Kaip apibrėžti ir kurti muziejaus tapatybę, kaip suprasti esamus ar potencialius lankytojus, su jais susipažinti ir komunikuoti. Tokių tikslų vedinas Lietuvos nacionalinis muziejus (LNM) nusprendė rudenį dalyvauti kultūros organizacijoms skirtoje programoje „Atvirumo menas“, kurią ketvirtus metus iš eilės įgyvendina įvairių kūrybinių sričių profesionalus vienijanti asociacija „Kūrybinės jungtys“, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Siekiame, kad muziejus būtų vieta, kurioje lankytojo poreikiai yra visapusiškai atliepiami. Nuolat laikyti pirštą ant pulso nėra lengva, ypatingai tokiam dideliam ir eksponatais bei patirtimi turtingam muziejui. Todėl ir dalyvavome projekte tikėdamiesi impulso įsivertinti save, pamatyti, kuriose srityse esame stiprūs, o kur galėtume tobulėti“, – sako Lietuvos nacionalinio muziejaus vadovė dr. Rūta Kačkutė.

Lietuvos nacionalinis muziejus buvo viena iš šešių projekte dalyvavusių organizacijų, tarp kurių Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka, Vilniaus Kirtimų kultūros centras, muziejus „Dingęs Štetlas“ ir kt.

Potencialius lankytojus stebėjo prekybos centre

Pasak kūrybininko Justo Rožėno, su LNM komanda dirbusio projekto praktiko, kultūros sektoriaus darbuotojai, tarp jų ir muziejininkai, dažnai užsidarę savo organizacijos rėmuose.

„Dažniausiai jie bendrauja tik su panašios srities žmonėmis. Tai sukuria savotišką iššūkį – pametamas eilinių lankytojų gyvenimo ritmas, nepastebima – kas jiems svarbu, įdomu ir aktualu, iš lankytojų tikimasi tiek pat, kiek iš profesionalo“, – sako reklamos srityje dirbantis J. Rožėnas.

Kūrybininko teigimu, vieno iš praktinių užsiėmimų metu buvo pakviesta patyrinėti vilniečių gyvenimą, pasidomėti, ką jie perka vietoj bilieto į muziejų, kur vaikšto užuot atėję pasižvalgyti į eksponatus. „Tiesiogine tų žodžių prasme – pasiūlėme muziejaus darbuotojams pasižiūrėti į žmones prekybos centre. O tuomet ir sąžiningai įvertinti savo veiklą ir atsakyti į klausimą – ar muziejuje yra nors vienas objektas, kuris jam būtų įdomus ir jei ne, ką daryti, kad tokiu taptų“, – pasakoja J. Rožėnas.

Viena iš kūrybinių užduočių – auditorijos stebėjimas prekybos centre – nustebino muziejaus darbuotojus. Prekybos centre taip pat reikėjo įsigyti ir daiktą, kurį galėtų nusipirkti tikslinė muziejaus auditorija už bilieto į muziejų kainą.

„Visas procesas vyko mums patiems atsiduriant lankytojo, o ne muziejaus pozicijoje. Buvome perkelti iš mums patogios ir pažįstamos aplinkos į žymiai platesnį kontekstą. Mums šis vaidmens pasikeitimas atvėrė akis. Daugelis darbuotojų pripažino, jog norėtų tokius atsipalaidavusius ir puikiai nusiteikusius žmones, kaip prekybos cente, matyti ir muziejuose, t.y. įstaigose, kurios vis dar dažnai yra laikomos labai formaliomis, akademiškomis“, – sako LNM komunikacijos specialistė Živilė Stadalytė.

LNM komanda prekybos centre

Galvoti ne apie save, o apie lankytoją

LNM atstovė pripažįsta, kad labiausiai kolegoms įsiminė kita užduotis, kuri visai netikėtai suteikė daug minčių apmąstymams.

„Teko išrinkti ir nupirkti du daiktus, simbolizuojančius norimą pasiekti lankytoją ir muziejų. Viena komanda sugrįžo rankose laikydama du šokoladus. Vėliau sužinojome, kad tobulu atveju, tai turėjo būti tas pats daiktas – lankytojas ir perka tai, ką siūlo muziejus, – pasakoja LNM komuikacijos specialistė. – Deja, mūsų muziejų simbolizavo lietuviškas, ekologiškas, juodas šokoladas su neįprastu prieskoniu, o lankytoją reprezentavo – įprastas pieninis šokolodas. Supratome, jog, kalbant perkeltine prasme, muziejus turi stengtis paįvairinti savo meniu tam, kad liktų patenkinti įvairių pomėgių lankytojai.“

Po projekto, kurio metu LNM dar mokėsi ir istorijų pasakojimo, darbuotojai bendrai nusprendė, kad kultūrinės organizacijos turi galvoti ne apie save, ką turi ar kuo didžiuojasi, o pirmiausia apie lankytoją, kurį nori pritraukti.

Projekte „Atvirumo menas“, kurį remia Lietuvos kultūros taryba, dalyvavo 14 įvairių sričių LNM darbuotojų, kurie savo įgautą patirtį perteikia kolegoms. Pasak LNM specialistų, po šio projekto daugiausiai pokyčių galima tikėtis veikloje: parodose, renginiuose, taip pat nuolatinėse ekspozicijose. Siekiama, kad veikla kuo labiau atlieptų lankytojų poreikius.

Dalyvauja pokyčiams pasiruošusios organizacijos

Kryptingai kultūros organizacijų atvirumo, aktualumo, kūrybingumo siekiančios asociacijos „Kūrybinės jungtys“ vadovė Milda Laužikaitė atkreipia dėmesį, kad dažniausiai programoje dalyvauja organizacijos, kurios jau pasiruošusios vidiniams pokyčiams. Jos ieško kelių, kaip sukurti prasmingas patirtis lankytojui, kaip skleisti vieningą strateginę žinutę, kaip būti kūrybiškoms, gebėti bendradarbiauti, skatinti tarpkultūriškumą ir tarpsritiškumą, ugdyti kritinį mąstymą.

„Dažnai kultūros organizacijos dalyvauja programoje dėl siekio išsigryninti esmines vertybes, jas perteikti darbuotojams. Kad visi pradėtų kalbėti ta pačia kalba, suprastų vieni kitus, išorei komunikuotų tą pačią žinutę ir visa tai padėtų kultūros organizacijai tapti modernesne bei pritraukti daugiau lankytojų“, – teigia M. Laužikaitė ir pabrėžia, kad kultūros organizacijos transformacijos kelyje svarbus kūrėjo iš išorės vaidmuo, kuris konkrečiai situacijai pritaiko savo patirtį, įrankius ir metodus.

M. Laužikaitė atkreipia dėmesį, kad kiekvienai dabarties kultūros organizacijai svarbu stiprinti gebėjimus suprasti savo auditoriją, auginti pasitikėjimą, palaikyti abipusius, ilgalaikius ryšius su ja – dabar organizacijos pradeda koncentruotis į dėmesį žmonėms, o ne kūriniams.

Kultūros organizacijoms skirtoje programoje „Atvirumo menas“ per ketverius metus dalyvavo 36 organizacijos iš įvairių Lietuvos miestų: muziejai, bibliotekos, teatrai, kultūros centrai ir kt. Asociacija „Kūrybinės jungtys“ – viena iš 20 Lietuvos organizacijų, kurių ilgalaikės strategijos ir programų įgyvendinimą remia Lietuvos kultūros taryba.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt