Rytų piligrimo poetikos pasaulis

Eg­zo­tiš­kas ir ku­pi­nas ro­man­ti­nio pa­slap­tin­gu­mo Ry­tų pa­sau­lis se­niai trau­kia dau­ge­lį Va­ka­rų meninin­kų ir in­te­lek­tu­a­lų. Są­vo­ka Ry­tai, sa­ko pran­cū­ziš­ko­jo in­te­lek­tu­a­liz­mo sim­bo­lis P. Valéry, yra tar­si „bran­ge­ny­bė“. Ry­tų il­ge­sį le­mia ne tik Azi­jo­je glū­din­čios ci­vi­li­za­ci­jos iš­ta­kos, uni­ka­lios kul­tū­ros, religi­jos, me­no for­mos, šimt­me­čius gai­vi­nu­sios Eu­ro­pą, bet ir su­vo­ki­mas, jog, pri­si­lies­da­mi prie Ry­tų kul­tū­rų ver­smių, su­švel­ni­na­me va­ka­rie­tiš­ką­jį ra­cio­na­liz­mą, mer­kan­ti­liz­mą, su­ran­da­me tai, ko tuo me­tu la­biau­siai stin­ga.

Azi­jos kul­tū­ros Va­ka­ruo­se ver­ti­na­mos ne­re­tai ne­igia­mai – re­gi­ma tai, kas šo­ki­ruo­ja, iš­mu­ša iš vė­žių. Ta­da spon­ta­niš­kai ky­la no­ras prie­šin­tis ir at­mes­ti ne­įpras­tus reiš­ki­nius. Tai pri­mi­ty­viau­sia re­ak­ci­ja, ku­rią le­mia ri­bo­ti mąs­ty­mo ir ide­o­lo­gi­niai ste­re­o­ti­pai, už­si­sklen­di­mas sa­vo­sios kul­tū­ros ver­ty­bių siste­mo­je, bi­jo­ji­mas „ki­to­kių“, ne­pa­žįs­ta­mų da­ly­kų. Ki­ta re­ak­ci­ja – at­sar­gi, lū­kes­tin­ga, rei­ka­lau­jan­ti įsijaus­ti ir kul­tū­ras in­ter­pre­tuo­ti her­me­neu­tiš­kai. Ta­da „sve­ti­mos“ ver­ty­bės pa­ma­žu įtrau­kia­mos į savą­ją sis­te­mą, ir tai lai­duo­ja kul­tū­rų dia­lo­gą. Yra ir tre­čia nuo­sta­ta – Ry­tų kul­tū­ro­se ieš­ko­ti ki­to­kių ver­ty­bių, sie­kiant iš­plės­ti ir pra­tur­tin­ti sa­vo mąs­ty­mą, kul­tū­rą, ver­ty­bes.

Paulius Normantas

Kaip tik to­kį san­ty­kį su Ry­tų kul­tū­ro­mis puo­se­lė­jo ke­liau­to­jas ir fo­to­gra­fas Pau­lius Nor­man­tas. Gra­žiai įpa­kuo­tų kul­tū­ros su­ro­ga­tų, mass me­dia fik­ci­jų, si­mu­liak­rų vieš­pa­ta­vi­mo lai­kais am­ži­nų­jų kultūros ver­ty­bių ieš­kan­čios šios as­me­ny­bės gy­ve­ni­mas ir kū­ry­ba ža­vi vien­ti­su­mu. Jis yra atgavusios ne­pri­klau­so­my­bę, at­vi­ros pa­sau­liui Lie­tu­vos pi­lie­tis, jau­čian­tis at­sa­ko­my­bę už tai, kas vyks­ta mus supan­čia­me pa­sau­ly­je, dva­si­nę žmo­nių bū­se­ną. Sa­vo kū­ri­niais, ofi­cia­liais pa­reiš­ki­mais, da­ly­vau­da­mas ak­ci­jo­se, gi­nan­čio­se pa­verg­tų tau­tų tei­ses, jis pro­tes­tuo­ja prieš pa­ver­gi­mą, prie­var­tą, ape­liuo­ja į žmo­nių so­li­da­ru­mą ir pi­lie­tiš­ku­mą.


P. Normantas: mažos tautos žmonės neturi teisės būti bailūs

Rytų kultūros metraštininkas

Itin sub­ti­liai jis per­tei­kė gam­tos gro­žį. Iš pir­mo žvilgs­nio at­ro­dan­čia at­si­tik­ti­ne, ne­reikš­min­ga de­ta­le, frag­men­tu jis su­gėjo daug pa­sa­ky­ti. Gam­ta Nor­man­to cik­luo­se – na­tū­ra­li, žmo­gų pri­glau­džian­ti ir jo dva­siai ar­ti­ma sti­chi­ja. Ti­be­to plokš­čia­kal­nio Hi­ma­la­jų ir Je­ni­se­jaus ba­sei­no žmo­nių gy­ve­ni­mo vaizdus jis iš­ryš­ki­na juos su­pan­čios as­ke­tiš­kos ir at­šiau­rios gam­tos ypa­tu­mais. Ti­be­to cik­lams svarbios ar­chi­tek­tū­ros ir in­ter­je­ro de­ta­lės. Pa­grin­di­niai Nor­man­to nuo­trau­kų cik­lų he­ro­jai (be daugelio pui­kių pei­za­žų) yra žmo­nės, tiks­liau – pa­sau­lio skaus­mą su­kau­pu­sios ir iš­raiš­kin­gai rodančios jų akys. Akys – ne tik žmo­gaus sie­los veid­ro­dis, jos iš­kal­bin­giau­siai by­lo­ja apie žmo­gaus bū­ties tra­pu­mą ir tra­giš­ku­mą.

Paulius Normantas

Nor­man­to nuo­trau­kų al­bu­mas „Bud­hos vai­kai: la­da­kie­čiai-zans­ka­rie­čiai, mus­tan­gie­čiai, dol­pie­čiai“ skir­tas sun­kiau­siai pri­ei­na­mo kal­nuo­to Azi­jos re­gio­no, kur sie­ja­si Ti­be­tas, Ne­pa­las, In­di­ja, tau­tų gy­ve­ni­mo kas­die­ny­bei ir jas su­pan­čiai di­din­gai gam­tai. At­skir­to nuo iš­ori­nio pa­sau­lio, dar be­veik ne­pa­veik­to da­bar­ti­nės tech­no­ge­ni­nės ci­vi­li­za­ci­jos re­gio­no kul­tū­ros for­mos ar­cha­jiš­kos ir gry­nos. Šeš­to­ji per pas­ta­rą­jį de­šimt­me­tį eks­pe­di­ci­ja po tuos kraš­tus pa­rei­ka­la­vo di­džiu­lių fi­zi­nių jė­gų, ri­zi­kos ir va­lios. „Ne­su­skai­čiuo­ja­ma dau­gy­bė mal­dos vė­lia­vų ke­lio­nė­se už­grū­din­tus ke­liau­to­jus, pa­sau­lio pi­lie­čius kvie­čia už­suk­ti į Mus­tan­go ka­ra­lys­tę, esan­čią Ne­pa­le, – ra­šo die­no­raš­ty­je Nor­man­tas. – Ta­čiau 1997 m. to­kių „tur­tuo­lių“ ir lai­min­gų­jų bu­vo ma­žiau nei še­ši šim­tai“.

Pojūčiais alsuojantys fotolakštai

Nor­man­tas pri­si­pa­žino, jog nuo­trau­kas ku­ria sun­kiai, jos ne­lyg per­smelk­tos ait­riais krau­jo ir pra­kai­to kva­pais. Šiuos žo­džius, kal­bė­da­mi apie me­ni­nin­ko kū­ry­bos pro­ce­są, ga­li­me var­to­ti, ne­nu­si­ženg­da­mi tie­sai – tie­sio­gi­ne ir per­kel­ti­ne pras­me. Dau­ge­lis nuo­trau­kų bu­vo pa­da­ry­tos ke­liau­jant di­džiu­lia­me aukš­ty­je, le­dy­nais („su­skir­du­sio­mis me­di­nė­mis ran­ko­mis kei­čiant fo­to­juos­tas, ne­re­tai var­vė­da­vo krau­jas“). „Su Ti­be­to kal­nais, – ra­šo jis die­no­raš­ty­je, – su­si­ti­kau po il­gos per­trau­kos. Iš­vys­tos horizon­te kal­nų vir­ti­nės, kaip ir gra­žios mer­gai­tės jau­nys­tė­je, ke­lia ap­gau­lin­gą įspū­dį. Tu ver­žies, sku­bi juos ap­ka­bin­ti, jie vi­sai čia pat, bet ten­ka vi­są die­ną spė­riai ei­ti ar va­žiuo­ti, kol ge­riau­siu at­ve­ju va­ka­rop pa­sie­ki kal­nų pa­pė­dę. O kar­tais tik­tai ki­tą die­ną“. Pri­si­tai­ky­mas prie vie­ti­nių gy­ven­to­jų gyvenimo rit­mo, pa­pro­čių, tie­sio­gi­nis ben­dra­vi­mas su jais pa­de­da Nor­man­tui įsi­skverb­ti į to­li­mų Tibe­to ir Himala­jų tau­tų dva­sią, su­tei­kia jo nuo­trau­kų cik­lams ypa­tin­gą įtai­gu­mą ir au­ten­tiš­ku­mą.

Sim­bo­li­nė, o sy­kiu ir kon­cep­tu­a­li pas­ta­rų­jų ke­tu­rių cik­lų ašis yra di­din­gas, am­ži­no snie­go ke­pu­re už­deng­tas šven­ta­sis Kang Rin­po­chės (Kai­la­šo) kal­nas Va­ka­rų Ti­be­te. Kal­nai, uo­los, plokš­čia­kal­nius ir kal­na­gūb­rius rai­žan­tys kan­jo­nai, slė­niai, ku­riuo­se tarps­ta pa­bi­ros gy­ven­vie­tės, – tai šio Hi­ma­la­jų regio­no ma­žu­ly­čių tau­te­lių bū­ties erd­vė. Į ho­ri­zon­tą už­go­žian­čių kal­nų vieš­pa­ti­ją už­kly­dęs žmo­gus yra pri­vers­tas tai­ky­tis prie ap­lin­kos. Žmo­gus čia nuo­la­tos jau­čia gam­tos sti­chi­jų al­sa­vi­mą, ku­rį atpažįs­ta­me Nor­man­to por­tre­tuo­ja­mų žmo­nių vė­jo nu­gai­rin­tuo­se vei­duo­se, šven­tyk­lo­se, daik­tuo­se. Ikibudistinė Hi­ma­la­jų tau­tų mi­to­lo­gi­ja pa­rem­ta šven­tų kal­nų ir uo­lų kul­tais. Kal­nai ir uo­los – tai aukščiau­sios die­vy­bės, gy­ve­nan­čios pa­na­šiai, kaip žmo­nės. Jų die­viš­kos es­mės at­spin­dys yra totemi­niai Himalajų tau­tų gy­vū­nai – ja­kas, šuo, ar­klys, gy­va­tė, tig­ras. Net VI a. ėmęs sklis­ti budizmas nepajėgė pa­keis­ti ar­cha­jiš­kų ti­kė­ji­mų ir įtrau­kė juos į vie­ti­nes bu­dis­ti­nės re­li­gi­jos sis­te­mas.

Paulius Normantas

Nor­man­to fo­to­lakš­tuo­se pir­miau­sia kal­ba po­jū­čiai, jus­liš­kai su­vo­kia­mos ar­chi­tek­tū­ros de­ta­lės, dra­bu­žių klos­tės, žmo­nių fi­gū­ros, vei­dai. Net di­din­gi Hi­ma­la­jų kal­nų si­lu­e­tai, su­si­lie­jan­tys su kos­mi­ne erd­ve, iš­lai­ko jus­liš­ku­mo ir me­džia­giš­ku­mo ele­men­tus. Fo­to­gra­fas dė­me­sį su­tel­kia ne į eg­zo­tiš­kas et­no­gra­fi­nes de­ta­les, o į iš­kal­bin­gus, rim­ties ku­pi­nus žmo­nių vei­dus, by­lo­jan­čius apie mums ne­ži­no­mus li­ki­mus. Įam­žin­ti šį rūs­tų Hi­ma­la­jų tau­te­lių pa­sau­lį, ku­pi­ną kas­die­ny­bės po­eti­kos, – va­di­na­si, pra­tęs­ti jo eg­zis­ta­vi­mą ir su­teik­ti jam is­to­ri­nę pras­mę.

Ypa­tin­go au­ten­tiš­ku­mo Hi­ma­la­jų ir ti­be­tie­tiš­kiems cik­lams, net­gi, sa­ky­čiau, kon­cep­tu­a­liai nau­ją di­men­si­ją su­tei­kia fo­to­lakš­tus pa­pil­dan­čios sod­rios min­tys, po­eti­nės pa­ra­fra­zės, fi­lo­so­fi­nė re­flek­si­ja, in­ty­miuo­se ke­lio­nių die­no­raš­čiuo­se už­fik­suo­ti aki­mir­kos įspū­džiai. Čia aky­lą fo­to­gra­fo žvilgs­nį ir kad­ro erd­vę ne­ti­kė­tai pra­ple­čia fi­lo­so­fi­nė bei po­eti­nė re­flek­si­ja. Taik­laus žo­džio Nor­man­tas ieš­ko il­gai, rū­pes­tin­gai, sa­vo teks­tus ir afo­riz­mus šli­fuo­ja tar­si ak­mens lui­tus. „No­riu, – sa­kydavo jis, – kad žo­dis sver­tų bent šim­tą to­nų“. Ši­tai yra at­sa­kin­go po­žiū­rio į gy­ve­ni­mą ir kū­ry­bą iš­raiš­ka, liu­di­jan­ti, jog vos ne me­ta­fi­zi­nę pras­mę įgau­nan­čios ke­lio­nės į Ry­tų ša­lis su­vo­kia­mos kaip lem­tin­gas žmo­nes ir tau­tas su­ar­ti­nan­tis triū­sas.
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
DELFI
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)