Pasakojimas tarsi šviesos spindulys
Pašnekovas pažymėjo, kad istorijos nevalia pamiršti niekam, o ypač jaunesniems kūrėjams. „Svarbu, kad jie kalbėtų apie tai, taptų platforma dar jaunesnei kartai sužinoti apie tragišką praeitį. Kai priprantame prie gero gyvenimo, labai dažnai istorija sugrįžta... Ne veltui su laiku atsiranda vis radikaliau skambančių pareiškimų, atrodytų, kad esame pasimokę, deja“, – atsiduso pašnekovas.
Viename savo interviu T. Kazakevičius yra pasakęs, kad „kadras dėl gražaus kadro – bevertis.“ Paklaustas, ar tai galėtų būti jo kūrybos moto, parodos autorius sakė, kad apskritai fotografija dažniausiai ir ieško temos, kuria kalbėti, o atvaizdų rinkinys tiesiog susideda į kažkokį bendrą pasakojimą, poziciją.
T. Kazakevičiaus fotografijų ciklai „Tai, ko nebebus“, „Odė paskutiniam dirbančiam žmogui“ – taip pat sugula į pasakojimą apie praeitį, būtąjį laiką. Praeities kampo vis ieškantis autorius pastebėjo, kad visi fotografai šiek tiek ieško to, ko tarsi nebėra.
Fotografija tuščia, jei joje nėra žmogaus
Daugelio fotografų pasakojimuose juntamas susižavėjimas fotografija nuo pat vaikystės. Tačiau T. Kazakevičius atviravo, kad nors jo namuose, kaip ir pas daugelį, buvo nemažai fotoalbumų, fotografija į jo gyvenimą atėjusi gan vėlai. „Tik kai sukako 23-eji, pajutau, kad spėriai ėmiau judėti link to. Baigiau Dailės mokyklą, vėliau architektūros studijas – menas traukė visada. Bet užsidegimas fotografija atsirado gerokai vėliau. Vaikystėje nebuvau jautrus fotografijai, o ir tų patirčių nebuvo labai daug“, – sakė jis.
Šiame skaitmeniniame ir technologijų pasaulyje nuo klasikinės fotografijos, regis, nusisuka ir vyresnieji fotografai, stengdamiesi neatsilikti nuo laiko. Šį pasikeitimą pastebėjo ir T. Kazakevičius: „Deja, taip yra. Sakyčiau, keista, kad turėdami tokią stiprią fotografinę mokyklą tarsi nelabai priimame kaip sektiną dalyką. Yra dirbančių autorių, kad ir kolega Artūras Morozovas. Esame panašios linijos sekėjai, susiformavę iš tos senosios mokyklos, abudu laikomės šios linijos, kiti truputį atsitraukė, nuo to vaizdo, temų.“
Kalba vėl pasisuka apie „Pernykščio sniego“ herojus, ar sudėtinga buvo surasti Ledo vaikus, juos įkalbėti fotografuotis, pasakoti apie patirtą siaubą?
„Visas procesas vyko apie porą metų, bet, kita vertus, kai rasdavau, nelabai buvo problemos juos įkalbinti. Jeigu užsikabindavo susitikti, suprasdavau, kad nori dalintis atsiminimais, mintimis. Žinoma, tai fotografija, ne televizijos laida, meninis priėjimas – monumentalus – fotografinė paroda, knyga – ganėtinai ramiai priėmė“, – dalijosi įspūdžiais parodos autorius.
Labiausiai palietusią istoriją, iš visų, kurias teko išgirsti, T. Kazakevičiui išskirti sunku. Fotomenininkas pažymėjo, kad visų herojų istorijos yra užrašytos, citatos išskirtos – jas galima pamatyti parodoje.
„Neretai tie momentai ir man, ir jiems labiausiai įstrigę iš to etapo, laikotarpio. Negalėčiau išskirti vienos, jų yra visos dešimt... Dramatiškiausias momentas, gražus ir liūdnas – vienos šios serijos herojų Gražinos papasakotas, kuri grįžo į vaikų namus – kaip jie valgė pirmą kartą grįžę iš Sibiro, o virėjos verkė matydamos godžiai valgomus barščius. O jie buvo laimingiausi vaikai tuo momentu... Tai tik viena istorijų, o jų yra daug“, – nutęsė kūrėjas.
Fotografo pasiteiravus apie emocinę šios pažinties pusę, T. Kazakevičius pripažino nemažai patyręs. „Į herojų gimtąsias vietas važiuodavome kartu, kelionėje kurdavau jų portretus, tuo metu labai daug šnekėdavomės, įsibendrauti būdavo gan paprasta. Žmogiška, tie pasakojimai nuguldavo atmintyje. Aišku, visais jais neapkraunu fotoserijos, kita vertus, pagrindiniai akcentai išrašyti ant ekspozicinės sienos“, – prie parodinės erdvės sugrįžo kūrėjas.
T. Kazakevičiaus fotografijų paroda „Pernykštis sniegas“ sostinės Prospekto galerijoje (Gedimino pr. 43) veiks iki sausio 22 d.