75-ąja apdovanojimų „Tony“ įteikimo ceremonija baigėsi Amerikos kultūros sostinės teatrų – atidarytų 2021-ųjų rudenį po pusantrų metų pertraukos dėl COVID-19 – atsinaujinimo sezonas.

Volstrito istorija „The Lehman Trilogy“ gavo penkis „Tony“, įskaitant geriausios pjesės, geriausio aktoriaus, kuriuo pripažintas Simonas Russellas Beale'as, ir geriausio režisieriaus, kuriuo paskelbtas Samas Mendesas, apdovanojimus.

Italo Stefano Massini pjesė pasakoja apie ilgą JAV investicinio banko „Lehman Brothers“ gyvenimą. Banką XIX amžiuje įkūrė trys broliai imigrantai vokiečiai, o jo griūtis 2008-aisiais sukėlė pasaulinę finansų krizę.

„MJ the Musical“ – sėkmės sulaukęs biografinis pasakojimas apie M. Jacksoną, gavęs jo įpėdinių pritarimą ir pelnęs nevienareikšmiškų vertinimų dėl to, kad iš esmės ignoruoja „popmuzikos karaliui“ reikštus kaltinimus vaikų lytiniu išnaudojimu – gavo keturis apdovanojimus, tarp jų geriausio miuziklo aktoriaus apdovanojimą Mylesui Frostui.

Superžvaigždės, mirusios 2009-aisiais sulaukus 50 metų, vaikai Paris ir Prince'as pasirodė apdovanojimų vakaro scenoje.

Daugiausiai – 11 – nominacijų turėjęs spektaklis „Keista kilpa“ (A Strange Loop) gavo du „Tony“ – prestižiškiausią geriausio miuziklo apdovanojimą ir „Tony“ už libretą, parašytą Michaelo R. Jacksono – nesusijusio giminystės ryšiais su „popmuzikos karaliumi“.

„Gelbėjimo plaustas“

Miuziklas pasakoja apie juodaodžio ir queer – kaip ir pats M. R. Jacksonas – teatro darbuotojo, norinčio tapti Brodvėjaus rašytoju, kančias.

„Jaučiausi nematomas. Jaučiausi negirdimas. Jaučiausi neteisingai suprastas. Tiesiog norėjau susikurti sau, juodaodžiam gėjui, tarsi kažkokį gelbėjimo plaustą“, – pasakojo artistas, apsisiautęs dideliu fuksijos spalvos apsiaustu. Auditorija jam plojo atsistojusi.

Užlipusi ant teatro „Radio City Music Hall“ scenos, ceremonijos šeimininkė Ariana DeBose, gavusi antrojo plano aktorės „Oskarą“ už vaidmenį Steveno Spielbergo miuziklo perdirbinyje „Vestsaido istorija“ (West Side Story), sakė, jog didžiuojasi Brodvėjaus pastangomis labiau atsiverti įvairovei.

Po pandemijos ir afroamerikiečio George'o Floydo žūties dėl policijos veiksmų 2020 metų birželį, išprovokavusios JAV didelį judėjimą prieš rasizmą, Brodvėjus 2021-ųjų rudenį atsivėrė pastatęs septynis juodaodžių parašytus spektaklius ir miuziklus. Taip nutiko pirmą kartą per visą istoriją.

„Vyksta vis didesni pokyčiai, bet darbas tęsiasi“, – sakė dainininkas ir aktorius Darius de Haasas, padėjęs įkurti organizaciją „Black Theatre United“, skatinančią įvairesnį atstovavimą Amerikos teatruose.

„Prodiuseriai ir teatrų savininkai atsimerkė ir pamatė, kad gali ne tik rodyti Brodvėjuje didesnę įvairovę atspindinčias istorijas, bet ir tai, kad jos gali būti ekonomiškai naudingos“, – pridūrė jis.

41 Brodvėjaus teatras yra ne tik Niujorko legendos dalis, bet ir viena iš jo kultūrinių, ekonominių bei turistinių atramų.

Prieš pandemiją šių teatrų pajamos lengvai viršydavo 30 mln. dolerių (28,4 mln. eurų) per savaitę ir 50 mln. dolerių (47,3 mln. eurų) per Kalėdų savaitę.

2021–2022 metų sezonas vėl buvo sutrikdytas, bet Brodvėjus atsigavo ir praėjusią savaitę turėjo 230 tūkst. lankytojų. Atitinkamą 2019 metų savaitę šis skaičius buvo maždaug 300 tūkstančių.