Sumokama vis daugiau mokesčių

Remiantis savivaldybės specialistų skaičiavimais, planuojamos šių metų biudžeto pajamos – net 48 mln. eurų. Ir tai ne galutiniai skaičiai. Jei metų eigoje paaiškės, kad pajamų augimo tendencijos didės, biudžetas neabejotinai bus tikslinamas.

Visgi 48 mln. eurų – rekordiškai didelė suma palyginus su praėjusiais bei dar ankstesniais metais. Pavyzdžiui, pernai rajono biudžeto pajamos sudarė 44, 6 mln. eurų, 2016 metais – 40,6 mln. eurų, 2015 metais – 40,2 mln. eurų.

Ką liudija šie skaičiai? Pirmiausia tai, jog auga rajone gyvenančių bei dirbančių žmonių pajamos. Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) pavidalu surinktos lėšos sudaro esminę rajono biudžeto dalį. Be abejonės, įtakos turi ir tai, kad šiais metais, kaip nei vienais kitais, surinkto iš gyventojų GPM dalis, tenkanti savivaldybėms, yra ženkliai didesnė.

Prognozuojama, jog šiais metais Kėdainių rajono gyventojai sumokės 23, 5 mln. eurų pajamų mokesčio. Tai kur kas didesnė suma nei anksčiau. 2017 metais gyventojų pajamų mokesčio pavidalu buvo surinkta 19,6 mln. eurų, o 2016 metais – 18,1 mln. eurų.

Ar gyventojai pajus pokyčius?

„Biudžeto projektas visiškai atitinka ekonominio gyvenimo situaciją Lietuvoje. Šiuo metu turime ekonomikos augimo laikotarpį. Neabejotinai tai yra visų dirbančiųjų nuopelnas: kiekvienas mokėdamas mokesčius „sunešame“ ir biudžetą. Jo lėšomis remontuojamos įstaigos, mokami atlyginimai, organizuojami paminklų statymai, koncertai, tiesiamos gatvės, tinklai. Kas svarbiausia, tas padaryta mūsų žmonių rankomis.

Biudžetas gan turtingas, tik ar pajus rajono gyventojai tai, štai kur klausimas. Valdžiai dirbti ekonominio pakilimo laiku yra nepalyginamai lengviau, belieka tik tinkamai tvarkytis – tereikia kvalifikuotai planuoti, organizuoti ir kontroliuoti“, – „Rinkos aikštei“ sakė rajono savivaldybės tarybos narė, buvusi rajono vadovė Nijolė Naujokienė.

Politikė pasidžiaugė, kad pavyko Tarybos nariams atstovėti, jog neįgaliems ir pensinio amžiaus žmonėms dantų protezavimui būtų skirta 40 tūkstančių eurų vietoje suplanuotų 10 tūkstančių.

„Tai labai svarbu, nes pagyvenusiems žmonėms susitvarkyti dantis, gaunant 300 eurų dydžio pensijas, tiesiog neįmanoma misija, o ir laukti nelabai gali“, – sakė N. Naujokienė.

Didėja išlaidos valdininkų poreikiams

Dar prieš svarstant 2018 metų rajono biudžetą buvęs ilgametis rajono meras, savivaldybės tarybos narys Viktoras Muntianas negailėjo kritikos, jo manymu, nepagrįstai padidintoms išlaidoms savivaldybės administracijai.

„Šių metų savivaldybės biudžetas numatomas kur kas didesnis nei anksčiau. Kai kurioms sritims, pavyzdžiui, savivaldybės administracijos tobulinimuisi ir kompetencijų stiprinimui, skiriama lėšų net 2,6 karto daugiau. Aš manau, kad tai nėra kažkuo pagrįsta, nes šis skirtumas yra lyginant su 2017 metais. Galima būtų sakyti, jog dešimtmečiais šioje srityje niekas nieko nedarė, o viską „sudėjo“ į 2018 metus“, – kalbėjo politikas.

V. Muntianas sakė manantis, kad toks išlaidų didinimas gali būti siejamas su artėjančiais vietos savivaldos rinkimais ir tai gali būti vienas būdų, kaip biudžeto lėšomis finansuojant įvairias mokymo programas bandyti pelnyti savivaldybės darbuotojų simpatijas.

Svarstant šių metų rajono biudžeto projektą netrūko diskusijų bei nesutarimų. Kai kurie politikai piktinosi, jog svarbiausias metų finansinis dokumentas tvirtinamas tame pačiame rajono savivaldybės tarybos posėdyje kaip ir strateginis 2018–2020 metų savivaldybės veiklos planas.

V. Muntiano nuomonei, jog šios išlaidos – perteklinės, pritarė ir N. Naujokienė. Ji sakė mananti, kad nėra gerai, kai auga administravimui, įvairiems mokymams bei viešinimui skiriamos išlaidos.

„Panašu, kad tikėtis kokio nors žadėtojo valdymo aparato sumažinimo, matyt, net neverta. Nors gyventojų skaičius, ypač moksleivių, ženkliai mažėja. Biudžetas yra tik priemonė strateginiams rajono tikslams pasiekti. O kaip žinoti, ar priemonės kryptingai pasirinktos, jei svarstėme programinį biudžetą be patvirtinto strateginio plano, o tiksliau – net neapsvarsčius strateginio plano projekto 2018–2020 metams?“ – kalbėjo N. Naujokienė.

Pasigendama aiškios krypties ir ambicijų

Politikė sakė pasigendanti aiškios krypties, ambicingų vizijų, kurias įgyvendinant biudžeto lėšomis būtų sparčiau investuojama į gyvenimo kokybės gerinimą, pridėtinės vertės generavimą.

„Pats biudžetas kaip ir biudžetas. Nieko ypatingo nėra. Jokių ryškių ambicijų, o naujų projektų nedaug. Įgyvendinami tie patys suplanuoti projektai, tik kai kur pakeistos vietos, laikas ir lėšų sumos. Valstybės investicijų, panašu, kad kaip niekada, pritraukta į rajoną labai menkai. Gerai, kad nors Europos Sąjungos lėšų įsisavinimo laikas eina į pabaigą, tai teks nori nenori paplušėti, kad jų neprarastume, kaip kad kelerius metus iš eilės buvo su valstybės investicijų pinigais, kai jie keliavo priešinga kryptimi: iš rajono biudžeto atgal į ministerijų programų eilutes, o iš ten – į kitų rajonų objektus“, – akcentavo N. Naujokienė.

Jos manymu, siekiant užtikrinti savivaldybės biudžeto lėšų panaudojimo efektyvumą ir rezultatyvumą, reikia, kad vieną kartą būtų įvertintos biudžeto išlaidos, kurios yra nukreiptos įvairių programų vykdymui.

„Šiandien tvirtiname krūvas įvairių programų, jau sunku ir suskaičiuoti, kiek ir kokių, todėl deramai pasverti jų tinkamumo, naudingumo ir ilgalaikio poreikio tiesiog neįmanoma“, – akcentavo buvusi ilgametė rajono vadovė.

Biudžetas neambicingas, bet „santūriai subalansuotas“

Praėjusiais metais kritikos savivaldybės administracijai negailėjęs rajono tarybos Ekonomikos ir biudžeto komiteto narys Stanislovas Blinstrubas tikino, jog praeities klaidos šiemet, regis, jau nebekartojamos.

„Taip planuoti, kaip tai vyko praėjusiais metais – tikrai negalima. Planuota buvo visai be galvos. O šiais metais, mano vertinimu, biudžetas yra protingai subalansuotas. Esant planuojamam ir faktiniam lėšų surinkimui iš visų šaltinių, jeigu anksčiau asignavimai įstaigoms būdavo deficitiniai, tai dabar visoms jų funkcijoms vykdyti iki metų galo lėšų skirta tiek, kiek reikia“, – kalbėjo S. Blinstrubas.

Politiko vertinimu, 2018 metų rajono biudžete nesama didesnių ambicijų. Pasak jo, biudžetas santūriai subalansuotas. Biudžete numatytas dalinis finansavimas investiciniams projektams, kurių įgyvendinimas, pasak S. Blinstrubo, jau senokai pribrendo.

„Klausimą galima kelti, ar buvo galima ambicingiau ir daugiau šių projektų numatyti, ar tiek, kiek yra suplanuota anksčiau. O tai, kas jau buvo suplanuota, mano galva, bus neįsitempiant, ramiai padaryta. Manau, kad jau šiais metais turėtų pasimatyti pirmieji šių darbų rezultatai“, – prognozavo S. Blinstrubas.