Iki Seimo rinkimų likus trims mėnesiams parlamentarų išvykos į savo rinkimų apygardas tampa vos ne kasdieniu reiškiniu. Šiuo atveju labiau pasiseka turintiems galimybę pasinaudoti "valdiškais" pinigais - juk išaugusios degalų kainos net ir nelabai tolimas išvykas paverčia daugeliui paprastų piliečių sunkiai įkandamu malonumu.

Aukso gysla

Seimo narių išradingumą atspindi Seimo kanceliarijos duomenys. Pervertus parlamentinių komitetų narių kelionėms skirtų lėšų panaudojimo suvestines, tampa akivaizdu, kas sugebėjo atrasti šią aukso gyslą.

Seimo komitetams, kurių yra 15, nustatyti mėnesiniai limitai: nuo 2 iki 3,5 tūkst. kilometrų. Limitai priklauso nuo komitetų dydžio ir atliekamo darbo, o konkrečias keliones dažniausiai "palaimina" komitetui vadovaujantis parlamentaras. Tampa akivaizdu, kad tokiomis galimybėmis komitetų pirmininkai ir pasinaudoja dažniausiai - neretas atvejis, kai jie asmeniškai išnaudoja beveik visą komitetui skirtą limitą.

Nors kiekvienas Seimo narys per mėnesį gauna beveik 6 tūkst. litų reprezentacinėms, kanceliarinėms išlaidoms ir kompensaciją už tai, kad nesinaudotų valdišku transportu, kai kurie apsukruoliai sugeba pasivažinėti kur kas pigiau.

Tūkstančiai kilometrų

Oficialiais Seimo kanceliarijos duomenimis, kai kurių komitetų pirmininkai per mėnesį sugeba valdišku transportu nuvažiuoti net po kelis tūkstančius kilometrų. Štai birželio mėnesį Valstybės valdymo ir savivaldybių reikalų komiteto (VVSRK) pirmininkas socialdemokratas Jonas Jagminas iš komiteto limito, siekiančio 3,5 tūkst. kilometrų per mėnesį, sugebėjo išnaudoti beveik 2 tūkst. kilometrų. Įdomu tai, kad šio parlamentaro, 2004 metais išrinkto pagal Darbo partijos sąrašą Plungės-Rietavo apygardoje, o dabar joje kandidatuosiančio jau kaip socialdemokratų atstovas, birželio mėnesio kelionių maršrutai driekiasi būtent šia kryptimi.

Dar viena rekordininkė - Seimo Ekonomikos komiteto vadovė socialdemokratė Birutė Vėsaitė. Per mėnesį iš 2 tūkst. jos vadovaujamam komitetui nustatytų kilometrų limito ji asmeniškai išnaudojo apie 1,5 tūkstančio. Daugiausia parlamentarė birželį važinėjo į Kauną, kur yra jos rinkimų apygarda.

Beveik 1,5 tūkst. kilometrų iš Audito komitetui birželį skirto 2 tūkst. kilometrų limito panaudojo jo vadovas, iš Naujosios sąjungos pas valstiečius liaudininkus perbėgęs Artūras Skardžius. Panašų kilometrų skaičių nukeliavo dar vienas "valstietis" - Kaimo reikalų komiteto vadovas Vytautas Rinkevičius, dažniausiai traukęs gimtųjų Biržų link.

Kopūstų pirkti nevažiuoja

VVSRK pirmininkas J.Jagminas birželį buvo dažnas svečias Žemaitijoje. Žmonės, o ir vietos spauda, jį pastebėjo atriedantį Seimo autoūkiui priklausančiu BMW automobiliu.

Birželio 13-15 dienomis parlamentaras kartu su kolegomis dalyvavo Telšiuose vykusiame pirmajame Žemaičių festivalyje. Būtent tą dieną jis komiteto vardu Seimo kanceliarijai pateikė prašymą pagal nustatytą limitą gauti automobilį.

Žemaičių festivalis buvo surengtas Šatrijos kalno papėdėje. Jo metu vyko daug smagių pramoginių renginių, o liaudiškos muzikos koncertą "Blindos polka" vesti buvo pakviesti įžymieji filmo "Tadas Blinda" aktoriai Vaiva Mainelytė ir Vytautas Tomkus. Tiesa, kruopščiai šventei rengęsi aktoriai joje pasijuto nereikalingi. Kur kas daugiau dėmesio susilaukė iš Vilniaus atkeliavę aukšti politikai.

Birželio 20 dieną socialdemokratas dalyvavo Plungės miesto šventėje, kur sveikino Plungės garbės piliečiu tapusį aktorių Vytautą Rumšą.

Į komandiruotę VVSRK lėšomis J.Jagminas vyko ir birželio 28-29 dienomis. Tąkart jo kelias vedė į Klaipėdą ir Kelmę. Parlamentaras sakė kalbą gimtuosiuose Tytuvėnuose vykusiame kaimo bendruomenių ir žemdirbių sąskrydyje.

Paklaustas, ar į šiuos renginius vyko VVSRK reikalais, J.Jagminas juokavo: "Žinoma, važiuojama tik komiteto darbo klausimais. O kur kitur? Kopūstų pirkti į turgų nevažiuoja niekas. Taip, važiuojama ir ne tik komiteto pavedimu - būna įvairių renginių, kuriuose reikia dalyvauti. Juk nevažiuosiu ten dviračiu."

Parlamentaras aiškino Žemaičių festivalyje pasirodęs ne pasidžiaugti savimi ar pasirodyti rinkėjams, bet pabendrauti su ten susirinkusiais Žemaitijos savivaldybių merais.

"Kai praėjusią savaitę važiavau ir savo apygardoje vykdžiau rinkimų agitaciją, keliavau savo mašina. Mano BMW tokia pat juoda, kaip ir Seimo, tad kas nors galėjo paleisti liežuvį. Bet tai natūralus dalykas prieš rinkimus", - kalbėjo J.Jagminas.

Nesuvokiami tikslai

Praėjusią savaitę aistros įsiplieskė LŽ parašius apie tai, kad pirmąjį liepos savaitgalį Seimo vairuotojas Audito komiteto pirmininką Artūrą Skardžių po šalį vežiojo net penkiolika valandų. Keliauta po Ignalinos ir Pasvalio rajonus, kur vyko vietos šventės. Audito komiteto, privalančio akylai sergėti, ar racionaliai naudojami valstybės pinigai, vadovo nesustabdė net tai, kad dar prieš savaitę buvo piktinamasi jo sprendimu tarnybiniu automobiliu vykti į partinį renginį, organizuotą per kelis žingsnius nuo Seimo.

Tačiau, kaip išsiaiškino LŽ, tai ne vienintelės kelionės, į kurias Audito komiteto vadovas, vėl besirengiantis kandidatuoti Dzūkijos sostinėje Alytuje, vyko naudodamasis komitetui nustatytu limitu. Birželio 7-ąją, šeštadienį, A.Skardžius keliavo į kasmetinę Lazdijuose rengiamą Pasienio fiestą - miesto šventę. Birželio 20-ąją A.Skardžius Seimo automobiliu vyko į Raseinius, kur buvo surengtos respublikinės neįgaliųjų sporto varžybos.

Valdišką transportą pamėgusį A.Skardžių kažkodėl erzina žiniasklaidos dėmesys. Vakar LŽ jis karštai aiškino, kad kreipėsi į Seimo valdybą, norėdamas pagaliau, po 8 Seime praleistų metų, išsiaiškinti, kokiems tikslams gali būti naudojami komitetams nustatyti transporto limitai.

Taip pat A.Skardžius bandė LŽ įtikinti, kad komitetams numatyta galimybė naudotis Seimo transportu skirta ne konkrečioms ir viešai apibrėžtoms komiteto funkcijoms atlikti, bet jo reikmėms tenkinti.

"Funkcijos yra visai kita nei reikmės, įsivaizduokite", - karščiavosi A.Skardžius. Pasitikslinus, kad komiteto lėšomis reikėtų vykti į renginius, susijusius su jo funkcijomis, A.Skardžius pareiškė: "Tai jūsų interpretacijos."

Yra - tai ir naudojasi

Kaune išrinkta ir vėl šiame mieste kandidatuosianti socialdemokratė Ekonomikos komiteto vadovė B.Vėsaitė neslėpė, kad pastaruoju metu jos maršrutai dažnai krypsta į šį miestą. "Man Kaunas įdomus, kadangi ten gyvenu. Ir kažkiek jam atstovauju", - neslėpė socialdemokratė.

Vis dėlto ji tikino, kad į gimtąjį miestą Seimo automobiliu vyksta Ekonomikos komiteto reikalais - susitikti su verslininkais, dalyvauti renginiuose.

Tokie argumentai šiek tiek abejotini: pavyzdžiui, birželio 1-ąją B.Vėsaitė Seimo mašina nuvažiavo į Lietuvos socialdemokratų partijos Kauno skyriaus rengtą šventę "Pasaulis šypsosi vaikams".

Birželio 5-ąją, Pasaulinę aplinkos apsaugos dieną, ji su grupe bendraminčių dalyvavo renginyje prie apleistos Linkuvos dvaro sodybos, perskaitė paruoštą kreipimąsi Kultūros ministerijai, ragindama šią sodybą išsaugoti.

Birželio 20-ąją Kauno technologijos universitete (KTU) parlamentarė dalyvavo iškilmingoje diplomų teikimo šventėje, o birželio 23-iąją Karininkų ramovėje pati atsiėmė apdovanojimą kaip viena labiausiai pasižymėjusių Kauno politikių.

"Taip, važiavau į KTU, nes ten buvo daug konferencijų, taip pat susijusių ir su verslu. Dėl vaikų šventės - gali būti, ir joje dalyvavau, bet tai nebuvo pagrindinis kelionės tikslas. O ką, turėjau grįžti į Vilnių ir pėsčiomis eiti?" - piktinosi B.Vėsaitė.

Pasiteiravus, ar į minėtus renginius ji negalėjo vykti nuosavu automobiliu, už kurio naudojimą Seimas jai kas mėnesį atseikėja po kelis tūkstančius litų, parlamentarė nustebo. "Tai kam tada tas Seimo garažas reikalingas? Jūs pabandykite rengtis susitikimams, kalboms, ir vairuoti automobilį. Aš taip nesugebu. Jeigu jūs norite, kad padaryčiau avariją ir turėtumėte apie ką rašyti - pirmyn", - poziciją naudotis Seimo automobiliu gynė B.Vėsaitė.

Ji taip pat leido suprasti neketinanti atsisakyti kompensacijos už nuosavo automobilio, kuris mieliau iškeičiamas į Seimo transportą, naudojimą. "Dėl kompensacijos - tai yra bendras Seimo reikalas. Kaip nuspręsime, taip ir darysime", - pareiškė ji.

Išeitis yra

Tūkstančius kilometrų nukeliaujančių komitetų pirmininkų argumentai, kad toks transporto naudojimas grįstas jų darbo specifika, atrodo abejotini, susipažinus su kitų komitetų patirtimi.

Tą patį birželio mėnesį Aplinkos apsaugos komiteto vadovas Bronius Bradauskas Seimo mašina važiavo 86 kilometrus, Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkas Algirdas Sysas - 90 kilometrų, o Biudžeto ir finansų komiteto vadovas Jonas Lionginas - vos 11 kilometrų.

"Nepritariu lėšų švaistymui. Jei parlamentinių komitetų pirmininkai vyksta ne į išvažiuojamąjį posėdį, bet vieni - į renginius, jie galėtų pasinaudoti ir savo transportu, nes gauna už tai kompensaciją", - kalbėjo J.Lionginas.

Seimo narių noras naudotis privilegijomis - niekam ne naujiena. Prieš porą metų paaiškėjus, kad Seimo automobiliai naudojami net parlamento tarnautojų šunims vežioti, postą prarado tuometinis Seimo pirmininkas socialliberalas Artūras Paulauskas, Seimo kancleris Arvydas Kregždė bei kai kurie kanceliarijos darbuotojai.

Naujasis kancleris Gintautas Vilkelis po karšto parlamentarų pasipriešinimo pasiekė, kad 50-yje automobilių, aptarnaujančių Seimo narius, būtų įdiegta elektroninė kontrolės sistema (GPS). Kaip teigiama, įdiegus šią sistemą, neracionalaus Seimo transporto naudojimo atvejų sumažėjo trečdaliu.

Vis dėlto kancleris G.Vilkelis baiminasi, kad įsibėgėjant rinkimų kampanijai piktnaudžiavimo valdišku transportu atvejų vėl gali padaugėti. "Žmonės, kurie aktyviai dalyvaus rinkimų kampanijoje, kartais gali painioti savo tiesioginį darbą su agitacija. Tada Seimo kanceliarijos išlaidos, taip pat ir autotransporto srityje, gali neproporcingai augti - vien dėl to, kad sunku bus atskirti, kur yra tiesioginis darbas, o kur - rinkimų kova", - kalbėjo kancleris.