Atsako Vilniaus miesto „Šviesos“ pradinės mokyklos mokytoja Zita Vitkauskienė.

Kodėl svarbios mokinių išvykos į mišką?

Man ir mokiniams laikas praleistas miške – tai buvimas kaip pasakoje, beribėje erdvėje ir įvairovėje. Be galo greitai besikeičiantys vaizdai, garsai, kvapai ir pajutimai atpalaiduoja, nuramina.

Vaikai darosi stipresni, geresni, atviresni ir nuoširdesni. Paukščių, žvėrelių medžių „triukšmas“ – toks raminantis.

Tolimas, artimas, labai artimas stebėjimas atpalaiduoja akių raumenis, akys pradeda spindėti ir skleisti šilumą.

Mažas vabaliukas, voratinklis, skruzdės, pienės pūkas, nuo ąžuolo „nušokęs“ grambuolys ar sraigė – visi skirtingi ir labai įdomūs, pažvelgus iš arti, betarpiškai.

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai
Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

Ar pasikeičia mokinių elgesys būnant išvykose ir kaip? Ar neturite vargo su vaikais?

Vaikai atsipalaiduoja, tampa ištvermingi. Net su pirmokais mišku galima nukeliauti iki penkių kilometrų.

Jie, tarsi žąsiukai, vorele tipena paskui vienas kitą. Kartais net suaugę tėveliai ar mamos vos velkasi iš paskos.

Kuo dar ypatingos tokios išvykos?

Tai tarsi meilės blyksnis viskam, kas supa mažąjį tyrinėtoją. Susižavėjimo kupini žvilgsniai, šypsena ir didelis noras viską paliesti, pažinti, suprasti ir globoti.

Pradingsta baimė vabalui, vorui, nemalonus jausmas sliekui, varlei ar rupūžei.

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

O kaip mokiniai elgiasi vieni su kitais?

Kadangi jie tampa tyrinėtojais, tai elgesys orus, o bendravimas pagarbus:

- Pažvelki į ....

- Labai klysti, tai ne kūtvela, o žavi juodaplaukė varna, truputį panaši į tave...

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

Ar sunku suvaldyti vaikus, ypač kai jų tiek daug, visa klasė?

Miško glūdumoje vaikas jaučiasi saugus draugų būryje. Būnant kartu smagu, linksma, džiugina. Žavi, pakeri kiekvienas atradimas, pastebėjimas.

Mažam pradinukui ramiau ir saugiau, kai šalia yra mokytoja.

Tėtis ar mama, mokytoja kaip antis, kaip kurapkos – dairosi, ar netyko lapė, katė, žmogus bei kiti pavojai.

Kaip Jūs, kaip Vilniaus miesto „Šviesos“ pradinės mokyklos vadovė, vertinate tokį vaikų ugdymo būdą? Ar negaila laiko, kad mokytoja pamokų metu su vaikais ilsisi, nesimoko?

Tikrai nemanau...

Ateina mokinukas į pirmą klasę kupinas gyvenimo džiaugsmo, vilties ir beprotiškai žingeidus.

Mokyklos tikslas – nenuvilti jų. Ir tai, žinoma, be galo sudėtinga, nors atrodo labai paprasta. Vaikai viliasi nuotykių, naujų patyrimų, drąsiai imasi naujų žygių ir darbų.

Jie, kaip ir suaugę, nori mokytis lengvuoju būdu.

Misija įmanoma, atliepiant vaiko biologinį poreikį, kai visas mokyklos kolektyvas kartu su mokiniais ir tėveliais leidžiasi į šią nepaprastą kelionę – žygį nematytu, netyrinėtu ir nepažintu mišku.

Tyrinėjimai, stebėjimai, mokymasis natūraliu būdu – gamtoje ir iš gamtos – sėkmės kodas.

Ar tai įmanoma didmiesčio mokyklai, kai ji tolokai nuo miško?

Taip, žinoma. Kūrybingi pedagogai organizuoja gamtamokslio ugdymo dienas mokykloje, kurių metu veiklos tik gamtoje ir žinios tik iš gamtos. Neabejotina, ne be kūrybingo mokytojo pagalbos.

O kokios yra galimybės tyrinėjimo pamokas organizuoti mokykloje?

Mokykla turi priemonių gamtamoksliniam ugdymui praturtinti, tačiau pamokų, vykstančių miške, neatstos jokios kitos priemonės. Jos tik papildo, praturtina pamoką, atveria mokytojui platesnes galimybes atlikti vieną kitą eksperimentą.

Kokia nauda vaikui?

Mokymasis gamtoje ir iš gamtos yra universalus, efektyvus, nieko nekainuojantis.

Stebėjimai, bandymai, eksperimentai, nauji atradimai. Tokio ugdymo ir tiriamosios veiklos žinios yra gilesnės. O kelionės kartu, bendras problemų sprendimas, pagalba, patarimai, mokymasis vieniems iš kitų, mokymasis priimti kito nuomonę ir išreikšti savo stiprina klasės bendruomeniškumą.

Kalbiname buvusią mokyklos mokinę Emiliją.

Kokiu metų laiku tau labiausiai patinka leisti laiką miške?

Žiemą!

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

O kodėl ne vasarą? Juk vasarą viskas taip žalia!

Na taip, tikrai... vasarą!

O kaip dėl žiemos? Viskas taip balta balta!

Na... gerai, tada žiemą!

O ruduo? Pavasaris?

Ech... Man patinka miške laiką leisti visada.

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

Ką apie praleistą laiką miške pasakys broliukai, buvęs mokyklos mokinys Aidas ir pirmokas Rytas?

Aidas: Man miške patinka viskas.

Rytas: Man miške nepatinka tai, kad negalima valgyti visų grybų.

Aidas: Norėčiau, kad miškas būtų gera vieta visiems, vieta, kurioje gyvena daug mielų ir įdomių gyventojų, kur galima atsipalaiduoti ir patyrinėti.

Stasio Medžiūno projekto „Šimtas akimirkų gamtoje“ stopkadrai

Rytas: Nenorėčiau miške sėdėti ir žiūrėti, kaip auga medis. O norėčiau tvarkyti upelius ir valgyti saldumynus.

Ačiū už pokalbį

Ornitologas Darius Musteikis žieduoja keturis Juodojo strazdo jauniklius

Laidos „Šimtas akimirkų gamtoje“ kūrybinė grupė ir „Delfi“ linki ramių šv. Velykų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)