Dar daugiau šie žmonės pateikė Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai (FNTT), kuriai prieš du mėnesius pavesta tirti „styginio transporto“ istoriją. Žmonės baiminosi, kad buvęs bosas susiruošė sprukti iš Lietuvos, tad FNTT nurodė tikslią datą ir valandą, kada transporto revoliucionierius turbūt paskutinį kartą išskris iš Lietuvos. Tačiau A. Junickis iškeliavo netrukdomas.

Su buvusių A. Junickio pavaldinių pagalba DELFI pateikia visą vaizdą, kaip veikė „dangaus traukinių“ mechanizmas ir iš kur atsirado, pasirodo, niekada neegzistavę šimtai milijardų svarų, kuriais transporto revoliucionierius viliojo „investuotojus“.

Bosą padėjo ant FNTT lėkštutės – ir nieko

Savo vardų neminėti prašę buvę A. Junickio pavaldiniai prieš keletą mėnesių susizgribo dirbantys ne pačiam skaidriausiam darbdaviui. Jie ilgai rinko medžiagą apie „Rail Skyway Systems“ tinklo veiklą keliose šalyse, visa tai perdavė FNTT. O neseniai iš įmonės patalpų dingo ir kompiuteriai, ir dokumentai, ir daugybė kitų potencialių įkalčių. Juos A. Junickio patikėtiniai susirinko darbuotojams pradėjus abejoti įmonės skaidrumu.

„Atsiuntė savo delegaciją. Porą juristų, kurie su jo įgaliojimais čia pradėjo tvarkyti reikalus. Net nespėjome informacijos iš kompiuterių išimti. Jie naktį atvažiavo, susirinko kompiuterius. Ir ekonomistai ryte atėję rado tuščius stalus. Administratorė ateina – nei vieno kompiuterio nėra. „Apple“, nauji kompiuteriai, brangūs. 5 ar 6 kompiuteriai. Administratorė man skambino ir sako – apvogė mus. Skambinu į policiją, išsikviečiu patrulį, duodu parodymus. (…) Galiausiai susiskambinau su vairuotoju. Sako: „Man Nadežda, A. Junickio žmona, liepė visus kompiuterius paimti ir išvežti“. Tai aš tyrėjui taip ir pasakiau“, - prisiminė buvęs A. Junickio pavaldinys.

Buvę A. Junickio darbuotojai dabar net negali patekti į įmonės patalpas. Pasitikėjimą jie prarado pradėję kelti klausimus dėl „Rail Skyway Systems Ltd“ veiklos. Vis dėlto labiausiai juos stebina ne buvęs bosas, o FNTT.

„Aš jiems aiškinu: jis 15 tūkst. žmonių apgavęs, ir dar dabar žmonės moka pinigus. Čia masinė apgavystė, reikia stabdyti tuos žmones. „Čia ne mūsų reikalas – svarbiausia, ne mūsų šalyje“, - pokalbį su FNTT tyrėja nupasakojo buvęs aukštas „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojas.

Bene labiausiai jį stebina tai, kad FNTT esą patikėjo rašteliu, esą A. Junickis dėl ligos negali atvykti į apklausą, o galimybe pasikalbėti su verslininku Vilniaus oro uoste, žinant tikslią jo skrydžio į Egiptą datą ir laiką, nepasinaudojo.

Pradėję aiškintis savo boso veiklos principus, A. Junickio pavaldiniai įsitikino, kad „styginis transportas“ tėra pinigų išviliojimui skirta iliuzija
„Sakau, jūs jo net apklausti negalėsit, jis į Kolumbiją išvažiuos iš viso. Mes turėjome datas, kada ir kur jis išvažiuoja. Taip. Sakau, į Egiptą išskrenda: sekmadienį, 7.15 val. išskrenda jo lėktuvas. Sakau, jūs jo nerasite, jūs jo nepamatysite. „Na ir tegul varo į visas keturias puses, dingsta tegul iš Lietuvos“. Sakau, valio. Na, ką aš galiu pasakyti“, - atsiduso vyriškis.

Jis teigė dar bandęs įtikinti FNTT tyrėją, kad tarnyba gali sustabdyti didelės apimties finansinę aferą. Tačiau tokie žodžiai, sakomi žmogaus iš tiriamos struktūros vidaus, pareigūnei esą įspūdžio nepadarė.

„Kai aiškinau jai, kad daromas nusikaltimas „MMM“ mastu, kad čia ne milijonai – čia šimtai milijonų eurų. Sakau, supraskit, kokie mastai eina. Nedomina. „Čia tiktai tu taip sakai“, - pokalbio detalėmis dalijosi pašnekovas.

„MMM“ pavadinimą buvę A. Junickio pavaldiniai mini ne be reikalo. Anot jų, A. Junickis įdarbino ne vieną žmogų, besisukusį šioje finansų piramidėje, tarp jų – ir vieną artimiausių piramidės kūrėjo Sergejaus Mavrodžio bendražygių.

Pasako jo, ikiteisminio tyrimo metu „Rail Skyway Systems Ltd“ lėšoms banko sąskaitoje uždėtas areštas. Ten šiuo metu esą turėtų būti apie 2,5 mln. litų. Jei FNTT tyrimas subliūkš, pašnekovas neabejoja, jog pinigai iš sąskaitos išgaruos tą pačią dieną, kai bus panaikintas areštas.

„Reikia jį sustabdyti kažkaip. Jei mes jo nesustabdysime, dar 15 tūkst. žmonių nukentės. Keista, kad visiems vienodai šviečia“, - apmaudo neslėpė buvęs A. Junickio pavaldinys.

400 milijardų svarų – vienas popierėlis

DELFI žurnalistiniame tyrime apie A. Junickį atskleidžiama, kad verslininkas „investuotojus“ viliojo pasitelkdamas kelias Londone registruotas kompanijas su kosminiais įstatiniais kapitalais – nuo kelių dešimčių milijardų iki daugiau nei 136 mlrd. svarų. Buvę pavaldiniai paaiškino, kaip „dangaus traukinių“ kūrėjas galėjo mojuoti tokiais pinigais, kurių niekada neturėjo.

„Jis susirado Rusijoje kažkokią vertinimo kompaniją, sumokėjo 20 tūkst. dolerių – jis man pats sakė. Ir įvertino: jeigu bus visa tai pastatyta visame pasaulyje, tai tiek gali kainuoti. Ir įvertino 400 mlrd. svarų tą visą „verslą“. Ir jis kaip pagrindą paėmė tuos 400 mlrd. svarų. Nors tai yra tuščias daiktas. Nėra jokių akcijų – jis orą pardavinėja“, - kalbėjo DELFI pašnekovas.

Buvę „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojai atskleidžia, kad popierėlis iš Rusijos su įspūdinga 400 mlrd. svarų suma panaudotas Britų Mergelių salose. Mokesčių rojuje įregistruota ofšorinė kompanija „Global Transport Investments Inc.“, rusų vertintojų pažymą įforminant kaip įstatinį kapitalą – pinigus, kurie egzistuoja tik teoriškai. Šiuos teorinius pinigus A. Junickis paskirstė po Londono įmones „Euroasian Rail Skyway Systems Ltd.“, „American Rail Skyway Systems Ltd.“, „African Rail Skyway Systems Ltd.“ ir „Australian & Oceanic Rail Skyway Systems Ltd.“, taip britų registre įsteigdamas verslus su neva milžiniškais kapitalais.

„Mergelių salose priėmė tą vertinimą, jis jį įnešė kaip įstatinį kapitalą. Ne kaip finansinį. Jis remiasi tuo, kad tokia intelektinė nuosavybė“, - pasakojo buvęs A. Junickio pavaldinys. Anot jo, A. Junickis viename pokalbyje yra sakęs, esą 400 mlrd. svarų – suma, kurios vertas jo protas.

Pasak pašnekovo, ir keturios Londono įmonės – iš esmės butaforinės. „Ten įkurtos „dėžutės“. Ten nieko nėra“, - teigė vyriškis.

A. Junickio neva sudarytos sutartys dėl „dangaus traukinių“ projektų įvairiose šalyse, anot DELFI pašnekovų, tėra muilo burbulas.

„Visur rašo, kad jisai jau turi pasirašytų sutarčių už daugiau nei 100 mlrd. eurų. Bet realiai – nei vienos sutarties“, - teigė buvęs „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojas.

„Buhalterija“ užrašų knygelėje

Buvę pavaldiniai atskleidžia ir pagrindinę A. Junickio verslo ašį – menamų „akcijų“ prekybą, kuriai esą buvo skiriamas milžiniškas dėmesys. Esą pasamdyta ištisa armija „akcijų“ platintojų, kurie visais įmanomais būdais siūlė investuoti į „styginį transportą“, o už kiekvieną sėkmingą sandorį gaudavo įspūdingus procentus.

„Įkūrė tokias organizacijas. Tarkim, Maskvoje pas jį dirbo – nežinau, ar dabar dirba – daugiau nei 20 žmonių, kurie „sėdėdavo“ ant telefonų ir visais adresais varydavo, reklamuodavo. „Pirkit akcijas, pirkit akcijas“. Tie žmonės – nė vienas oficialiai neįdarbintas, tik išnuomota patalpa. Jis su jais atsiskaitydavo grynais. Nuo kiekvieno pritraukto euro mokėdavo 20 proc. Ir jokių mokesčių niekas nemokėjo. Toks telemarketingas“, - pasakojo buvęs „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojas.

Siūlymų pirkti „akcijas“ sulaukė ir patys „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojai Lietuvoje. Tada A. Junickio pavaldiniai negalėjo patikėti savo akimis, kai pamatė, kokiais būdais iš „investuotojų“ buvo renkami pinigai.

„Kiwibank, „Jandeks dengi“, „Superdengi“: visa tai – virtualūs pinigai. Tai nėra bankai. Tiesiog organizacijos, kurios atidaro tavo „krepšelį“, tau suteikia numerį – ir ten byra pinigai. (…) Tai nėra bankai. Ten nėra atidarytos sąskaitos, kur tu matai, kam pervedi pinigus. Nenurodoma nei vardas, nei pavardė“, - pasakojo buvusi „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotoja.

Dar labiau DELFI pašnekovai nustebo pamatę, kaip patys sako, vienintelį oficialų „investuotojų“ apskaitos dokumentą – A. Junickio žmonos užrašų knygelę.

„Tos „akcijos“, kurias žmonės perka, nėra niekur registruojamos. Nadežda, jo žmona, turi užrašų knygutę. Ji pamato internete – „įkrito“ pinigai, tiek ir tiek. Viskas – visa apskaita. Ir tokių žmonių jau daugiau nei 15 tūkstančių. Po 100 tūkstančių, po 10 tūkstančių, po tūkstantį eurų. Tokiomis sumomis yra surenkama“, - pasakojo buvęs „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojas.

Milžiniški pinigai – tiesiai ant stalo

„Jūs neįsivaizduojate mastų, kokiais tai daroma“, - patikino DELFI pašnekovas. Jis teigė savomis akimis matęs, kaip ukrainietis tarpininkas, per savo verslą Ukrainoje platinęs A. Junickio „akcijas“, čia pat, Vilniuje, perdavė didelę sumą pinigų – grynais.

„Ukrainoje įkurta kompanija, kurią įkūrė vienas žmogus, per kurį dabar eina investicijos. Jis įsipareigojo A. Junickiui per mėnesį, pradžiai, „padaryti“ iki 5 mln. eurų. Paskui „padarys“ iki 20 mln. eurų. Dabar Ukrainoje tokia situacija – žmonės turi pinigų, nežino, kas su jais bus. Kur tuos pinigus dėti? Ir čia toks projektas – įsivaizduokite, po trejų metų jūs tapsite milijonieriais. Ta ukrainiečių firma, patikėkite, kokius pinigus mokėjo.

Čia, prie manęs, atvažiavę į Vilnių (…) paprašė, kad nuvežčiau į banką. Jis ten pusę dienos praleido. Išsiėmė 170 tūkst. litų ir 30 tūkst. eurų. Ir jis atvežė tuos pinigus grynais ir padėjo A. Junickio žmonai ant stalo. Ok, ok, sužėrė į seifą – viso gero, sėkmės. Va taip atsiskaitoma. Nei jokių sąskaitų, nieko. Ir patikėkite, dideli pinigai vaikšto“, - pasakojo buvęs A. Junickio pavaldinys.

Susiruošė į Kolumbiją

Buvę A. Junickio pavaldiniai gana gerai numano, kur dabar pasuko buvęs bosas. „Styginio transporto“ revoliucionierius esą ketina savo revoliuciją kurti Kolumbijoje.

„O Kolumbija – labai patogu. Tai šalis, kuri neišduoda (užsienio teisėsaugai – DELFI) jokių žmonių. Jeigu jis atvažiuos į Kolumbiją su keliais milijonais, ten gyvens prabangiai – ir kas jį iš ten išvys? Gali teisėsauga jo prašyti, kiek nori – jo neišduos Kolumbija. Į Rusiją jis bijo važiuoti“, - teigė buvęs „Rail Skyway Systemas Ltd“ darbuotojas.

Jo kolegė pridūrė, esą A. Junickis mėgdavo save pristatinėti kone kaip politinį kalinį – genijų, kurio išradimus siekia pavogti Kremlius.

„Sakydavo, kad jis bijo važiuoti, nes, atseit, jo išradimą nori nusavinti valdžia, verčia jį pasirašyti, perleisti teises valstybei. Sakė: „Aš grįžti į Rusiją negaliu, nes su manimi ten valdžia susidoros“, - prisiminė moteris.

O tikrovė, anot buvusių A. Junickio pavaldinių, visai kita: gimtojoje šalyje transporto revoliucionieriaus laukia ne Kremliaus žabangos, o apgauti „investuotojai“.

Buvusių pavaldinių teigimu, A. Junickis iš „investuotojų“ surinktus pinigus taškė prabangiems pirkiniams
„Kaip sužinojome prieš savaitę, ten tiesiog išsirikiavusi eilė žmonių, kurie sudėjo ne po 200 eurų. Savivaldybės, merai, gubernatoriai. (…) Jis padaro maketą, pafilmuoja, kreipiasi į gubernatorių. Jis toks naglas, gali kreiptis ir į premjerą – nėra problemų. Ir, aišku, gubernatorius nusprendžia jo išradimui skirti kažkokias pinigų sumas. Buvo gubernatorius Aleksandras Lebedis, asmeniškai iš jo pinigų buvo stipriai finansuojamas tas verslas. Dar kiti žmonės“, - vienas per kitą pasakojo pašnekovai.

Prarasto milijono negaila

Buvę „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojai taip pat neigia politikų pamėgtą sąmokslo teoriją, esą A. Junickis sąmoningai siekė gauti žemės sklypą Šiauliuose, netoli NATO aviacijos bazės. DELFI pašnekovų teigimu, sklypas A. Junickiui apskritai buvo ne itin reikalingas – esą bosas netgi pyko, kai jo buvo prašoma planų, kaip plėtoti būsimos investicijos teritoriją.

„Visi žemės sklypai, kuriuos mes randame, jam daugmaž netinka. Kada randame gerą žemės sklypą, sakome – reikia daryti projektą, kaip viskas eis, kokie pastatai turi būti. Pasirodo, jis nieko neturi. (…) Prie NATO bazės mes netyčia patekome. Nereikėjo jam tos NATO bazės. Tiesiog toks sutapimas. Ten, Šiauliuose, viskas idealiai tiko. Ir paskui, kai vedėme derybas, sužinojome, kad NATO bazė ten šalia yra. Jis nesiruošė numušinėti lėktuvų ar kažkaip kenkti, jo tikslas – uždirbti pinigus, ir didelius. Išvilioti pinigus, susikrauti gerą kapitalą ir paskui pabėgti“, - kalbėjo buvęs „Rail Skyway Systems Ltd“ darbuotojas.

Anot DELFI pašnekovo, darbuotojams pradėjus abejoti A. Junickio imperijos skaidrumu, darbdavys dingo. „Po vieno mūsų pokalbio jis išvyko į Minską ir nesirodė daugiau. Prieš kokias tris savaites“, - teigė jis.

Pasak pašnekovo, A. Junickis turi biurą Baltarusijos sostinėje Minske – verslininkas esą ne sykį gyrėsi, kad ten dirba 70 inžinierių, kuriančių „dangaus traukinių“ infrastruktūros planus. „70 inžinierių, kurie nieko nėra padarę“, - nusijuokė jis.

Buvęs transporto revoliucionieriaus pavaldinys teigė netgi prašęs inžinierių Minske, kad šie pateiktų nuveiktų darbų ataskaitą – jie esą pasakė tegalintys parašyti 7 puslapius apie per metus nuveiktą darbą. Anot jo, būtent taip veikė A. Junickis: kuo daugiau garsių kalbų ir kuo mažiau realaus darbo.

„Kaip paskui išsiaiškinome, jam yra taip patogu. Jis gyvena, renka pinigus, išsireklamavęs, kad mes Lietuvoje randame sklypą, pasirašome sutartį, neškit pinigus. (…) O realiai – jam taip patogu: jis gyvena, žmonės jam siunčia pinigus, jis juos išsigrynina. Ir švaisto“, - tęsė vyriškis.

Jis teigė šiek tiek susipažinęs su darbdavio išlaidomis. „Tai namą Ukrainoje statosi. Tai kelionės po 10 tūkst. eurų. Tai mobilius telefonus perka nerealiais pinigais. Na, gyvena savo malonumui“, - kandžiai prisiminė buvęs A. Junickio pavaldinys.

Švaistūniško A. Junickio būdo požymių, anot pašnekovų, netrūko ir „Rail Skyway Systems“ biure Vilniuje. Buvusių darbuotojų teigimu, išnuomota apie 700 kvadratinių metrų patalpų, nors įmonėje dirbo tik keli žmonės, biuras aprūpintas brangiausiais „Apple“ kompiuteriais, paties A. Junickio kabinete viskas, pradedant stalu ir baigiant rašikliais, dvelkė didžiule prabanga. Tiesa, dabar viso to nebėra – neseniai visas turtas iš biuro išgabentas. Tikėtina, į Baltarusiją.

Šiaulių savivaldybė už sutartį, kuria suteikė „Rail Skyway Systems Ltd“ 30 hektarų sklypą, pareikalavo milijono litų užstato. Šį milijoną A. Junickis prarado, bet, anot buvusių pavaldinių, dėl to pernelyg neišgyveno.

„Kažkoks labai laimingas buvo mūsų šefas. Toks patenkintas – viskas gerai, jokių problemų nėra“, - prisiminė buvęs A. Junickio pavaldinys.

Anot jo, boso džiaugsmą veikiausiai lengva paaiškinti – esą iš menamos „investicijos“ Šiauliuose jis uždirbo kur kas daugiau nei prarado.

Prokuratūra: A. Junickis apklaustas nebuvo

Generalinė prokuratūra DELFI informavo, kad per du mėnesius „dangaus traukinių“ tyrime nenustatytas nė vienas įtariamasis. Prokurorai taip pat, nesileisdami į detales, patvirtina, kad A. Juncikio apklausa „nepavyko“.

Generalinė prokuratūra patvirtina, kad „dangaus traukinius“ žadėjusio A. Junickio „apklausti nepavyko“
„Pranešame, kad ikiteisminis tyrimas vyksta, įtarimai kol kas niekam nėra pareikšti. Jūsų minimo asmens kol kas apklausti nepavyko. Deja, platesnė informacija apie šį tyrimą neteikiama“, - teigiama DELFI pateiktame Generalinės prokuratūros komentare.

Išsamiau pasisako FNTT. Tarnyba tvirtina, esą tyrime dėl „dangaus traukinių“ jau nuveikta daug darbo, o su buvusių A. Junickio pavaldinių įspūdžiais nesutinka.

„Ikiteisminio tyrimo metu buvo paimti visi šios įmonės apskaitos dokumentai, apklausti šios įmonės atsakingi asmenys, imtasi skubių ir neatidėliotinų priemonių galimo civilinio ieškinio užtikrinimui, dėl ko prokuroro nutarimu pritaikytas laikinas nuosavybės teisių apribojimas visam UAB „Rail Skyway Systems Ltd“ turtui: pinigams, esantiems banko sąskaitoje ir automobiliams. Iš viso laikinai apribota turto, kurio vertė daugiau kaip 2,3 milijono litų. Visi šio ikiteisminio tyrimo veiksmai ir tyrimo taktika teisės aktų nustatyta tvarka yra suderinti su tyrimui vadovaujančia Vilniaus apygardos prokuratūros III Baudžiamojo persekiojimo skyriaus prokurore Rasa Miltinyte“, - teigiama DELFI pateiktame FNTT komentare.

Savo ruožtu, buvę įmonės darbuotojai DELFI patvirtino, kad paimti „Rail Skyway Systems Ltd“ buhalteriniai dokumentai, tačiau kompiuteriai ir kiti tyrimui vertės galėję turėti įkalčiai seniai iškeliavo iš biuro.

Kodėl, turint skrydžio datą ir laiką, galbūt niekada kojos į Lietuvą nebekelsiantis A. Junickis oro uoste nesutiko FNTT pareigūnų, tarnyba nekomentuoja. „Ikiteisminio tyrimo metu gauti duomenys apie įmonės atsakingų asmenų veiką ir tokios veikos vertinimas, nesant prokuroro leidimui, negali būti paviešinti, kadangi tai gali pakenkti tyrimo sėkmei“, - aiškina FNTT.

A. Junickis dėmesio centre atsidūrė po DELFI žurnalistinio tyrimo apie Šiauliuose neva planuojamus statyti „dangaus traukinius“, kosmines investicijas ir „akcijas“, kurias, „Swedbank“ vyriausiojo ekonomisto Nerijaus Mačiulio vertinimu, pirkti galėtų „nebent šešiametis“. Lietuvos banko Priežiūros tarnyba tuo metu jau domėjosi A. Junickio veikla. Baigęs „Rail Skyway Systems Ltd“ veiklos vertinimą, Lietuvos bankas kreipėsi į prokurorus, kad šie pradėtų ikiteisminį tyrimą dėl sukčiavimo. Pats A. Junickis interviu DELFI pripažino įmonėse Londone neturįs jokių šimtų milijardų svarų, bet savo „styginį transportą“ ir kuriamą verslą prilygino „Apple“ sėkmės istorijai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (429)