Lietuvos uostamiestyje „NS Concord“ lankėsi tik vieną kartą, tačiau vizito būta įspūdingo.

Trys dienos Klaipėdoje

„Kai „NS Concord“ buvo prisišvartavęs Klaipėdos uoste, galima sakyti, laivas buvo šviežut šviežutėlis“, - DELFI teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinio direktoriaus padėjėja ryšiams su visuomene Dovilė Skabickaitė.

„NS Concord“ pastatytas ir pradėtas eksploatuoti 2005-aisiais. Tų pačių metų rugsėjo 13 dieną jis prisišvartavo Klaipėdos uoste, prie krantinės, kurią eksploatuoja bendrovė „Klaipėdos nafta“, dabar atsakinga už valstybei strategiškai svarbų suskystintų gamtinių dujų terminalo projektą.

Į 244 metrų ilgio ir 42 metrų pločio tanklaivį per tris dienas buvo pakrauta apie 60 tūkst. tonų naftos produktų. Tais metais toks krovinys buvo kone rekordinis.

Pavyzdžiui, šiemet rugsėjį prie „Klaipėdos naftos“ antrosios krantinės, prie kurios 2005 metais švartavosi „NS Concord“, į tanklaivį „HC Alcina“ pakrautas iki šiol didžiausias naftos produktų kiekis – apie 105 tūkst. tonų mazuto. Tokį krovinį buvo galima pakrauti, nes grimzda prie krantinės yra gerokai didesnė nei prieš aštuonerius metus. Vienintelis „NS Concord“ vizitas Klaipėdoje truko tris dienas.

Klaipėdos uoste „NS Concord“ švartavosi tą vienintelį kartą. Tąkart jis taip pat plaukiojo su Liberijos vėliava, kaip ir dabar. Ar būta atvejų, kai tanklaivis prie Lietuvos teritorinių vandenų raitė tokius zigzagus, kokius dabar fiksuoja Švedijos tarnybos, kol kas nežinoma.

Laivas siejamas su V. Putino aplinka

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas turi nemažai naftos sektoriaus magnatų savo artimoje aplinkoje. Su šiais žmonėmis tiesiogiai susijęs ir tanklaivis „NS Concord“.

Švedijos dėmesį prikausčiusį laivą valdo Rusijoje registruota įmonė „Novoship“, o ji priklauso kompanijai „Sovkomflot”, kuri susijusi su Rusijos prezidento artimiausia aplinka, rašė „Dagens Nyheter“.

„Sovkomflot“ laikoma viena didžiausių naftos pervežimo įmonių pasaulyje. Jos prezidentas yra Sergejus Frankas, anksčiau buvęs Rusijos transporto ministras. Jo sūnus yra vedęs V. Putino draugo Genadijaus Timčenkos dukterį. Savo ruožtu, G. Timčenka siejamas su naftos kompanija „Gunvor“ – viena pirmųjų Rusijos įmonių, kuriai dėl Ukrainos krizės pritaikytos Vakarų sankcijos.

„G. Timčenkos veikla energetikos sektoriuje tiesiogiai susijusi su V. Putinu. V. Putinas yra investavęs į „Gunvor“ ir gali turėti prieigą prie „Gunvor“ lėšų“, - apie „Gunvor“ ir G. Timčenkos ryšius su Kremliumi skelbė JAV Iždo departamentas.

Kratosi ryšių su incidentu Stokholmo archipelage

„NS Concord“ savininkė „Novoship“ pirmadienį išplatino viešą pareiškimą, kuriame tikina, esą tanklaivio manevrai niekaip nesusiję su incidentu Švedijoje. Anot įmonės, keistas laivo manevravimas tėra laukimas: esą „NS Concord“ plūduriuoja jūroje, laukdamas leidimo pasikrauti naftos.

„Pastebėjome padidėjusį Švedijos ir tarptautinės žiniasklaidos dėmesį „NS Concord“ judėjimui ir esame pamaloninti, - pranešime teigia „Novoship“ vadovas Jurijus Cvetkovas. - Laivo judėjime nėra nieko neįprasto. (...) Laivų, pasiruošusių (pakrovimui - DELFI) dreifavimas yra komercinės laivybos praktikoje paplitęs dalykas. Tuo pačiu metu skirtinguose pasaulio vandenynuose tuzinai laivų gali dreifuoti, laukdami pakrovimo.“

Anot jo, „NS Concord“ dreifuos dar keletą dienų: esą pakrovimas numatytas tik spalio 23 d.

Kariniams tikslams naudojami civiliniai laivai – ne naujiena

Gynybos ekspertas Aleksandras Matonis DELFI sekmadienį teigė, jog „NS Concord“ panaudojimas slaptoms operacijoms ir povandeninio laivo aprūpinimui – visiškai tikėtinas scenarijus.

„Keisti kito laivo manevrai sukelia tam tikrų minčių, kad tas laivas dalyvavo paieškos ir gelbėjimo operacijoje. Arba paieškos operacijoje. Pasaulinėje laivynų praktikoje, bent jau senesniais laikais, neatrodydavo keista, kai civiliniai ar civiliniais užmaskuoti laivai atlikdavo paramos funkcijas toli esantiems povandeniniams laivams“, - sakė A. Matonis.

Panašios nuomonės laikosi ir Švedijos gynybos specialistai.