Programoje „Specialieji seansai“ žiūrovai išvys dramą „Komivojažierius“ (Forushande, 2016), keršto istoriją „Būgnas“ (Tabl, 2016) ir politinį trilerį „Drakonas atvyksta!“ (Ejhdeha vared mishavad!, 2016).

Irano kinas – tai išskirtinio nacionalinio braižo menas. Pasaulio kritikai neatsitiktinai vertina jo originalumą ir novatoriškumą. „Scanoramoje“ pristatomi trys Irano režisierių filmai atspindi kertinius Naujosios Irano kino mokyklos elementus. Vienas jų – stipriai juntama neorealistinė estetika. Neprofesionalūs, tačiau įtaigūs aktoriai, vietoje kino studijų – tikros, autentiškos lokacijos ir jų fone – natūralus aplinkos triukšmas. Naujasis Irano kinas išsiskiria ir kitokiais moterų portretais – Irano aktorės filmuose nedėvi atvirų drabužių, nešoka, vengia kontaktų su vyrais, tačiau gal būtent dėl to taip įtaigiai atsiskleidžia jų charakterių tvirtumas.

Puikus to pavyzdys – Asgharo Farhadi filmas „Komivojažierius“. Kanų kino festivalyje net du apdovanojimus (už geriausią aktoriaus Shabah Hosseini vaidybą ir geriausią scenarijų) pelniusi drama pasakoja apie porą, priverstą palikti savo namus. Apsigyvenus pas pažįstamą, jų vargai nesibaigia – moterį sužeidžia įsibrovėlis, todėl supykęs jos vyras imasi ieškoti skriaudėjo. Sumaištis ir nesibaigianti įtampa tampa šeimos kasdienybe. Prieš trejus metus „Scanoramoje“ buvo pristatytas šio režisieriaus filmas „Praeitis“ (La passé, 2013), kuris Kanų kino festivalyje taip pat pelnė du apdovanojimus.

Kadras iš filmo "Komivojažierius"

Politines intrigas atskleidžiantis Mani Haghighi trileris „Drakonas atvyksta!“ iliustruoja dar vieną Naujojo Irano kino bruožą – sunkiai juntamą ribą tarp išmonės ir dokumentikos, meno ir gyvenimo, realybės ir kino. Dokumentinį realizmą primenantys filmai, jų režisierių teigimu, vis tik yra tik išgalvotos istorijos, primenančios, o ne atkartojančios realybę. Naujausias M. Haghighi filmas „Drakonas atvyksta!“ Berlyno kino festivalyje varžėsi dėl „Auksinio lokio“. Filmo veiksmas nukelia žiūrovus į 1965-uosius ir įtraukia į mįslingą ministro pirmininko nužudymo istoriją.

Programoje žiūrovai pamatys ir kurdų kilmės Irano režisieriaus Keywano Karimi darbą „Būgnas“. Šis filmas varžėsi dėl „Auksinio liūto“ Venecijos kino festivalyje. Jame akivaizdus dar vienas Naujojo Irano kino bruožas – filosofinis požiūris į istoriją. Dėl Irane sunkiai toleruojamo laisvo žodžio šią formą savo filmams renkasi tie režisieriai, kurie siekia kalbėti apie keblius, aktualius ir dažnai skaudžius dalykus. K. Karimi filmas „Būgnas“ kupinas giluminės kritikos šiuolaikiniam oficialiajam Teheranui. Nerimą keliančios atmosferos persunktame metafiziškame filme šią intonaciją išgirs tik tie, kurie žvelgia giliau ir geba viską suprasti iš iškalbingų herojų akių.

Kadras iš filmo "Būgnas"

„Farhadžio niuansuotas psichologizmas, Mani Haghighi brutaliai ryškūs siužeto potėpiai ir Keywano Karimi metafizinių vaizdinių grakštumas puikiai atskleidžia Irano naujojo kino estetikos esminius registrus. Būtent jie išskyrė mūsų pasirinktus iraniečių filmus prestižinių kino forumų scenoje šiais metais. Jie liudija ne tik režisierių talento skirtybes, bet ir puikiai reprezentuoja Irano naujojo kino galimybes savitai žvelgti į pasaulį, atverti jo gelmes, drąsiai pasitelkiant įvairių kino žanrų galimybes“, – „Specialiųjų seansų“ programą pristato „Scanoramos“ meno vadovė Gražina Arlickaitė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją