Lapkričio 14 d. 18. 30 val. įvyks pirmasis susitikimas, moderuojamas Rasos Murauskaitės, kuriame bus pristatytos dvi svarios Lietuvos operos asmenybės: solistas Edgaras Montvidas ir maestro Gintaras Rinkevičius. „Mane surado opera – ne aš jos ieškojau“, – teigia E. Montvidas, pirmasis „bohemietis“, netgi pirmasis lietuvių solistas, baigęs Londono „Covent Garden“ operos studiją ir 27-erių tapęs jauniausiu Alfredo vaidmenį (Verdi opera „Traviata“) Karališkojoje operoje atlikusiu tenoru, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Gintaras Rinkevičius
Foto: Mindaugas Meškauskas

E. Montvido universalumas ir aukščiausios kokybės atlikimas nepalieka abejingų. Neseniai Prancūzijoje Verterio vaidmenį atlikęs solistas sulaukė itin palankių įvertinimų, o nacionaliniame prancūzų laikraštyje „La Figaro“ net buvo išspausdinta didžiulė antraštė – „Jis ir yra Verteris“.
Kūrybingas nuo vaikystės – laiptinėse rengdavo solinius rečitalius, lėlių teatro pasirodymus, šiandien atlikėjas profesionaliai derina dvi savo aistras – dainavimą ir aktorystę. Jo išvaizda – visuomet nepriekaištinga, elgesys – britiškai taktiškas, vokalas – nuostabaus tembro ir gilių emocijų, vaidyba – skrupulingai detalizuota ir psichologinė.

Edgaras Montvidas
Foto: Mindaugas Meškauskas

Na, o solistas scenoje visuomet pasirodo su specialiai jam kurtu kostiumu, kvapą gniaužiančioje scenografijos ir šviesų dermėje... Nuo pat žanro atsiradimo pradžios, opera į scenos dėžutę įnešė daugybę techninių, vaizdo kūrimo naujovių. Todėl neatsitiktinai parodoje „Iš tos operos” scenografija, atkeliavusi iš įvairių VCO spektaklių, tapo centriniu elementu. Čia lankytojas gali keliauti po keletą operų vienu metu – visos dekoracijos sumontuotos taip, tarsi tuoj pat prasidės tikras spektaklis. Kas tie žmonės, kuriantys šią teatro magiją?

Lapkričio 19 d. 18 val. 30 min., padedami moderatoriaus Julijaus Grickevičiaus, susitiksime su scenovaizdžio meistrais. Pirmasis jų – britas, ėmęsis galynėtis su operai nepritaikyta Kongresų rūmų scena nuo pirmosios VCO operos „Bohema“ (2006) – pasaulyje žinomas šviesų dailininkas Peteris Mumfordas. Jo darbai puošia Niujorko Metropoliteno, Milano La Scalos, Brodvėjaus ir Londono West End‘o teatrų repertuarus. Tai kūrėjas, novatoriškomis scenos apšvietimo idėjomis papildęs didžiąją dalį VCO spektaklių: nuo operos „Užburtoji fleita“ (2007) iki paskutiniosios – „Pikų Dama“ (2019).

Kitas VCO kūrybinės komandos žmogus – Marijus Jacovskis, dviejų „Auksinių scenos kryžių“ laureatas, šokio, dramos, operos teatro scenografijos meistras, kūręs dekoracijas VCO spektakliams nuo 2013 metų. Realias M. Jacovskio kurtų operų „Visos jos tokios“ (2013), „Trubadūras“ (2014), „Pelėjas ir Melisanda“ (2015), „Toska“ (2016) scenografijos detales galite atpažinti ir parodoje.

Na, o trečiasis – 2019 metais prie komandos prisijungęs Rimas Sakalauskas. Tai – multifunkcinis video meno kūrėjas, turintis unikalų stilių ir tobulai įvaldęs naujausias kompiuterinės animacijos, 3D kūrimo technologijas. MO eksponuojamos net keturi R. Sakalausko specialiai parodai sukurtos videoinstaliacijos.

Ketvirtasis pokalbio svečias – Jonas Morrellis – scenografas, kostiumų dizaineris, ilgametis VCO bendražygis kuriant alternatyvią operą. Įvertintas aukščiausiais profesiniais titulais, tarp jų – Geriausiu metų dailininku prestižiniuose britų „Olivier“ apdovanojimuose Londone, J. Morrellis kūrė scenografiją vienai pirmųjų VCO operų „Verteris“ (2008), vėliau tapo kostiumų dailininku spektakliuose „Pelėjas ir Melisanda“, „Toska“, „Faustas“.

Na, o dovana elektroninės muzikos gerbėjams – lapkričio mėnesio pokalbių seriją užbaigs 19 d. 20 val. susitikimas su elektroninės operos kūrėjais. Didžiulio dėmesio susilaukęs VCO eksperimentas jungiant ir perdirbant operą su elektronika: kaip viskas vyko, ko nebuvo galima numatyti, kaip jautėsi kūrėjai? Apie viską pasakos „e-Carmen“ kompozitorius Marijus Adomaitis (Ten Walls), operos solistė Justina Gringyte ir elektroninės muzikos kūrėjas Leonas Somovas. Susitikimą moderuos VCO elektronikos eksperimentus nuo pat pradžių sekęs Ramūnas Zilnys.

Marijus Adomaitis
Foto: Gediminas Kropis

MO muziejuje elektroninė opera skambėjo ir anksčiau – kartu su VCO buvo surengtas ne vienas renginys, pavyzdžiui 2018 metais per muziejaus atidarymą buvo pristatyti VCO elektroninės operos „e-Carmen“ fragmentai. Pagrindinį vaidmenį perkurtoje elektroninėje klasikinės operos „Carmen“ versijoje atliko Justina Gringytė – vienas geriausių mecosopranų Europoje, 2015 m. Tarptautiniuose operos apdovanojimuose Londone pelniusi „Metų jaunosios solistės“ titulą.

Ką reiškia kai operos solistui reikia iš naujo išmokti perkurta vaidmenį, kurį tradicinėje versijoje esi dainavęs daugiau negu 200 kartų? Ką mąsto elektroninės muzikos kūrėjas, kai operos solisto balso diapazonas netelpa į kompiuterio programos numatytas ribas?

„e-Carmen“ – ne vienintelė e-opera, sukurta „bohemiečių“. 2010 metais bendradarbiaujant su elektroninės muzikos kūrėjais VCO pristatė unikalų kūrinį „XYZ“ – elektroninę operos fantaziją. Spektaklis buvo rodomas tuomet dar nenugriautame „Lietuvos“ kino teatre, kurio vietoje dabar stovi MO. „XYZ“ operoje klasikinių kūrinių elektronines versijas kūrė ir atliko ne tik Marijus Adomaitis bet ir susitikime dalyvausiantis Leonas Somovas.

Rengiant parodą „Iš tos operos“, kūrėjai suprato, jog VCO asmenybės yra tokios įvairios ir sunkiai aprėpiamos, jog medžiagos dalinimuisi užteks dar ilgam. Taip atsirado net 16 renginių ciklas, kurio nesustabdys jokie apribojimai – menininkai keliasi į Facebook live platformą (MO muziejaus paskyroje), kurioje lauks ne tik stebinčių, bet ir gyvai klausimus užduodančių žiūrovų.

Kaip pasakoja režisierė Dalia Ibelhauptaitė, nuotolinis gyvenimas su premjeromis ir susitikimais po jų, jau tampa šventine kasdienybe ir Holivude: „Jau kelis kartus nukėlę premjeras pasaulio operos teatrai jas transliuoja internetu, o keli Holivudo filmai ėmė rengti premjeras namuose, pasiekiamas gavus specialų kodą. Tuomet visi namuose, bet vienu metu stebi filmą, o po jo vyksta susitikimas su kūrėjais ir aktoriais! Tai tampa tikra dovana – dar niekada negalėjai taip detaliai įsigilinti ir tiek daug informacijos sužinoti iš karto po seanso. Studijos net ragina žiūrovus namuose pasidaryti mažą šventę su vakariene, taure ir net specialiai pasipuošti. Manau, „Kino Pavasaris“ buvo tikri šios tradicijos pionieriai! Tad kviečiame jus į puikius vakarus su MO ir VCO pokalbiais „Menas kurti“.“