Kaip ir daugumos žinduolių, žmonių uoslės paletė yra itin plati – mes jaučiame apie 10 000 kvapų. Daugumą kvapų galima sugrupuoti į apytiksliai dešimt kategorijų, tik dvi kurių yra nemalonios. Kiek kvapų galime atskirti – jau visai kitas, kvapų intelekto, klausimas.

Kvapų inovatorius Luca Turin pastebi, kad viskas, kas mums sukelia bent jau pakenčiamus kvapus, patenka į saugų kvartalą Mendelejevo lentelės viršuje ir rytuose (pagal analogiją su prabangiu Niujorko „Upper East Side“ rajonu). Anot jo, beveik visi malonūs aromatai – nuo kavos iki skaniausių kvepalų – susidaro iš įvairių penkių atomų kombinacijų: anglies, azoto, vandenilio, deguonies ir sieros.

Suprantama, jog kvepalai, kurie iš esmės yra skirti mus pagerinti, paryškinti, padaryti patrauklesniais, į nemaloniųjų kategoriją nepatenka. Bet tai visiškai neišgąsdino japonų dizainerės Rei Kawakubo, kuri tiek savo anti-mada, tiek ir kvapais ieško kitoniškumo.

„Kvapai turi didesnę galią įtikinti nei žodžiai, išvaizda, emocijos ar valia“, rašė Patrickas Süskindas savo romane „Kvepalai“. Jie taip pat suteikia charakterį ne prasčiau nei elgesys, rūbas ar šukuosena. Tai suprasdama Kawakubo kompanija „Comme des Garçons“ pradėjo kurti kvepalus iš to, į ką kiti nekreipia dėmesio.

Štai klasikinės kvepalų struktūros nepaisantys „Odeur 53“ sudaryti iš 53 neorganinių kvapų, 49 kurių niekada iki tol nenaudoti komercinėje parfumerijoje: ugnis, indiškas kaučiukas, dykumos smėlis, karštos lemputės, nagų lakas ar celiuliozė. Kawakubo paaiškina, kad šie kvepalai skirti sau. Jie neturi nieko bendra su patrauklumu, tai – anti-kvepalai. „Odeur 71“ mišinyje be neorganinių, randami ir labiau tikėtini, bet ne patys dažniausi, kvapai – baltojo pipiro, bambuko, lauro lapo.

2000 m. „Comme des Garçons“ žengė dar platesnį žingsnį ir pristatė seriją atskiroms temoms skiriamų kvepalų: lapams, raudonai spalvai, smilkalams (atspindintiems penkias pagrindines religijas), šerbetui. Po kelerių metų aromatingų akibrokštų linija pasipildė sintetiniais kvapais, kuriuose galima užuosti didelių miestų aromatus. Pavyzdžiui, „Garage“ yra praturtintas mašinine alyva, kerozinu, vetiveriu ir oda, „Tar“ – cigarečių dūmais, o „Dry Clean“ kvepia kaip nagų emalio šalintojas.

Kawakubo filosofija sako, kad verta rodyti tik tai, kas neegzistavo: „mane gali įkvėpti atsitiktinė nuotrauka, tačiau aš nemėgstu žiūrėti atgal. Kūryba viską stumia į priekį. Be naujų dalykų negalimas progresas. Kūryba tolygi naujumui“. Čia kūrybinis įkvėpimas ir mus tarsi apsėdusi cheminė reakcija – kvėpavimas – kažkuria prasme susijungia, kviesdama naujai patirti ir suprasti pasaulį ir, žinoma, įkvepia kurti.

Šią ir kitas istorijas Tomas ir Kristupas pristato „Kūrybingumo mokyklos“ Chemijos pamokoje –susipažinkite su ja visa ir pasidalinkite su moksleiviais bei mokytojais. Juk jie ne tik gali treniruoti kūrybingumą, bet ir būti įvertinti didžiuliais rėmėjų prizais.

Mokyklą rasite čia.