Lietuvos karinės oro pajėgos (KOP) naudoja 6 sraigtasparnius – penkis Mi-8T ir vieną Mi-8MTV, tačiau DELFI šaltiniai teigia, kad po kelerių metų baigsis tik Mi-8MTV modifikacijos sraigtasparnio resursas. Šaltinių teigimu, Mi-8T modifikacijos sraigtasparniams gamintojas nustatė 35-erių metų eksploatavimo laikotarpį arba 26 tūkst. skrydžio valandų.

Tokiu atveju išeitų, jog Lietuvai reikia tik vieno sraigtasparnio, o likę penki gali būti eksploatuojami iki 2026-ųjų.

Krašto apsaugos ministerija (KAM) šią informaciją neigia ir sako, jog visi KOP naudojami sraigtasparniai gali būti naudojami iki 2016-ųjų.

„Gamintojas sraigtasparniams nustatė 25-erių metų kalendorinį eksploatacijos resursą. Pasibaigus kalendoriniam resursui (atitinkamai 2016 ir 2017 m.), orlaivius, nepriklausomai nuo jų technines būkles, eksploatuoti draudžiama, išskyrus atvejus, kai gamintojas pratęsia šį terminą“, - teigiama KAM atsakyme.

KAM: eksploatuoti galima tik iki 2016-2017 m.

KAM informavo, jog šiuo metu kariuomenėje yra eksploatuojami šeši Mi-8 tipo sraigtasparniai: penki Mi-8T ir vienas Mi-8MTV. Pagal ministerijos pateiktą informaciją, keturi sraigtasparniai pagaminti 1991 m. ir du – 1992 m., visi jie pagaminti M.L.Milio vardo sraigtasparnių gamykloje Rusijoje.

Pasak KAM, gamintojas orlaiviams nustatė 25-erių metų kalendorinį eksploatavimo terminą, todėl jų naudojimo resursas baigiasi 2016-aisiais ir 2017-aisiais (priklausomai nuo pagaminimo datos).

„Teoriškai, pasibaigus orlaivių kalendoriniam eksploatacijos resursui gamintojas galėtų tam tikram metų skaičiui pratęsti resursą, nurodydamas eksploatacijos termino pratęsimui būtinus modernizacijos darbus. Paprastai tokie darbai apima: variklių, reduktorių, sraigtų menčių, kuro bakų keitimą ir kt. darbus. Tokiu atveju „klausimo“ sprendimas galėtų būti atidėtas tam tikram laikui, tačiau nebūtų išspręstas iš esmės. Be to, sraigtasparnių renovacijos darbus galėtų atlikti tik licencijuotos remonto įmonės, todėl sprendimas modernizuoti gali būti ekonomiškai neracionalus“, - rašoma ministerijos paaiškinime.

„Pasibaigus kalendoriniam resursui (atitinkamai 2016 ir 2017 m.), orlaivius, nepriklausomai nuo jų technines būkles, eksploatuoti draudžiama, išskyrus atvejus, kai gamintojas pratęsia šį terminą“, - priduriama KAM atsakyme.

Mi-8T ir Mi-8MTV eksploatacijos laikotarpis skirtingas

Tačiau DELFI šaltinių teigimu, Lietuvos KOP sraigtasparniai Mi-8T gali būti eksploatuojami iki 2026 m. ir tik Mi-8MTV sraigtasparnio nustatytas kalendorinis resursas baigiasi 2017 m.

DELFI turimais duomenimis, sraigtasparnių gamintojo biuletenyje M2674-БЭ-АБ nurodoma, jog Mi-8T paskirtas tarnybos laikas yra 35-eri metai arba 26 000 skrydžio valandų, o biuletenyje T2775-БЭ-АБ - kad Mi-8MTV eksploatacijos resursas – 25-eri metai, arba 12 000 skrydžio valandų.

Be to, sraigtasparnius galima naudoti ir pasibaigus šiam terminui, įvertinus M.L.Milio vardo sraigtasparnių gamyklos specialistams.

Tačiau KAM sutinka tik su tuo, kad biuletenyje T2775-БЭ-АБ iš tiesų nurodoma, jog Mi-8MTV skirtas resursas yra 25 metai arba 12 000 skrydžio valandų.

Tuo tarpu biuletenis M2674-БЭ-АБ, anot ministerijos, nėra skirtas KOP eksploatuojamiems sraigtasparniams.

Senieji sraigtasparniai galės būti eksploatuojami ir nupirkus naujus

Įmonės „Helisota“ komercijos direktorius Anatolijus Legenzovas DELFI pasakojo, kad Mi-8 tipo sraigtasparnių tarnavimo laikas priklauso nuo skraidymo valandų, eksploatacijos ir kitų veiksnių, tačiau pripažino, kad dviejų tipų Mi-8 sraigtasparnio tarnavimo laikas skirtingas, nes „mašina skirtinga“.

„Nepasakysiu, kiek tiksliai metų gali būti eksploatuojama, nes priklauso nuo eksploatavimo, nuo konfigūracijos. Yra apie dešimt skirtingų dokumentų, kurie reglamentuoja tuos resursus – tiek skraidymo valandas, tiek metus. Bet iš principo greičiausiai dar turėtų būti techninių galimybių juos eksploatuoti po 2016-ųjų metų“, - pasakojo A. Legenzovas.

Jo teigimu, sraigtasparniai šiaip ar taip remontuojami kas 7-8 metus.

„Modeliai skiriasi ir resursai jų skirtingi. Tai šiek tiek skirtingi modeliai, šiek tiek skirtingi varikliai, kita įranga“, - pridūrė „Helisotos“ komercijos direktorius.

Ekspertas: eksploatacijos laikotarpis dabar priklauso nuo sraigtasparnio būklės

Sraigtasparnių pilotų mokyklos instruktorius Povilas Noreika DELFI pasakojo, kad Mi-8T yra seno modelio sraigtasparnis, o Mi-8MTV kiek naujesnis, turi galingesnius variklius, bet jo resursai mažesni.

„Pavyzdžiui, Mi-8T varikliai turi resursą 1500 valandų, o Mi-8MTV turi tik 750 valandų. Dėl to išauga jo kaina, kadangi priskraido mažiau valandų ir jį reikia remontuoti, jo skrydžio valanda brangesnė. Bet jie galingesni, juos galima naudoti Afrikoje kur karšta, kalnuose galima naudoti, kariniais tikslais galima naudoti, gelbėjimui jūroje patikimesni, turi didesnės galios paimti nukentėjusįjį ir esant karštam orui, ar esant blogoms oro sąlygoms“, - sakė P. Noreika.

Kalbėdamas Mi-8MTV eksploatavimą, P. Noreika paaiškino, jog iš pradžių sraigtasparnio „liemeniui“ buvo skirtas 25-30 metų resursas (priklausomai nuo pagaminimo datos), o prieš metus gamintojas išleido nurodymą, kad sraigtasparnių eksploatavimo laikotarpis turi būti nustatomas pagal būklę.

„Nebėra tų resursų pagal kalendorių. Jeigu jis praeina remontą, yra tinkamas, nėra įtrūkimų, nėra korozijos, galima jį toliau naudoti“, - teigė P. Noreika.

Pašnekovas pasakoja, kad Mi-8 tipo sraigtasparniai yra pigiau remontuojami, retai genda, o atsiradus tam tikriems gedimams sraigtasparnis vis tiek gali saugiau grįžti į bazę, tačiau jie ne itin ekonomiški, nes naudoja daugiau degalų.

„Kolegos kaip tik grįžo iš Afrikos ir pasakojo, kad vykdė misiją, kur dalyvavo vakarietiški sraigtasparniai. Tai palyginus Mi-8 ir vakarietiškų sraigtasparnių gedimų kiekius, labai didelis skirtumas. Pavyzdžiui, tie superpumos neskraido, o paklausus, kodėl, sako, kad turi elektronikos gedimą, tad laukia, kol atsiųs ir pakeis visą bloką. Mi-8 gali turėti daug gedimų, bet užduotį gali pabaigti ir sugrįžti į bazę“, - pasakojo P. Noreika, nors pridūrė, kad šie sraigtasparniai neekonomiški, nes naudoja daugiau degalų.