U-47700, gatvėse švelniai vadinamas „pink“ ar „pinky“ (rožinis – liet.), jau nusinešė mažiausiai dvi gyvybes. Įtariama, būtent ši stimuliuojanti medžiaga kalta dėl dviejų 13-mečių paauglių mirties.

Jutos Park Sičio kalnų slidinėjimo kurorte atostogavusių vaikinų mirtį skyrė 48 valandos. Pirminė išvada – labai veiksmingo heroino pakaitalo perdozavimas. Stipraus poveikio preparatas buvo legaliai pristatytas paštu ir pastaruoju metu yra platinamas įvairiuose šalies miestuose, rašo „NBC News“.

Pensilvanijos „NMS Labs“ laboratorijos, kurioje atliekami su teismo medicina susiję toksikologiniai testai, duomenimis, palyginti neseniai pasirodęs „pink“ vien per devynis pastaruosius mėnesius nusinešė net 80 gyvybių įvairiuose šalies regionuose. Kaip skelbia teisėsaugos pareigūnai ir sveikatos priežiūros specialistai, JAV jau užfiksuota tūkstančiai šių preparatų sukeltų mirties atvejų.

Žinia plinta socialiniais tinklais

Ryanas Ainsworthas buvo rastas negyvas savo lovoje praėjus dviem paroms po geriausio draugo Granto Seaverio mirties.

„O kad mane būtų perspėję, – skambėjo per atminimui skirtas iškilmes atliekamos dainos žodžiai, – deja, dabar jau per vėlu.“

Kaip tvirtina įvykius tyrę pareigūnai, mirčių skaičius galėjo būti ir didesnis, kadangi ne mažiau kaip 100 Park Sityje buvusių moksleivių jau buvo girdėję ir įvairiuose socialiniuose tinkluose, tokiuose kaip „SnapChat“, intensyviai aptarinėjo „pink“ vadinamą preparatą.

„Preparatas toks stiprus, kad vos prie jo prisilietus gali sustoti širdis, – aiškino vyriausiasis Park Sičio policijos pareigūnas Wade‘as Carpenteris – Problema ta, kad kiekvienas, turintis kredito kortelę ir mobilųjį telefoną, gali jo gauti.“

Narkotikai
Foto: Panevėžio apskr. VPK nuotr.

Legalus, nes pakankamai naujas

Paaiškinti, kodėl taip yra – gana nesudėtinga. Vien tik Europoje kasmet identifikuojama apie 100 naujų medžiagų, ką jau kalbėti apie kitus žemynus ar tuos narkotikus, kurių nepavyksta nustatyti.

Kaip DELFI dar anksčiau sakė Ekstremalių sveikatai situacijų centro Apsinuodijimų informacijos biuro vedėja Laima Gruzdytė, patvirtinti naujųjų narkotinių medžiagų, tarp jų – ir sintetinių opioidų, buvimą žmogaus organizme yra nepaprastai sunku. Specialistės teigimu, organizme rasta medžiaga turi būti lyginama su standartu, tik tuomet galima tiksliai identifikuoti tiek pačią medžiagą, tiek jos skilimo produktus. Beje, kartais tik jie ir gali būti aptikti.

„Niekada nežinome, kas yra šalia tų medžiagų, kurios oficialiai nustatomos iš jas vartojusių asmenų biologinių terpių. Tačiau tiek pasaulyje, tiek ir Europoje konstatuojama labai daug mirčių dėl naujų narkotinių medžiagų vartojimo“, – aiškino L. Gruzdytė.

Tad būtent dėl savo naujumo kol kas tik keturiose JAV valstijose „pink“ paskelbtas nelegaliu. Kitur, deja, jį galima laisvai įsigyti ir dar už itin mažą mokestį.

Laima Gruzdytė
Foto: Asmeninio albumo nuotr.

Priklauso naujų mirtinų sintetinių opiatų grupei, iš kurių vienas – jau Lietuvoje

Preparatas „pink“, teigiama, yra aštuonis kartus stipresnis už heroiną. Jis priklauso naujų mirtinų sintetinių opiatų grupei, kuriai priskiriamas ir fentanilis, karfentanilis bei furanilfentanilis.

Būtent „karfentanilis“, įtariama, jau atkeliavo į Lietuvą. Per pirmąsias dvi spalio savaites mūsų šalyje mirė 7 narkotikų perdozavę asmenys, tikėtina, būtent dėl šios narkotinės medžiagos. 6 iš jų kūnai rasti tabore ar jo prieigose.

„Ne taip seniai imta vartoti naują narkotiką – karfentanilį. Tai yra narkotinė medžiaga, kurios sudėtyje yra heroino. Toks mišinys labai pavojingas žmogaus sveikatai ir gyvybei. Kaip mane informavo kolegos, apskritai didelį pavojų kelia tai, kad yra maišomi įvairių rūšių narkotikai. Tarkime, ir heroinas su kokainu. Žodžiu, visos įmanomos sintetinių ir augalinių narkotikų rūšys“, – aptardamas šias mirtis DELFI kalbėjo Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio specialistas Paulius Radvilavičius.

Paprastai naujos narkotinės medžiagos pasižymi didesniu poveikiu nei heroinas, yra pigesnės, dėl to ir sparčiai populiarėja. Tačiau dėl didesnio poveikio organizmui jas lengviau perdozuoti, vartojamos atskirai arba kartu su kitais preparatais, tablečių ar miltelių pavidalu jos sukelia mirtį.

Vilniaus taboras

Sunku apibūdinti efektą

Tiksliai apibrėžti, koks yra „pink“ medžiagos efektas, nėra lengva. Kadangi ji dar pakankamai nauja, nėra atlikta tyrimų, stebėjimų ir įvertinimų. Vis dėlto teigiama, kad ji organizmą veikia panašiai kaip kiti tos pačios grupės narkotikai – stimuliuoja centrinę nervų sistemą.

Dėl to neva slopinamas skausmas, nerimas, atsipalaiduojama, užplūsta ramybė, kurią keičia euforija, tačiau kartu esą tampa sunkiau kvėpuoti, gali apimti dusulys, kosulys, užkietėti viduriai, tampa sunkiau šlapintis, apima niežulys, sumažėja lytinis potraukis, apetitas.

Veikia, aiškinama, medžiaga pakankamai trumpai, o poveikis po to – gniuždantis. Gali apimti nerimas, irzlumas sulėtėja minčių raiška, kyla rizika susirgti depresija.

Dėmesys – heroinui ir sintetinams opiatams: mirčių padaugėjo

Šiemet publikuotoje Europos narkotikų vartojimo paplitimo ataskaitoje taip pat pabrėžiama, kad kai kuriose šalyse sintetiniai opioidiniai preparatai (daugiausia, bet ne visais atvejais, tai yra narkotikai, vartojami taikant pakaitinį gydymą) dažniau nei kiti narkotikai minimi duomenyse apie su narkotikais susijusius mirties atvejus, be to, padidėjo su šiomis medžiagomis susijusių gydymo paslaugų poreikis.

„Atsižvelgiant į sunkias visuomenės sveikatos problemas, kurias tenka spręsti Šiaurės Amerikoje ir kituose regionuose dėl piktnaudžiavimo opioidiniais vaistais, Europos lygmeniu reikėtų vykdyti veiksmingesnę priežiūrą, kad šioje srityje būtų galima nustatyti visas didėjančias problemas<...>. Nerimą kelia netinkamai vartojami benzodiazepinai ir kiti vaistai, gauti iš gydymo paslaugų teikėjų arba iš nelicencijuotų šaltinių, vis dėlto, kokią įtaką šie narkotikai turi mirties nuo perdozavimo atvejams Europoje, tebėra menkai ištirta“, – pabrėžia specialistai.

Šių metų analizėje taip pat atkreiptas dėmesys į naujus nerimą keliančių klausimus, susijusius su didėjančiu heroino ir kitų opioidų perdozavimo atvejų skaičiumi.

„Keleto, daugiausia Šiaurės Europos, šalių, kuriose seniai kovojama su opioidų vartojimo keliamomis problemomis, duomenimis, jose neseniai padaugėjo su opioidais susijusių mirties atvejų“, – teigiama ataskaitoje.

Siekia uždrausti

JAV ligų kontrolės ir prevencijos centrų duomenimis, 1999–2014 m. opiatų perdozavimo atvejų padaugėjo kone keturis kartus: jų skaičius nuo 8 050 išaugo iki 28 647. Dar blogiau, kad sintetinių opiatų sukeltų mirčių skaičius auga kone dvigubai greičiau: 1999-aisiais m. buvo užfiksuoti 730 tokių mirčių atvejai, o 2014-aisiais – net 5 544.

JAV kovos su narkotikais administracija patvirtino žinanti apie Naujajame Hampšyre, Šiaurės Karolinoje, Ohajuje, Teksase ir Viskonsine užfiksuotus mirties atvejus, siejamus su U-47700 vartojimu. Vis dėlto remiantis pačios administracijos atliktais skaičiavimais, mirčių skaičius neturėjo viršyti 15-os atvejų. Tačiau, kaip teigė agentūros atstovas, skaičius tikriausiai yra didesnis, nes reikia atsižvelgti į informacijos perdavimo delsą ir kitus sunkumus.

Rusėjo 7 d. JAV kovos su narkotikais administracija ėmėsi veiksmų, siekdama uždrausti narkotiką – įtraukė jį į laikinai draudžiamų preparatų sąrašą, remdamasi Kontroliuojamų medžiagų aktu. Tačiau dalis valstijų nesitiki federalinio draudimo visam laikui.

Vyksta intensyvūs tyrimai

Rugsėjį Floridoje narkotikas buvo skubiai uždraustas po to, kai pastaraisiais mėnesiais nuo jo mirė aštuoni žmonės. Draudimą įvedė ir Ohajo, Vajomingo bei Džordžijos valstijos, jų pavyzdžiu ketina pasekti daugiau valstijų.

„Pink“ narkotikas jau uždraustas Švedijoje, Suomijoje, Jungtinėje Karalystėje.

„Kai pasirodo kokia nauja medžiaga, kurios šalyje ir pasaulyje dar neištyrė medikai, sunkiausia nuspręsti – kokia tai iš tiesų struktūra ar narkotikas, – „NBC News“ teigė teismo medicinos ekspertas Bryanas Holdenas iš Jutos visuomenės saugumo departamento. – Kartais būna, kad medžiagą tiriame kelis mėnesius, bet niekas nebūna su ja susidūręs. Kol staiga kas nors jos nepamato ar nepagamina, o tada jau žinome, kas tai.“