Išdaužtas langas pats savaime nėra blogis, be šį aktą sukėlusių priežasčių. Tokiu atveju žiojėjanti anga lange yra tiesiog reginys.

Galerijos erdvėse atgyja objektai atrasti apleistuose miestų pastatuose ir kitose lokacijose. Naujas instaliacijas būtent šiai parodai sukūręs Danas Aleksa papildo jas ir informacija apie pačių pastatų istoriją.

Vilnietis menininkas, objektus renkasi iš gimtojo Vilniaus. Tai jau apleistas „Saulės žiedo“ viešbutis, dar prieš dešimtmetį galėjęs savo svečiams pasiūlyti Prezidentinius apartamentus. Taigi kadaise prabangaus viešbučio marmuro laiptai dabar tampa atgijusiu reiškiniu menininko darbų ekspozicijoje.

Milžiniškai daug stiklo šukių į parodą atkeliavo iš iki 1991 metų tarybinės armijos pėstininkų mokyklos darbuotojų bendrabučio, įsikūrusio šalia Sapiegos rūmų. Įspūdingo dydžio instaliacija tūrėtų nustebinti daugelį žiūrovų.

Pats menininkas juokauja, kad prieš parodos atidarymą praktiškai apsigyveno galerijoje, nes pasiruošimo darbai prasidėję rytais, dažniausiai baigiasi gerokai po vidurnakčio. D. Aleksos teigimu, ekspozicija buvo apgalvota senokai, turėjo brėžinius ir tikslumą.

Visi eksponatai yra pakabinti ar pastatyti ten, kur buvo suplanuota. Menininkas pasakoja, jog žiūrovai galės stebėti ir video projekcijas, apjungtas su instaliacijomis, tačiau jo požiūriu labai svarbi ir informacinė parodos dalis. Tai pastatų istoriją apibendrinančios detalės.

„Ankstesnėse parodose buvo daugiau ieškojimo proceso, nebuvo labai išbaigto kūrinio. Daug tyrinėjau, o ši paroda itin išbaigta, tarsi apibendrinanti visas tas nykimo ir naikinimo formas. Žinoma, tai nereiškia, kad mano tyrinėjimas baigėsi. Ši tema neturi pabaigos. Mane visada traukė pakraštiniai dalykai kaip metalo žanro muzika, tačiau visuomenė dažnai tokius dalykus įvardina kaip anti kultūrą, tačiau tai yra mūsų gyvenimo dalis. Niekada negalime žinoti, kokios priežastys slypi po sudužusiu langu. Kiekvieno išdaužto lango istorija yra kitokia ir po ja slepiasi įvairiausios priežastys“,- DELFI teigia D. Aleksa.

Menininkas kaip pavyzdį pateikia „Išdaužtų langų“ teoriją, kurią 1982 metais suformulavo mokslininkai sociologai Jamesas Q. Wilsonas ir George’as L. Kellingas.

Ši teorija buvo tarsi prevencinė ir skelbė tai, jog jei pastate atsiranda išdaužtas langas, jame atsiras ir kitų išdaužtų langų. Pasak D. Aleksos ši teorija suskaldė žmones į dvi puses. Viena pusė labai kritikavo tą teoriją, nes tai sprendė paviršinius dalykus. Parodos kūrėjas taip pat pasakoja ir apie tai, jog sudužę langai, benamiai ar narkomanai yra susiję dalykai.

Šiuolaikinio meno galerijos „POST“ vadovas Andrius Pukis neslepia, jog tai ne vienerius metus planuota ir laukta ekspozicija.

„Ši paroda buvo derinta apie porą metų. Nuo neformalių pokalbių iki projekto paraiškos pateikimo Lietuvos kultūros tarybai. Projektas, kuris nuosekliai ir ilgai derinamas yra visada laukiamas. Danas Aleksa yra vienas iš tų skulptorių, kuris konceptualiai sprendžia kūrinio turinio problematiką ir įspūdingai perteikia jo estetiką. Pristatomos parodos emociją aš pavadinčiau entropijos estetika. Nyksmo sugražinimas į naują gyvenimą. Melancholija persipinusi su egzistencializmu ir begalės kitų interpretacijų ar pasakojimų.“,- DELFI pasakoja galerijos „POST“ vadovas Andrius Pukis, kuris džiaugiasi, jog šiais metais dar laukia ir šiuolaikinės skulptūros projektai su dar dviejų skulptorių Žilvino Landzbergo bei Tomo Martišauskio ekspozicijomis.

Paroda galerijoje „POST“ eksponuojama nuo spalio 13 iki lapkričio 4 dienos.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
DELFI
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)