Tokį pirkinių sąrašą SAM pateikė konkursui, kurio laimėtojas įgys teisę viešinti sveikatos sektoriaus pasiekimus įsisavinant Europos Sąjungos (ES) struktūrinę paramą 2007-2013 m. laikotarpiui. Ministerija neatskleidžia, kiek kainuos brošiūros apie „Daktarą Praną“, užsakomieji straipsniai bei žurnalistams ir kitiems SAM svečiams išdalinti planuojama atributika. Tačiau konkurso laimėtojas galės SAM pasiekimus tokiu būdu viešinti net trejus metus: sutartis bus sudaryta metams su galimybe dusyk ją pratęsti analogiškam laikotarpiui.

„Daktaro Prano istorijos“ – sėkmė, kurią reikia pakartoti

Be tradicinių viešinimo paslaugų – straipsnių spaudoje ir internete, TV laidų ir t.t. – SAM planuoja 60 tūkst. egzempliorių tiražu išleisti brošiūrą apie sveikatos sektoriaus laimėjimus ES paramos įsisavinimo srityje. Ministerija DELFI informavo, kad tai bus jau anksčiau leistos brošiūros „Daktaro Prano istorijos“ tęsinys.

„SAM užsakymu 2010 ir 2011 m. buvo sukurti, pagaminti ir 94-iose sveikatos priežiūros įstaigose išplatinti keturi brošiūros ,,Daktaro Prano istorijos” numeriai 60 tūkst. egzempliorių tiražu. Joje patrauklia visuomenei forma (detektyvinė istorija, informacija apie įgyvendinamus ES projektus, galimybė išspręsti kryžiažodį), buvo pateikta informacija apie 6 SAM administruojamas 2007–2013 m. ES struktūrinės paramos priemones. Tačiau SAM iš viso administruoja 12 priemonių, o turėdami informacijos, kad ši viešinimo ir informavimo priemonė pasiteisino, planuojama išleisti šios brošiūros tęsinius apie kitas SAM administruojamas priemones“, - teigiama DELFI atsiųstame SAM komentare.

Anot ministerijos, brošiūrų kiekis nėra didelis. Jos bus dalijamos sveikatos įstaigose bei įvairių renginių metu.

Negailės pinigų žiniasklaidai

Konkurso laimėtojai įsipareigos surengti grandiozinę sveikatos sektoriaus laimėjimų vykdant europinius projektus viešinimo kampaniją.

Ypač daug dėmesio SAM nori skirti spaudai. Per metus ministerija nori savo publikacijomis užimti apie 5 tūkst. kvadratinių centrimetrų ploto visuose nacionaliniuose dienraščiuose, regioninėje spaudoje – 40 tūkst., specializuotuose sveikatos leidiniuose – dar 2 tūkst.

Taip pat norima patalpinti 15 straipsnių interneto portaluose bei išpirkti reklaminį plotą jų tituliniuose puslapiuose.

Be to, SAM ketina užsakyti apklausą ir 10 pranešimų spaudai. Viešinimo konkurso laimėtojai taip pat rašys kalbas SAM darbuotojams, kurie dalyvaus spaudos konferencijose ir kituose renginiuose. Tokių renginių per metus numatoma surengti apie dešimt. Galiausiai, ministerijai reikia ir „konsultacijos krizinių situacijų metu bei papildomos konsultacijos įvairiais klausimais“.

Anot ministerijos, tokie dideli užmojai atspindi ambicingus viešinimo programos tikslus.

„Pagrindinis šios viešinimo ir informavimo kampanijos tikslas, kad informacija apie ES paramą sveikatos sektoriui bei jos naudą, būtų pasiekiama kuo didesnei visuomenės auditorijai. Kaip žinia, spauda, o ypač regioninė, skaitytojams labiausiai pasiekiama (kainos ir informacijos aktualumo santykis) ir labiausiai teikia naudą“, - teigiama SAM komentare DELFI.

Žurnalistus ir informuos, ir pamaitins

Bet nuotolinio bendravimo su žurnalistais SAM nepakanka. Ministerija taip pat nori, kad konkurso laimėtojas per metus surengtų 7-8 renginius žiniasklaidos ir visuomenės atstovams. Šiuose renginiuose dalyvaus nuo 40 iki 200 žmonių, kurie, žinoma, nenorės sėdėti gurgiančiais pilvais. Taigi SAM reikia ir maitinimo paslaugų. Taip ministerija nemokamais pietumis ketina pavaišinti maždaug 400-500 žiniasklaidos atstovų bei visuomenininkų.

SAM teigimu, „pirkimo sąlygose yra nurodyti tik preliminarūs paslaugų poreikiai, todėl šie renginiai bus organizuojami atsižvelgiant į aktualijas“. Anot ministerijos, bus organizuojamos apskritojo stalo diskusijos projektų vykdytojams, ekonominiams ir socialiniams partneriams, žiniasklaidos atstovams. Taip pat – konferencijos žiniasklaidai ir visuomenei apie ES investicijų naudą.

800 siuvimo rinkinių, 700 šokoladukų ir 1300 USB atmintinių

Kad SAM renginių svečiai išeitų kupini gerų įspūdžių, ministerija planuoja padalinti dovanų. Pirkinių sąraše: tušinukai, plunksnakočiai, bagažo žymekliai, skėčiai. O taip pat – 700 šokoladukų, 800 kelioninių siuvimo rinkinių bei 1300 USB atmintinių (1200 – 2 gigabaitų talpos, 100 – 16 GB talpos) su ministerijos simbolika.

2 GB talpos USB raktą mažmeninėje rinkoje galima nusipirkti ir už 20 litų ar net pigiau, 16 GB talpos atmintinė jau kainuoja 80-100 Lt.

SAM teigia, kad šios gėrybės ministerijos tarnautojų stalčiuose neapsigyvens. „Reprezentacinės priemonės bus pažymėtos ne tik SAM, bet ir ES paramos simbolika. O šias priemones planuojama platinti aukščiau išvardintų renginių metu bei kitų su ES struktūrinės paramos įgyvendinimu susijusių renginių metu“, - teigiama SAM komentare DELFI.

Ministras išlaidų pagrįstumo nevertina

Sveikatos apsaugos ministras Raimondas Šukys, DELFI paklaustas, ar tikslingai jo vadovaujama ministerija leidžia pinigus, teigė neturįs ką pasakyti.

„Aš nedalyvauju komisijoje, aš neturiu teisės susipažinti su konkursantų pateikta medžiaga ir įtakoti komisijos narių. Ir ne ministras pasirašo sutartis“, - dėstė R. Šukys.

Pasak jo, šis konkursas – dalis SAM viešųjų pirkimų plano. Šokoladukų, siuvimo rinkinių, USB raktų ir kitų pirkinių reikalingumo ministras nepanoro vertinti.

Vėliau ministras DELFI pateikė papildomus komentarus. R. Šukio teigimu, grandiozinis viešinimo konkursas su artėjančiais Seimo rinkimais niekaip nesusijęs.

„ES struktūrinės paramos, skirtos Lietuvos sveikatos sistemai, viešinimas yra sudėtinė ir privaloma ES finansuojamų projektų dalis. Tokio pobūdžio pirkimai taip pat yra numatyti SAM viešųjų pirkimų planuose. ES struktūrinės paramos viešinimas yra susijęs tik su atitinkamu ES skiriamos paramos laikotarpiu ir neturi jokio ryšio ar sąsajų su Lietuvos politinėmis aktualijomis“, - sakė SAM vadovas.

Pasak jo, už išlaidų pagrįstumą atsako pirkimą organizuojantys SAM pareigūnai, projekto išlaidas taip pat kontroliuoja Lietuvos Centrinė projektų valdymo agentūra bei atitinkama ES kontroliuojanti institucija.

„Kadangi šis viešasis pirkimas yra tarptautinis, jame gali dalyvauti konkurso sąlygas atitinkančios ne tik mūsų šalies kompanijos; galutinė pasiūlymų kaina priklauso nuo konkurso dalyvių konkurencijos“, - pridūrė R. Šukys.

L. Graužinienė: dovanos – ES lėšų naudojimas ne pagal paskirtį

Seimo Audito komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė DELFI teigė labai kritiškai vertinanti tokius SAM pirkinius. Esą europinių pinigų naudojimas žurnalistų bei visuomenininkų maitinimui ir dovanų pirkimui yra visiškai nepagrįstas.

„Viešinimui ES skiriamos lėšos turi būti naudojamos pasiektų rezultatų paviešinimui, t.y. gerųjų pavyzdžių paviešinimui. Tai yra pagrindinis tikslas, ką akcentuoja ES. (...) Tikrai nematau efektyvaus lėšų panaudojimo, jeigu ten bus suorganizuotas priėmimas arba bus išdalinti atmintukai. Tai visiškai neatitinka pagrindinio ES viešinimo programų reikalavimo. Visos lėšos turi būti nukreiptos į rezultatų, pasiekimų pateikimą visuomenei“, - aiškino L. Graužinienė.

Parlamentarė neatmetė galimybės, kad tokiais pirkiniais SAM vadovybė galbūt bando pamaloninti žiniasklaidą prieš kitąmet įvyksiančius Seimo rinkimus.