugdymo kokybę ir jo prieinamumą, aukščiausioji audito institucija pateikė rekomendacijas Švietimo ir mokslo ministerijai. Ikimokyklinio ugdymo kokybės užtikrinimo sistemą Švietimo ir mokslo ministerija įsipareigojo sukurti iki 2022 metų. Iki tol, auditorių nuomone, bent jau ikimokyklinio ugdymo programų vertinimą – tiek savo, tiek privačių įstaigų – galėtų užtikrinti savivaldybės.

Šis auditas yra Valstybės kontrolės vykdomų sisteminių švietimo srities auditų dalis. Jo rezultatai papildo praėjusiais metais atlikto audito „Ar gali gerėti Lietuvos mokinių pasiekimai“ išvadas ir rekomendacijas.

ŠMM teikia pagalbą savivaldybėms renovuojant darželius ir kuriant naujas grupes

Švietimo ir mokslo ministerijoje dirba darbo grupė, kuri iki šių metų pabaigos peržiūrės ikimokyklinio ugdymo auklėtojų ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų darbo apmokėjimo nuostatas ir pasiūlys priemones darbo sąlygoms gerinti, praneša ministerija reaguodama į šiandien paskelbtas Valstybės kontrolės išvadas dėl ikimokyklinio ugdymo, informuojama ministerijos pranešime spaudai.

Taip pat, atsižvelgus į šiuo metu ministerijos užsakymu atliekamą ES šalių ir Lietuvos savivaldybių ikimokyklinio ugdymo finansavimo analizę, bus pateiktos 3 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo finansavimo modelių alternatyvos.

„Naujas – etatinis - mokytojų darbo apmokėjimo modelis, įsigaliojęs nuo šių metų rugsėjo 1 d., nepakeitė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų užmokesčio skaičiavimo sistemos, nes jiems jau ir iki šiol galiojo etatinis darbo apmokėjimas. Darbo užmokestis jiems mokamas valstybės lėšomis, tačiau kai kurios savivaldybės taip pat prisideda, nes ikimokyklinis ugdymas yra savarankiška savivaldybių funkcija“, - pranešime cituojamas švietimo ir mokslo ministrės patarėjas Arminas Varanauskas.

Dėl to, kad savivaldybės savarankiškai rūpinasi ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu, iki šiol nebuvo sukurta vieninga darželių kokybės vertinimo sistema. Dabar ŠMM Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra pradėjo ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo kokybės vertinimo sistemos kūrimo darbus, ji bus įdiegta iki 2022 metų.

Taip pat ministerija inicijavo ES lėšomis finansuojamą projektą, kurios metu numatoma modernizuoti 50 vaikų darželių ir sukurti 2 tūkst. naujų vietų vaikams. Projekto vertė – 20 mln. eurų, jį planuojama įgyvendinti iki 2022 m.

Švietimo ir mokslo ministerija, matydama didžiulį ikimokyklinio ugdymo vietų poreikį šalia sostinės įsikūrusiose gyvenvietėse, jau nuo 2012 m. steigia naujas darželių grupes Vilniaus regione. Dabar tokių grupių yra 40, iš jų 2 duris atvėrė šį rugsėjį, dar 3 atsidarys artimiausiu metu. Iš viso ministerijos įsteigtas ikimokyklinio ugdymo grupes lanko beveik 700 vaikų.