2021 metų Kanų šokio festivalyje „Festival de Danse de Cannes“ Lietuvai atstovaus Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ – bus pristatytas teatro choreografės Airidos Gudaitės naujausias šokio darbas „Savoj krūvoj“ (angl. We, The Clique).

Vieno didžiausių tarptautinių šokio festivalių fokusas šiais metais – moterys choreografės, tarp kurių tokie garsūs vardai kaip Marta Graham Dance Company, Louise Lecavalier, Jerome Bel, Isadora Duncan, Wang Ramirez, Damien Jalet, Kohei Nawa, CCN – Ballet de Lorraine, Bintou Bemele ir kt.

Jau daugiau nei du dešimtmečius ne tik kurianti, bet ir užsiimanti vaikų bei paauglių pedagogika, A. Gudaitė festivalyje pristatys spektaklį, kuriame paauglystės patirtis šokiu ir kitomis meninėmis priemonės pasakos 12 jaunuolių.

Tai bus jau antrasis Vilniaus miesto šokio teatro „Low Air“ pasirodymas nuo 1985 metų organizuojamame šokio festivalyje – matomas festivalio prodiuserių pasitikėjimas ir kuriamų darbų konkurencingumas Europos šokio scenoje.

Airida Gudaitė
Foto: Vaidas Jokubauskas


Choreografė A. Gudaitė, kurdama saugią terpę paaugliams diskutuoti aktualiomis šių dienų pasaulio ir asmeninėmis temomis, išryškina individualias jaunystės istorijas ir problematiką, kuri spektaklyje „Savoj krūvoj“ pinasi į kolektyvinę patirtį, bent kiek viešai praveriančią jaunų žmonių pasaulėjautą.

Ilgamečiai šokio mokyklos ir A. Gudaitės kuruojami auklėtiniai, jaunieji „Low Air“ trupės šokėjai 15 mėnesių įvairiais etapais dirbo spektaklio kūrybos procese, paremtame savistaba ir stebėjimu, dokumentavo savo mintis ir kaupė judesių bagažą.

„Su kiekviena atkelta premjera skleidėsi vis daugiau temų – išryškinusių, kiek daug nepatogių temų yra nutylima, ir kaip nedrąsu apie jas kalbėti. Šiandien man atrodo, kad šis spektaklis yra tarsi paauglių balsas, kurio taip trūko karantino metu, kai jauno žmogaus problemos pranyko informacijos sraute. Mes siekiame juos įgalinti kalbėti”, – dalijasi A. Gudaitė.

Spektaklis bus rodomas „Festival de Danse de Cannes“ specialioje, inovatyvius Europos choreografus pristatančioje „Plateforme Studiotrade” festivalio programoje, kurios meno vadovas ir kuratorius, choreografas Éricas Oberdorffas seka „Low Air“ kūrybinę veiklą ir organizacijos brendimą jau nuo 2011-ųjų.

E. Oberdorffo palaikomas pirmasis „Low Air“ urbanistinio šokio spektaklis „Feel-Link“ 2012 m. buvo atrinktas pristatyti šokio mugėje „Internationale Tanzmesse NRW“ Vokietijoje. Šis pasirodymas tapo lietuvių kūrėjų ir vienos iš plačiausiai veikiančių šokio organizacijų „Low Air“ įsitinklinimo tarptautiniame šokio tinkle pradžia.

Vertinant, kiek užtrunka pasirodymų užsitikrinimas tarptautiniuose festivaliuose, nuolat tęsiamas bendradarbiavimas su partneriais.

2018 m. „Internationale Tanzmesse NRW“ mugės metu buvo pristatytas ir dar vienas, Auksiniu scenos kryžiumi įvertintas, „Low Air“ spektaklis „Žaidimas baigtas“.

Šis pasirodymas garantavo patekimą į Kanų šokio festivalio programą pirmą kartą – 2019 m. lietuvių kūrėjai susilaukė didelio susidomėjimo, kuris sistemingai vystosi į koprodukcijų su Prancūzijos kūrėjais radimąsi.

Po 10 veiklos metų „Studiotrade Plateforme“ Europos šokio organizacijų tinklas auga ir į jo narių gretas nuo 2021 m. pakviestas prisijungti ir Lietuvos partneris Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“, kuris nuo pat tinklo pradžios yra stebimas ir kuruojamas tinklo kuratorių, o teatro prodiuseris Laurynas Žakevičius nuosekliai vysto tarptautinių galimybių „Low Air“ trupei ir Lietuvos kūrėjams žemėlapį.

„Kalbant apie galimybių tarptautiniuose festivaliuose užsitikrinimą, labai svarbu pastebėti tai, kad iki tarptautinių pasirodymų įgyvendinimo dirbama už uždangos. Pats pasirodymas yra tik mažas nemažos prodiuserinės ir vadybinės dėlionės elementas, o kad susidėtų visa dėlionė, kartais vienais metais reikia pralaimėti, kad kitais metais pasiektum strategiškai svarbesnį tikslą. Aš tikiu, kad labai svarbus įsitinklinimas ir buvimas proaktyviu „žaidėju“, ne vien laukiančiu, kol būsi pakviestas.

Svarbu paminėti ir tai, kad labai svarbus ekspertų, vertinančių finansavimo paraiškas Lietuvoje, fiksavimas, kaip organizacijos strategiškai keliauja iki ilgalaikio tikslo: kaip, pavyzdžiui, eigoje įgyvendinami tinklaveikos projektai ir vizitai, tiriamosios kelionės, partnerių vizitai į Lietuvą tam, kad po 2-3 metų lietuvių kūrėjai gautų pasiūlymą gastrolėms po Prancūziją, Vokietiją ar Kiniją.

Su „Low Air“ kartu kuruojame ir kitus jaunus šokėjus, kurių šokio darbus, jaučiame, kad galime parekomenduoti užsienio partneriams, nes yra susiformavęs profesionalus pasitikėjimas ir partnerystė. Džiugina ir tai, kad spektaklio „Savoj krūvoj“ atranka vyko per nuotolį stebint gimstančio spektaklio repeticijų įrašus, o pats šokio spektaklis dar tik laukia savo gyvos premjeros Lietuvoje”, – dalijasi L. Žakevičius.

Šokėjų ir choreografų Airidos Gudaitės ir Lauryno Žakevičiaus 2012 m. įkurtas pirmasis Lietuvoje urbanistinio šokio teatras siekia atskleisti meninį praplėstojo urbanistinio šokio potencialą ir pristatyti jį scenos menų profesionalams ir mylėtojams.

Eksperimentuodami ir jungdami skirtingus šokio stilius, performanso ir fizinio teatro elementus, rinkdamiesi kūrinių temas pastatymams, talpindami juos į socialinius kontekstus bendruomenėse, „Low Air“ inovatyviai kuria naujas tarpdisciplinines sintezes. Trupė apdovanojimais įvertinta tiek už savo menines išraiškas scenoje, tiek už Lietuvos šiuolaikinio šokio veidą keičiančią pedagoginę veiklą.

Kurdami ir scenoje ugdydami jaunuosius šokėjus aplink save buria profesionalų bendruomenę. Kanų šokio festivalyje rodomas choreografės A. Gudaitės spektaklis „Sava krūva“ bus viena iš premjerų, kurią „Low Air“ pristatys savo kūrybinio dešimtmečio minėjimo renginių periodu.