„Tęsdama praeitus darbus (šokio miniatiūros „Vandenyje“, „Transparent“), siekdama apjungti idėjas, gimusias kuriant šokį vandenyje, ėmiau tirti kvėpavimo sulaikymo fenomeną, iš ko ir gimė naujasis šokio spektaklis „Apnea“. Apnėjos būsenoje aštriau junti skirtingų sferų santykį: oro (trūkumo)–vandens (galios)–kūno (lengvumo bei sunkio); garso (laidumo)–judesio (laisvumo); klausos (aštrumo)–regos (bukumo)–lytėjimo (temperatūros) ir kt.

Šokio spektaklio „Apnea“ premjera
Foto: Laura Vansevičienė

Be to, sulaikius kvapą, many skirtingi registrai, rodos, susiderina: galvoj tampa šviesiau, nors akyse tamsu, protas rimsta, nors deguonies trūksta, širdis vos plaka, bet junti lyg tylų sielos virpėjimą... Tokioj dermėj lengviau įsisąmonini, nors nesąmoningai, skirtingus santykius: aš–kitas, aš–aš, aš–Visa(ta)“, – pasakoja E. Vizbaraitė.

Kūrybiniame šokio spektaklio procese išsiskyrė keturios apnėjos formos bei keturi tyrimo poliai: sausumos apnėja, koncentruojanti protą, vandens apnėja, išvaduojanti sielą, miego apnėja, užimanti kūną, ir mirties apnėja, valdanti širdį.

Kaip skelbiama pranešime, spektakliui ruoštasi per „medžiaginius“ kūno ir proto galimybių išbandymus ir šokėjams, ir kompozitoriui užsiimant laisvuoju nardymu: „Tai kitoniškas buvimo būdas, kai kitas santykis su aplinka, laiku ir savimi. Kelios minutės, ir tu jau akistatoje su savo kūnu, vidiniu garsynu, skrodi keistą tąsią materiją. Ir kuo giliau neri, tuo giliau į save „leidiesi“, keliauji tarsi už savo galimybių ribos, ir ten galiausiai pajunti tikrąjį pasimėgavimą pačiu buvimu“, – dalijasi spektaklio kompozitorius Vladas Dieninis.

Šokio spektaklio „Apnea“ premjera
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Žiūrovas, įsitraukęs į E. Vizbaraitės ir visos kūrybinės grupės kuriamą pojūčių žemėlapį, taip pat galėtų užčiuopti kelią link savasties ar bent jau kurį laiką leisti sau mąstyti lėčiau, žvelgti giliau, būti tyliau. Tarsi vandens globojamas judėti link to, kas privers bent akimirką sulaikyti kvapą, o tuomet... gyvenimas nuskaidrėja. „Gyvenimas turi būti skaidrus“, – sakė iš pragaro į žmogiškąsias aukštumas pakilusi teatrologė Irena Veisaitė. O kai sustoja kvėpavimas, ir akimirka sustoja. Ir gali pajusti, kokia ji iš tiesų žavinga.

Spektaklyje šoka Sigita Juraškaitė, Lina Puodžiukaitė, Mykolas Jocys ir Erika Vizbaraitė. Spektaklio scenografas – Vladas Suncovas, kostiumai – Marijos Zalensaitės, šviesų dailė – Povilo Apulio.

Choreografė E. Vizbaraitė šokio kelią pradėjo nuo klasikinio baleto – baigusi Čiurlionio menų gimnaziją, šokusi LNOBT repertuaro pastatymuose, įstojo į „Rambert“ baleto ir šiuolaikinio šokio koledžą Londone, kur susidomėjo šiuolaikiniu šokiu ir atrado aistrą kurti choreografiją.

Vėliau, po studijų LMTA, pradėjo pati dėstyti klasikinio ir šiuolaikinio šokio technikas. Šiuolaikinio šokio asociacijos narė, šiuolaikinio šokio teatro AIROS šokėja. Nuolat stažuojasi šokio ir teatro kūrybinėse laboratorijose, seminaruose Lietuvoje bei užsienyje. Yra sukūrusi šiuolaikinio šokio spektaklių, videošokio filmų, choreografiją miuziklams, operoms, įvairiems kultūros ir meno projektams.

Šokio spektaklio „Apnea“ premjera
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Šiuolaikinio šokio spektaklio premjera – vasario 20 ir kovo 1 dienomis, 19 val., Menų spaustuvėje, Šiltadaržio g. 6, Vilnius.