„Vieni žymiausių visų laikų Lietuvos džiazmenų gros mūsų festivalio scenoje. Jei ir galėtume sulaukti didesnio komplimento, nelabai įsivaizduoju, koks jis galėtų būti. Tai vakaras, tiesiog privalomas kiekvienam gero džiazo klausytojui“, – taip apie kuriamą meistrų programą pasakojo festivalio vadovė Judita Bartoševičienė.

Pernai abu kūrėjai festivalio publikai pristatė pasirodymą iš ciklo „Invazija į klasiką“, paremtą kompozitoriaus Igorio Stravinskio kūryba. Tai buvo įstabus muzikinis koliažas su akustiniais ir elektroniniais instrumentais bei V. Čekasino vokaliniais žaidimais. Audringos ovacijos griaudėjo salėje nuskambėjus paskutiniams šios programos akordams.

Šįmet „Vilnius Mama Jazz“ lankytojams legendiniai muzikantai ruošia programą pavadinimu „Fantazijos pagal vienuolika Nietzsche‘s strofų“. Šios programos struktūra remsis V. Čekasino 2018 m. Klaipėdoje pristatyta deklamacijų opera „Improvizacijos aistra“, kurią įkvėpė Frydricho Nyčės tekstas „An dem Mistral“.

„Klausydamas, kaip skaitomas šitas tekstas, visada nustembu, kad skaitantysis neperduoda net mažos dalies tų prasmių, kurios glūdi kiekvienoje eilutėje. Todėl kilo noras padaryti taip, kad žymaus filosofo minties gelmę žmonės galėtų suprasti žymiai jausmingesniu lygiu. Kaip geriau kreiptis į pasąmonę? Tik per muziką, judėjimą...“, – pasakoja idėjos autorius V. Čekasinas.

Šį kartą vieno žymiausių XIX a. filosofo minčių gylį V. Čekasinas atskleisti bandys pasitelkdamas saksofonus, klavišinius instrumentus, vokalą bei įrašytus orkestrinius fragmentus. O ilgametis scenos partneris ir bičiulis V. Tarasovas programą papuoš ištaigingu perkusiniu rūbu. Tai bus subtilios filosofijos ir muzikos jungtuvės, apvalysiančios klausytojo protą ir širdį.

V. Čekasinas – neaprėpiamos fantazijos ir subtilumo muzikantas. Užlipęs į sceną, mažakalbis ir kuklus V. Čekasinas tarytum persikūnija į platoniškąjį Demiurgą. Ir nesvarbu, ar jis vienu metu pūstų du saksofonus kaip legendinis Rahsaanas Rolandas Kirkas, ar atsisėdęs prie fortepijono ramiai žaistų akordų progresijomis, V. Čekasinas tveria vienintelę ir nepakartojamą garsų visatą.

Per savo ilgametę karjerą V. Čekasinas kartu su kitais atlikėjais įrašė apie 60 džiazo muzikos albumų, koncertavo Europoje, JAV, Kanadoje, Kuboje, Japonijoje, Indijoje. Dirbo su tokiais kūrėjais, kaip Rusijos avangardo legenda Sergejus Kuriochinas, grupės „Akvarium“ ar „Zvuki Mu“. Taip pat kuria muziką filmams, spektakliams ar performansams.

Be nuostabių įrašų bei nepakartojamų koncertų, vienas didžiausių V. Čekasino nuopelnų – pedagogika. Pas šį pučiamųjų virtuozą mokėsi Lietuvos džiazo elitas: Petras Vyšniauskas, Vytautas Labutis, Gediminas Laurinavičius, Liudas Mockūnas, Leonidas Šinkarenka, Neda Malūnavičiūtė ir daugelis kitų, be kurių neįsivaizduojamas dabartinis mūsų šalies muzikinis gyvenimas.

V. Tarasovas – nuolat besišypsantis ir energingas perkusijos meistras. Scenoje jis tampa šamanu, įtraukiančiu aplinkinius į racionaliai nesuvokiamą potyrį, kuriame pačiomis įvairiausiomis spalvomis atskleidžia tūkstantmetę žmonijos istoriją menančią perkusijos galią.

Taip pat kaip ir jo kolega, V. Tarasovas gali būti vadinamas idėjomis kunkuliuojančiu vulkanu. Ir tos idėjos vis dar nepaliauja stebinti. 2019 m. menininkas surengė neeilinį solinį koncertą – pasitelkęs perkusiją, prakalbino Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos, dar vadinamos CERN, šimto metrų gylyje po žeme esančias erdves. O štai pernai šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius“ menininkas pristatė naują videoinstaliaciją, kurioje grojo akmenimis.

Savo nepažabojamą muzikinę fantaziją V. Tarasovas yra atskleidęs monumentaliame 11 tomų būgnų ir perkusijos epe „ATTO“. Bet tai – tik maža dalis įspūdingo šio kūrėjo kraičio, kurį sudaro daugiau nei du šimtai įrašų bei šimtai koncertų įvairiuose pasaulio kampeliuose su pačiomis ryškiausiomis scenos žvaigždėmis. Menininkas neapsiriboja muzikos kūryba: jo gyvenimo aprašymas kupinas įrašų apie surengtas parodas bei pristatytas garsines ir vizualines instaliacijas.

Įspūdingas V. Tarasovo ir V. Čekasino kūrybinis kraitis – tai lobynas ne tik mums, gyvenantiems šių muzikantų epochoje, bet ir ateities kartoms. Dueto kūrybą galima lyginti su įstabiausiais magiškojo realizmo literatūros artefaktais, slepiančiais daugiaprasmes fabulas, rafinuotą pasakojimo stilių bei konceptualumą.

Abu menininkai buvo ilgamečiai pasaulio kritikų liaupsinamo Ganelino trio nariai. Trio, kuris tapo lietuviškojo džiazo pamatu ir reikšmingai pakeitė ne tik mūsų šalies, bet ir Rytų Europos džiazo estetinę raidą. 2017 m. šis trio nuopelnai buvo įvertinti Nacionaline kultūros ir meno premija.

Bandyti iš anksto apibūdinti šią muziką – beprasmiška. Reikia tai tiesiog išgirsti. Vakaras su geriausiais menininkais, kokius šiandien gali pasiūlyti Lietuvos džiazas – tikėtina, vienas įspūdingiausių per visą „Vilnius Mama Jazz“ istoriją.

Koncerte festivalio klausytojai išgirs ir Mindaugo Stumbro kvinteto naujo albumo „Inspirations“, kuriame susipina džiazo ir world muzikos spalvos, kūrinius. Anot muzikanto, šio albumo nuotaiką suformavo amerikietiškas džiazas, Europos improvizacinės muzikos scena ir lietuvių liaudies muzikos intonacijos.

Mindaugas – vienas perspektyviausių jaunosios kartos Lietuvos džiazo gitaristų, aktyviai muzikuojantis Lietuvos ir užsienio džiazo scenose. Per pastaruosius kelerius metus M. Stumbras savo kūrybą pristatė daugelyje Europos šalių, grojo ryškiausiuose džiazo klubuose ir savo pasirodymais stebino tarptautinių džiazo festivalių klausytojus.

„Girdėjusių šios grupės muziką įkalbinėti ateiti į koncertą nereikės. O jei šis vakaras jums bus pirma pažintis su šiuo kvintetu, jaučiame pareigą duoti paprastą patarimą – tiesiog atverkite muzikai širdį. Nes šios natos sklinda būtent iš ten“, - ragina organizatorė Judita Bartoševičienė.

Po kvinteto į sceną kils jauni džiazo kraipytojai ir šokamų ritmų revoliucionieriai iš Vilniaus – grupė JUZT. Jų kūryba priskiriama jazztronica ir synth-jazz stiliams, į juos įpinant ambient, noise ir roko muzikai būdingų elementų. Dėl nuolatinio veiksmo, judėjimo ir veržlumo jaunuolių muzika gali sukelti asociacijas su videožaidimų aplinka: grupės kūryba greita, agresyvi, pripildyta kosminių mūšių ir alsuojanti ateities spalvomis. 2020 m. pavasarį JUZT išleido debiutinį albumą, kuris oficialiai užtvirtino naujo, išskirtinio garso egzistavimą Lietuvos džiazo scenoje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)