Parduotuvėse pardavinėjami gyvi karpiai ne visada laikomi tinkamomis sąlygomis. Išaugus šios žuvies paklausai, neretai laikomų žuvų kiekis vandens talpykloje tampa per didelis, dėl ko žuvims pradeda trūkti deguonies, jos susižaloja, kankinasi, o pirkėjas įsigija jau leisgyvę žuvį.

„Situacija ypatingai suprastėja per didžiąsias metų šventes. Parduotuvių, kuriose vis dar prekiaujama gyva žuvimi, atstovai patys pripažįsta, kad akcijų ir švenčių metu užtikrinti gyvūnų gerovę pasidaro labai sunku dėl didelių pirkėjų srautų. Tačiau, mes manome, jog pirmiausia turėtume ne pradėti prekybą ir tuomet galvoti, kaip užtikrinti gyvūnų gerovę, o atvirkščiai – pirmiausia įvertinti, ar galime tą padaryti, o po to spręsti apie tinkamus prekybos būdus. Žuvų kentėjimas neturėtų būti kompromisinis klausimas kainų ar pirkėjų kiekio svyravimo kontekste“, – sako gyvūnų teisių organizacijos „Tušti narvai“ atstovė ir kampanijos „Padėk žuvims“ koordinatorė Meda Simanavičiūtė.

Patikrinimai pažeidimams fiksuoti

Organizacijos atstovė pasakoja, kad gyvūnų gerovės pažeidimų fiksavimas – jau ne vienerius metus vykdoma organizacijos ir jos savanorių praktika, kuri tęsiama bus ir šiuo šventininiu periodu: „Kaip ir porą pastarųjų metų, šiemet kartu su organizacijos savanoriais ketiname vykti į parduotuves stebėti, ar jose nėra pažeidimų. Jau nuo šio penktadienio iki pat Kalėdų vykdysime nuolatinius tikrinimus. Be to, šįkart bendradarbiausime su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba, kuri yra pasiruošusi į siunčiamus stebėtojų skundus reaguoti net ir savaitgalį bei iškart vykti į problematiškiausias prekybos vietas.“

M. Simanavičiūtė priduria, kad beveik pusė tarnybai siunčiamų skundų apie netinkamas žuvų laikymo sąlygas pasitvirtina.

Akvariumai – ne visuose prekybos tinkluose

Vis dėlto, kai kurie prekybos tinklai Lietuvoje neprekiauja gyvomis žuvimis. Pavyzdžiui, įžengę į „Norfa“ ir „Lidl“ parduotuvę, klientai ankštų akvariumų nepamatys, o „Lidl“ pirkėjams siūlomas karpis auginamas Lietuvos žuvininkystės ūkiuose, puoselėjančiuose ilgametes žuvininkystės tradicijas bei taikančiuose natūralius veisimo metodus. Tokiuose ūkiuose žuvis yra laikoma jų rūšiai pritaikytomis sąlygomis, turi galimybę laisvai plaukioti ir gauti pakankamai deguonies.

„Lidl“ vadovaujasi gyvūnų gerovės ir atsakingos žuvininkystės principais, tad gyvais karpiais čia neprekiaujama nuo pat prekybos tinklo veiklos Lietuvoje pradžios. „Lidl“ kviečia atkreipti dėmesį į žuvų gerovę ir pirkėjams siūlo rinktis Lietuvos žuvininkystės ūkiuose atsakingai ir tausiai užaugintą šviežią karpį.

Žuvies kokybei įtakos turi ne tik tinkamas jos auginimo būdas, bet ir vidiniai procesai: „Žuvies šviežumą ir kokybę užtikriname bendradarbiaudami su partneriais, kurie ne tik vadovaujasi atsakingais žuvininkystės principais, bet ir atsakingai žiūri į savo darbą bei produktų tiekimo grandinės procesus. Karpio, kaip ir visų „Lidl“ šviežių produktų, kokybė užtikrinama palaikant vienodą temperatūrą – nuo augintojo ir gamintojo iki parduotuvių lentynų. Iš savo partnerių mes taip pat reikalaujame reguliariai tirti produkciją, patys inicijuojame procesų patikrinimus tiekėjų gamybos vietose. Visa tai mums leidžia užtikrinti ir išlaikyti aukštus kokybės standartus“, – sako „Lidl Lietuva“ kokybės departamento atstovas Karolis Lebednikas.