Ne iš piktos valios

„Pasaulyje yra buvę visokių atvejų, vienu metu ir elektros lemputę keli mokslininkai išradinėjo vienu metu. Čia – ne toks didelis dalykas, laiko daug praėję, aštuoneri metai. Tikrai nesu visažinis, kaip ir visi žmonės, kurie pas mus dirba. Negali žinoti, apie visus vykusius projektus-instaliacijas Vilniaus mieste, Rotušėje, juolab kad seniausiai administracijoje dirbantis žmogus įdarbintas prieš ketverius metus“, – aiškino P. Vaisieta.

Jis tikino, kad tokia situacija nutiko tikrai ne iš piktos valios. „Atsitiko taip, kaip atsitiko. Vienam menininkui – dizaineriui, scenografui Mariui Puskunigiui šovė mintis papuošti švenčių proga Rotušės koloną auksu (žinoma, netikru). Sumanymas buvo didesnis – plius lempučių girliandos, kad būtų visa švytinti, žėrinti. Tikrai būtų ne identiškas projektas, o visai kitas. Ne iš gero gyvenimo, o iš taupymo nusprendėme, kad lempučių šį kartą reiktų atsisakyti, nes neįkąsime kainų, buvo pasirinktas minimum variantas – Rotušės kolona aprengta auksiniu rūbu“, – pasakojo papuošimo atsiradimo priešistorę Rotušės valdytojas.

Jis tikino, kad jie tik šį savaitgalį sužinoję, kad „Vilnius Street Art“ festivalio metu du jauni menininkai panašią instaliaciją buvo įrengę.

Priimtas kompromisinis sprendimas

„Pirmadienį mes patys inicijavome online susitikimą su projekto iniciatoriais, su Ūla Ambrasaite, Aušra Trakšelyte ir vienu menininkų – Ivane Ksnelashili. Ir pats dalyvavau, ir dizaineris M. Puskunigis, išsišnekėjome taip, kaip yra, tiesiai šviesiai, atvirai. Atsiprašiau ir viešai – feisbuke buvo patalpintas mūsų atsiprašymas menininkams ir kūrėjams, kad taip atsitiko. Mano paties siūlymas buvo nupuošti koloną, bet priimtas kompromisinis sprendimas, tinkantis visoms pusėms. M. Puskunigis operatyviai parodė naują konceptą Rotušės kolonos papuošimo – bus visai kitoks, šventiškesnis“, – intrigą išlaikė P. Vaisieta, neišdavęs visų numatomų pokyčių, kad visiems būtų staigmena.

„Kas nedirba, tas neklysta“, – seną išmintį kartojo pašnekovas, pridurdamas, kad artėjant šventėms kompromisinis požiūris itin reikalingas. „Žinoma, geriausai nenudraskyti, ne Grinčą paleisti į Vilnių, o surasti sprendimą, kuris ir vilniečiams būtų gražus, kurie ateina pasidžiaugti artėjančiomis šventėmis. Aišku, labai svarbi ir menininkų savigarba, jų autorystė. Vertinam ir gerbiame, norime, kad visos pusės būtų patenkintos“, – tikino P. Vaisieta.

Iš pat pradžių P. Vaisieta pasakojo sulaukęs reakcijos ir iš miesto valdžios, esą negali būti nė kalbos apie idėjų savinimąsi: „Tuo požiūriu ir aš esu kategoriškas, negali būti copy-paste idėjų. Tai visiškas netikėtas sutapimas – vienų ir kitų menininkų mąstymo“, – neabejojo pašnekovas.

Visos idėjos svarstytinos

Ko gero, spėjo jis, ir vilniečiai ne visi prisimena, netgi gyvenantys šalia Rotušės aikštės, kas vyko prieš daugelį metų: „Pavyzdžiui, ne visi žino, kad šiais metais vyko „Rotušės kolonada 2021“, kurią organizavome.“

Šiandien, P. Vaisieta pasakojo, besidžiaugiantys padidėjusiu dėmesiu, nors ir tokiame kontekste. „Kviečiame kuo ilgiau ir dažniau kalbėti apie sėkmingus projektus. Tikiu, jei būtų kalbėta daugiau apie Auksinę koloną, kiekvienais metais su nostalgija prisiminta, tikrai šiais metais nebūtume padarę tos klaidos, nesuderinę su organizatoriais“, – juokavo jis.

Anot P. Vaisietos, „tik kalbėjime gimsta tiesa“: „Kuo daugiau padarysime gerų darbų, tuo gyvenimas bus šviesesnis. Vaizdo konferencijos metu pasidžiaugėme, kad net ir tokia situacija gimdo kūrybiškumą, galvoji, kaip būtų galima padaryti kitaip, įdomiau, paliekant erdvę ir kitiems kūrėjams.“

Pasinaudojęs proga P. Vaisieta kvietė visus menininkus, kultūros žmones, tuos, kas turi naujų sumanymų, kūrybinių idėjų (nebūtinai kolonos papuošimo kontekste) surengti performansą, parodą ar kitokį renginį.

„Galbūt Rotušės požemiuose spektaklį pastatyti, o gal dar kažką, kas atneštų pridėtinę vertę artėjančiam sostinės 700-ajam jubiliejui. Visos idėjos svarstytinos, diskutuotinos – tikiu, kad iš jų atrinksime pačią geriausią ir įgyvendinsime. Mūsų tikslas dalintis, tik duodamas gali gauti“, – dalintis kūrybinėmis idėjomis ragino jis.

A. Trakšelytė: kompromiso, tinkančio abiems pusėms, vis dar yra ieškoma

Apie naujieną, kad Vilniaus rotušės kolona vėl pasipuošė auksine spalva, A. Trakšelytę informavo kolegė Ū. Ambrasaitė, sužinojusi iš menininko I. Ksnelashilis.

„Reakcija, žinoma, buvo netikėta ir pasirodė kaip precedentas, kuris mano kuratorinėje praktikoje neturi analogų. Tad, savaime suprantama, kad nustebau ne tik aš, bet ir menininkai. Visgi sunku patikėti, kad šiais metais imantis dekoruoti vieną iš Rotušės kolonų scenografas - dizaineris Marius Puskunigis pasiūlė ir įgyvendino identišką projektą, pasirinkdamas tą pačią medžiagą ir raiškos būdą, nežinodamas apie 2013 m. menininkų dueto „Upperstudio“ kūrinį, kuris buvo įgyvendintas pirmo „Vilnius Street Art“ festivalio metu. Ir visgi, nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia“, – nutęsė A. Trakšelytė.

Tiek menininkų, tiek festivalio kuratorių, tikino ji, buvo viešai atsiprašyta, o pati situacija aptarta nuotolinio pokalbio metu. „Yra ieškoma kompromisų ir sutarta, kad dabartinis variantas, kuris yra identiškas, likti negali, nes tai nėra „Upperstudio“ kūrinys, o M. Puskunigio kalėdinė dekoracija vienai iš Rotušės kolonų“, – sakė pašnekovė.

Jos manymu, įdomi ir palanki diskusijoms yra pati situacija – meno viešojoje erdvėje klausimas. „Nesinori plėstis, bet čia svarbus ir pats gatvės meno kontekstas. Tad kompromiso, tinkančio abiems pusėms, vis dar yra ieškoma“, – teigė A. Trakšelytė.

M. Puskunigis: tiesiog sutapo identiškai mano puošyba

M. Puskunigis dievagojosi, kad šita idėja nebuvo nusižiūrėta, yra jo paties gan dažnai tiražuojama kituose formatuose.

„Dvidešimt penkerius metus dirbu scenografu, rengiu vestuves, televizinius renginius. Kolonų dengimas auksu – jokia naujiena, tiesiog išeinant iš to, kad Rotušė neskyrė daug finansų (normalu, pandemija) puošybai, priėmiau sprendimą paprastu būdu uždengti vieną koloną; Dievas mato, nežinojau, kad toks kūrinys jau buvo buvęs, juo labiau, kad aš ne kaip autorius, o kaip kalėdinis dekoratorius dalyvauju. Tai du skirtingi dalykai, kai tu puoši visuomeninę erdvę kalėdiškai – tai viena. Mano pavardė niekur nebuvo pozicionuojama, ties šiuo, pavadinkime, kūriniu. Gavosi taip, kad tiesiog sutapo identiškai mano puošyba. Šitą koloną išsirinko Rotušės valdytojas Perlis – pastoviai puošti vieną koloną, kiekvienu skirtingu atveju, švenčiant. Tai teisinga, nes ji vizualiai labiausiai matomai. Dėl to taip ir gavosi, visiškai nesąmoningas sutapimas“, – paaiškino jis.

Vaizdas, kai „Rotušės kolonados 2021“ metu viena Rotušės kolona buvo aptraukta raudonu audeklu, ta išvysta asimetrija, dizaineriui patiko.

„Palaikiau tą idėją, visos aplinkybės įdomiai susivedė. Ėmėm ir papuošėme lygiai tą pačią koloną. Aišku, atsiuntė nuotraukas, kuriose anuomet idėja buvo paviešinta, sutinku, tai kūrėjo meno kūrinys“, – kalbėjo M. Puskunigis.

Vilniaus rotušė

„Turėjome zomm'ą, pasiūliau kompromisą – padaryti koloną auksinę/raudoną, toliau tęsiant puošybinę idėją. Menininkai geranoriškai sutiko – tai jau niekaip nepažeidžia jų ambicijų. Nuoširdžiai atsiprašiau, jeigu būčiau žinojęs, kad toks kūrinys buvo, patikėkite manimi, nebūčiau net svarstęs siūlyti kažką tokio“, – apmaudavo dizaineris.

Kokia laukia šiųmetės auksinės kolonos ateitis, M. Puskunigis kol kas tikino nežinantis: „Galbūt netgi nuimsime, yra daug visokių svarstymų, momentų. Kaip elgtis, kaip žiūrėti į autorystę šiuo atveju? Kalėdinę eglę puošiant – ar galima autorystę sau prisiskirti? Nežinau, labai ilga diskusija galėtų būti, bet tokiu šventiniu laikotarpiu norėtųsi viską gražiai ir teisingai pabaigti – žiūrėti į priekį.“

Apie 2013-ųjų Auksinę Rotušės koloną rašė portalas designboom.com, daugiau fotografijų galima rasti ČIA.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)