Šis duetas į Lietuvą sugrįžta po įspūdingo debiuto 2015 metais, kai pilnose salėse visuose trijuose miestuose sužavėjo publiką virtuozinėmis kūrinių interpretacijomis.

Kupina dramos ir ekspresijos, romantinė ir magiška programa šį kartą skambės koncertuose. Kaip sako pats E. Božanovas: „Programa bus „šokanti“, atliksime trijų baletų P. Čaikovskio „Spragtukas“ ir S. Prokofjevo „Pelenė“ bei „Romeo ir Džiuljeta“ siuitų transkripcijas dviem fortepijonams.

Šie kūriniai yra tikri fejerverkai fortepijoninėje literatūroje. Praėjusį kartą Lietuvoje atlikome P. Čaikovskio „Gėlių valsą“ iš baleto „Spragtukas“. Šį kartą nutarėme paskambinti visą suitą. Turbūt ir vaikai galėtų paniūniuoti žymųjį maršą iš šio baleto, kaip ir „Gėlių valso“ melodiją. Muzika yra fantastiško grožio.

Kasparas Uinskas
Foto: Organizatorių nuotr.

„Spragtuko“ siuitos transkripciją dviem fortepijonams tiesiog meistriškai parašė praeityje garsus, tragiškai ankstyvame amžiuje žuvęs pianistas Nicolas Economou. Ją jis dedikavo legendinei pianistei Marthai Argerich, su kuria vėliau pats ir atliko. Pagrindinė įrašų leidybinė kompanija „Deutsche Grammophon“ vėliau išleido šių atlikėjų įrašą. Šiame koncertų ture atliksime Michailo Pletniovo transkripciją suitai „Pelenė“ dviem fortepijonams.

Įdomu tai, jog šią transkripciją M. Pletniovas taip pat dedikavo pianistei M. Argerich. Šių atlikėjų „Pelenės“ įrašą taip pat išleido minėtoji Deutsche Grammophon ir jis buvo apdovanota prestižiniu Grammy. Puikiai parašytas kūrinys, kuris prikausto klausytoją nuo pirmos natos. Mes su Kasparu klausytojams papasakosim šias visiems gerai žinomas istorijas muzikos kalba. Tikiuosi atrasite jas naujai.“

Pianistai, nepaisydami savo intensyvaus grafiko, pirmosioms repeticijoms susitiko dar spalį. „Sakoma, kad fortepijonas tai yra orkestras, o du fortepijonai tai išplėstas orkestras. Fortepijoninis duetas labai skiriasi nuo kamerinio dueto su smuikininku, nes scenoje vienu metu skamba tokios pat garsinės apimties instrumentai, ir pianistams tenka užduotis įjungti sustiprintą klausą, dvigubą gebėjimą prisiderinti prie scenos partnerio. Groti su Jevgenijumi tikras malonumas, jo sceninė patirtis, muzikinės įžvalgos labai įkvepia.

Susitikimas šiame duete praturtina mus kaip pianistus naujais atradimais. Tos kelios repeticijų dienos praėjo produktyviai, mes kalbame tame pačia muzikine kalba, mūsų meninės vizijos sutampa. Būsima programa kupina pasakų magijos, tad mūsų tikslas sukurti žmonėms šį magišką pasaulį, kad koncerto metu jie persikeltų į kitą dimensiją. Tame ir yra muzikos stebuklo esmė. Muzika yra stebuklas, bet kad tas stebuklas įvyktų reikia ypatingai didelių pastangų ir talento bei buvimo su tuo kūriniu, pilno savęs atsidavimo. Todėl skiriame daug jėgų pasiruošimui šiems koncertams, kad mūsų atliekama muzika iškiltų virš materijos kaip sapnas“, – pasakojo K. Uinskas.

Pianistas J. Božanovas – vienas didžiausių atradimų klasikinės muzikos pasaulyje per paskutinius dešimtmečius. Vienas amerikiečių kritikas pažymi: „J. Božanovas vienoje muzikinėje frazėje išgauna daugiau garso atspalvių, negu dauguma pianistų per visą savo gyvenimą...“ (Dallas Morning News) Atlikėjo koncertų grafike šiandien tokios salės kaip Londono Royal Festival Hall, Berlyno filharmonija, Vienos Musikverein, Maskvos didžiosios konservatorijos salė, Tokijo Suntory Hall, Diuseldorfo Tonhalle ir eilė kitų.

Didžiausio rezonanso J. Božanovas sulaukė F. Chopino pianistų konkurse Varšuvoje, kuriame jis sukėlė tikrą sensaciją. Kai kurie kritikai ir melomanai garsiai skelbė, jog tai vienas originaliausių atlikėjų per daugiau nei aštuonis dešimtmečius trunkančią konkurso istoriją. Nors konservatyvi žiuri neskyrė pianistui pirmosios vietos, klausytojai iš viso pasaulio internete stebėję jo pasirodymus Varšuvoje, paskleidė žinią apie neįprastą pianistą, o sensacingos laikraščių antraštės pasiekė plačią auditoriją, ir netrukus J. Božanovas tapo vienu geidžiamiausių klasikinės muzikos atlikėjų.

J. Božanovas gimė 1984 metais Bulgarijoje, o fortepijonu pradėjo skambinti šešerių. Su koncertiniu pasirodymu debiutavo būdamas 12 metų. Nuo 2001 iki 2006 m. pianistas studijavo pas dėstytoją Boris Bloch Folkwang universitete Esene, o nuo 2006 m. tęsė studijas pas dėstytoją Georg Friedrich Schenck Robert Schumann universitete Diuseldorfe.

Tarptautinį pripažinimą pianistas K. Uinskas pelnė debiutuodamas tokiose salėse kaip Niujorko Carnegie Hall, Vašingtono J.F. Kennedy Center, Londono Wigmore Hall, Berlyno filharmonijoje, Madrido Filharmonijoje, Briuselio BoZar bei eilėje kitų. Užsienio kritikai po K. Uinsko pasirodymų pažymi: „…kvapą gniaužiantis jausmingumas, tai buvo absoliučiai magiška…“ London Wigmore Hall (Seen and Heard international) „...Didis pianistas ir muzikas…“ Carnegie Hall (New York Concert Review).

K. Uinskas praėjusiuose sezonuose pasirodė: su Royal Chamber Orchestra of Wallonia (Belgija), Philharmonie Südwestfalen orkestru (Vokietija), North Czech Philharmonic orkestru (Čekijoje), Liepojos simfoniniu orkestru (Latvija), Filarmonica Oltenija orkestru Rumunijoje, West Bohemian Sypmhony orkestru Čekijoje, o taip pat su soliniais koncertais Londono Wigmore Hall, Baerum Kulturhus salėje cikle „Piano Master Series“ ir Bodø Festival Nordland Musikkfestuke – Norvegijoje, BoZar salėje Briuselyje bei Brussels Piano Festival, solinių koncertų ture Japonijoje „Fantastic Pianist Series“, solinių ir kamerinės muzikos koncertų ture Norvegijoje su smuikininku Nikita Boriso-Glebsky, koncertuose su legendiniu violončelininku Alexander Kniazev, bei fortepijoniniame duete su pianistu Jevgenijumi Božanovu.