„Šis apdovanojimas laikomas globaliausiu, konkurse dalyvauja visos žinomiausios pasaulio įmonės – tiek Ferrari, tiek Yamaha. Iš visų didžiausių korporacijų siunčia produktus, juos vertina pasaulinė komisija. Šiais metais dalyvavo virš keturių tūkstančių dalyvių, iš kurių tik trys šimtai gavo įvertinimą. Figūruoti tarp tų trijų šimtų – didelis malonumas. Tai jau antrasis pelnytas apdovanojimas, prieš dvejus metus buvau įvertintas už elektrinės gitaros koncepciją. Instrumentų dizaino srityje retai apdovanojami kūrėjai“, – sakė jis.

Su teiginiu, kad jis esąs neeilinės profesijos atstovas, R. Gražys sutiko ir pažymėjo, kad apjungia muziką ir dizainą į vienį. „Kokia tai profesija? Esu produkto dizaineris, kuriu įvairius daiktus. Muzika – vidinis mano arkliukas, ilgus metus ypač žavėjo gitaros, tad šiandien vystau savo prekinį ženklą „Lava Drops“ pavadinimu – kuriu inovatyvius muzikinius instrumentus“, – apie savo veiklą pasakojo kūrėjas.

Instrumentai, kurie muzikantus įkvepia jais kurti

Kaip muzika užleido savo poziciją, o svarstykles nusvėrė dizainas? „Sakyčiau, tos svarstyklės išlikusios per pusę 50/50. Iki dabar mane žavi abi šios profesijos. Produkto dizainas – profesija, kurioje atsiskleidžia produkto kūrimas nuo A iki Z, nuo koncepcijos iki inspiracijos, inovacijų, technologijų ir medžiagų panaudojimo. Kaip žmogui palengvinti kasdienybę, suteikti jam patogumo ir žavesio tuo pačiu. Muzika – meninė iškrova, kaip narkotikas gerąja prasme, įkvepianti kurti daiktus, kurie inspiruoja kitus žmones kurti jais“, – su užsidegimu kalbėjo R. Gražys.
Rapolas Gražys ,,LAVA” ženklu pristato unikalius elektrinius styginius instrumentus pavadinimu LAVA DROPS

Pašnekovas pasakojo nuo dvylikos metų grojęs gitara, tačiau prisipažino, kad muzikos mokykloje nesimokė – sėmėsi žinių pas profesionalius gitaristus. „Tiesiog tuo metu buvo užvaldžiusi didelė aistra – norėjau išmokti valdyti instrumentą. Pasirinkau pramoninio industrinio dizaino studijas, nes iš pat pradžių žinojau, kad tai yra mano kelias, noriu kurti kažką naujo, inovatyvaus. Jau studijų metu, ir vėliau po magistro studijų Vilniaus dailės akademijoje, Karališkojoje Danijos meno akademijoje teko sukurti visą liniją instrumentų – jau kokie septinti metai tai darau“, – kalbėjo R. Gražys.

Muzikantai neretai pabrėžia – instrumentas ne tik darbo įrankis, bet ir įvaizdžio dalis. „Žinoma, instrumentas turi būti ne tik aukščiausios klasės kokybine prasme, bet kita to sudedamoji dalis, ir mano idėja – inovacijos muzikinėje srityje, gavyboje naudojant skirtingas medžiagas. Šiuo metu didžioji industrija orientuojasi į vadybinius dalykus – kaip pigiau, greičiau, patogiau padaryti. Aš sau leidžiu tai daryti žymiai prabangiau, bet išgaunant žymiai didesnes savybes garso, rezonavimo prasme. Instrumentas, sakyčiau, yra muzikanto simbolis. Todėl kilo idėja sukurti tokį instrumentą, kuris galėtų atspindėti grojančiojo sielą, susijungtų su jo kuriama muzika. Kad instrumentas pasakotų istoriją apie muzikantą, o jis galėtų pasakoti tuo instrumentu savąją“, – poetizavo instrumento atsiradimą pašnekovas.
Gitaristas Robertas Semeniukas ir Lava Drop X

Lietuviškasis Stradivari

Instrumentas kaip sielos atspindys – tokiu požiūriu vadovaujasi kūrėjas. „Būtent per dizainą, dizaino metodus galima to pasiekti. Su muzikantais pakalbame, kokią muziką kuria, kas yra svarbu – šis pokalbis nuveda į medžiagas, spalvas, garso tembrų parinkimą ir sukūrimą. Tai ne tik dizainas, bet ir garso kūrimas. Būtent tokiu keliu, tik sužinojus, ką žmogus jaučia, ką mąsto, kuo gyvena, kas jį inspiruoja, ką jaučia – instrumentas tampa sielos atspindžiu“, – aiškino R. Gražys.

Anot kūrėjo, tam pasiekti yra visa įvairi paletė medžiagų, technologijų: „Šiuo metu dirbu su aliuminiu, kuris suteikia rezonanso muzikai. Kombinuojame aliuminį kartu su kietmedžiu arba kita ekskliuzyvine mediena. Galima pasiūlyti ir meteorito inkrustacijas, juodojo gintaro lydinio, daug skirtingų medžiagų ir metodų.“

Besiklausydama R. Gražio nusprendžiu, kad kalbinu lietuviškąjį Stradivari, – ir tuoj pasidalinu į galvą šovusia įžvalga – komplimentu. „Drąsus pasakymas, tiesiog kitaip mąstau, – šypsodamasis atsakė R. Gražys. – Mano idėja prieiti prie instrumento per kitą prizmę, žinoma, be jokių kompromisų – visų pirma, tai turi būti geras instrumentas. Mano tikslas sukurti įrankį, kuris tarnautų ilgai, kokybiškai ir patikimai. Iš kitos pusės, kaip minėjau, einama ne kiek semantine, kiek į inovatyviąją pusę. Bandymas suteikti instrumentui gyvybės, kad legenda tęstųsi kartu su instrumentu, kuriuo muzikantas groja.“

Neturėjo kito pasirinkimo

Meno pasaulis R. Gražį supa nuo mažens, tad visai nenuostabu, kad kūrėjas pasirinko žengti įdomesniuoju, kūrėjo keliu. Kaip pajuokavo pats – „neturėjo kito pasirinkimo.“ „Augau menininkų šeimoje. Mano tėtis – tapytojas Audrius Gražys, mama – aktorė Monika Bičiūnaitė. Seneliai – Nijolė Narijauskaitė- Gražienė, a. a. Bronius Gražys – Klaipėdos teatro aktoriai, seneliai iš mamos pusės: Jūratė Stauskaitė, grafikė, Rimas Bičiūnas, tapytojas. Esu visiems dėkingas už palaikymą ir įgautą laisvą, nesukaustytą požiūrį į kūrybą, kuris padėjo nenukrypti į boheminį pasaulį, žengti žingsnį link pasaulio masės, drąsos, suteikė ryžto judėti į priekį.Tai paskatino mane galvoti apie savo svajones, būtent tai, ką aš šiuo metu darau“, – šiltai apie šeimą atsiliepė jis.
Andrius Mamontovas (Galapagai festivalio organizatorių nuotr.)
Jei jau užsiminta apie svajones, derėtų paminėti, kad R. Gražio kurtais instrumentais groja tokios įžymybės kaip Jackas White'as iš The White Stripes, Andrius Mamontovas, Ignas Juzokas, Robertas Semeniukas, Dominykas Mileris, Andy Timmons, Alex Hutchings,Tommy Emmanuel ir daug daug kitų... „Mano vizija persikelia į elektrinių styginių instrumentų koncepciją. Smuikininkė Lora Kmieliauskaitė šiais metais turi patį pirmąjį „Lava Vio Drop“ elektrinį penkiastygį smuiką iš „Lava Drops“ kolekcijos, kuriuo jau griežia, tikiuosi, yra tuo laiminga“, – vylėsi jis.
Rapolas Gražys ir Lora Kmieliauskaitė su nauju "Lava Vio Drop" elektriniu smuiku (Artūro Morozovo nuotr.)

Į klausimą, ar buvo išskirtinių prašymų, tapusių tikru iššūkiu, R. Gražys atsakė, jų sulaukiantis dažnai: „Kiekvienas instrumentas gali būti atkartojamas, bet kiekvienas žmogus pamatęs jau sukurtą modelį nori atkartoti jį pagal save. Kadangi „Lava Drops“ dizainas gan aiškus – yra keletas skirtingų pavidalų, bet juos vienija lašo forma, kuri suteikia ergonomiškumo ir patogumo. Dažnai muzikantai užsimano inkrustacijų iš deimantų ar tikro meteorito iš kosmoso, kitų dalykų, kurie turi įtakos garsui. Kriauklės, įvairiausi akmenys daro įtaką skambesiui, sąlyginai derinant skirtingas formas, elektroniką – galima išgauti įdomius garsus. Sukurti instrumentą iš juodojo gintaro lydinio – mano ambicija. Teko šiuos kūrinius pristatyti didžiausiose parodose – Amerikoje, Dubajuje, Kinijoje. Šių instrumentų įsigyja ne tik profesionalūs muzikantai, bet ir meno, dizaino mylėtojai.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)