Skirtingose Škotijos sostinės scenose dėl žiūrovų, kritikų ir tarptautinių prodiuserių dėmesio kovėsi Artūro Areimos teatras, „Menų spaustuvės“, „Stage Strangers“ ir Urbanistinio šokio teatro „Low Air“ komandos, šokio teatras „Dansema“, šokėja Ugnė Dievaitytė ir scenografė Guoda Jaruševičiūtė, pristačiusios tarptautinius projektus.

Dėl pavardžių būgštauti neverta

Keturiolika kartų iš eilės prestižinėje „Summerhall“ salėje rodytas režisieriaus A. Areimos spektaklis „Po ledu“ sulaukė teatro portalo „The Broadway Baby“ apžvalgininko Oliverio Simmondso recenzijos. Spektaklį „Po ledu“ režisavęs A. Areima scenai pritaikė vokiečių režisieriaus ir dramaturgo Falko Richterio to paties pavadinimo pjesę.

„Jei autorių vardai mažai ką sako, būgštauti tikrai neverta: A. Areima – puikus talentingų aktorių trupę įkvėpęs lietuvių režisierius, o F. Richteris – tikras paveikaus teksto meistras“, – tvirtino „The Broadway Baby“.

Pasak O. Simmondso, panieka persmelktos, garsiai ir drąsiai reiškiamos spektaklio mintys tikrai patrauks žiūrovų, kurie nelinkę taikstytis, dėmesį. „Tai teatras, galintis priversti pasijusti nepatogiai – stebėti jo pasyviai neįmanoma. Vis dėlto verta ryžtis ir valandą pasinerti į stiprių emocijų provokaciją“, – ragino apžvalgininkas.

A. Areimos spektaklis "Po ledu"

Veikia pagal kapitalistinį modelį

Pagrindinio veikėjo, verslo konsultanto, vaidmenį sukūrė aktorius Rokas Petrauskas. „Šio veikėjo gyvenimo leitmotyvas – vešinti neapykanta. Nepasakysi, kad gyvenimas šiam herojui būtų netekęs prasmės. Veikiau jis įgijo vienintelę prasmę – veikti pagal kapitalistinį modelį. Tarsi po ledu įkalinto veikėjo siela yra kaustoma kančios ir stiprėjančio suvokimo, kad nuo pat vaikystės jis buvo rengiamas būtent tokiai automatinei egzistencijai. Kadangi jo pareigos – teikti konsultacijas, jis, be abejo, jaučiasi žeminamas, kai būna konsultuojamas pats“, – įžvelgė „The Broadway Baby“ teatro kritikas.

Prieš spektaklį "Po ledu"

Anot O. Simmondso, Dovydo Stončiaus ir Tomo Rinkūno vaidinami priekabūs aukštesnio rango specialistai išnaudoja kiekvieną progą sumenkinti R. Petrausko įkūnijamą personažą. „Netrukus įvyksta jų pačių asmenybių transformacija: vienas „engimo specialistų“, besisvaidydamas kandžiomis pastabomis, staiga virsta diktatoriumi“, – pastebėjo teatro kritikas.

Socialistinės tezės skrieja strėlėmis

Pjesės kalba, anot O. Simmondso, – audringa polemika rinkos tema. „Ypač pabrėžiamas kultūros sukomercinimas. Perėjimą nuo praktinių žinių apie ekonomiką prie praktinių žinių apie fašizmą spektaklio kūrėjai perteikia labai sklandžiai. Įspūdis tikrai stiprus: socialistinės tezės, užuot ramiai nugulę žiūrovų sąmonėje, laidomos kaip strėlės. Riksmus A. Areima derina su dar garsesniais riksmais, nors ir nevisai nuosekliai. Kai galop mus pasiekia konkretus pranešimas, atrodo, kad jis bloškiamas įniršio bangos“, – tvirtino O. Simmondsas.

A. Areimos spektaklis "Po ledu"

Neretai spektaklio įspūdis kuriamas ne garso efektais, o per scenografiją. „Kone visą spektaklį R. Petrauskas prasėdi fotelyje. Į jį nukreipti mikrofonai. Toks vaizdas simbolizuoja įrašomą ir nuodugniai tyrinėjamą jo gyvenimą, kuris neturi jokios galimybės išsilaisvinti ir siekti tobulumo. Ant grindų išmėtyti plastiko buteliai ir traškesys, girdimas vaikštant per juos, – užuomina į rinkos atliekas, sudarančias ištisas šiukšlių salas Ramiajame vandenyje“, – plačiaformačio įvaizdžio griebėsi O. Simmondsas. Jis gerai įvertino videomenininko Kornelijaus Jaroševičiaus spektakliui sukurtą baleto įrašą.

Prieš spektaklį "Po ledu"

Pasak „The Broadway Baby“, akivaizdu, kad pjese režisierius A. Areimos mėgina ryžtingai peržengti įprastas ribas. „Po ledu“ – bet kokius ledus pralaužiantis, bet į šipulius nesubyrantis spektaklis. A. Areima, F. Richteris, R. Petrauskas, D. Stončius ir T. Rinkūnas sugebėjo pažaboti galingą lokomotyvą ir paleisti jį visu pajėgumu“, – susižavėjimo spektakliu neslėpė O. Simmondsas.

Laimę bando antrą kartą

Antrus metus iš eilės savo darbus „Fringe“ scenoje pristatė choreografė Birutė Banevičiūtė. Mažiausiai auditorijai skirti šokio teatro spektakliai „Mozaika“ ir „Spalvoti žaidimai“ sulaukė ir žiūrovų, ir kritikų dėmesio. „Festmag“ spektaklį „Spalvoti žaidimai“ įvertino keturiomis, o „Mozaiką“ trimis žvaigždėmis. „The Times“ apžvalgininkas atkreipė dėmesį į choreografės ir šokėjų profesionalumą, kuriant tokiai specifinei ir išskirtinei publikai – kūdikiams ir vaikams iki trejų metų. Spektaklių pro akis nepraleido ir tarptautiniai prodiuseriai, kurie „Dansemos“ komandą po šio festivalio kviečia į gastroles Indijoje, Turkijoje ir Jungtinėje Karalystėje.

A. Areimos spektaklis "Po ledu"

Antrą kartą savo laimę Edinburge mėgino ir ironiškai į šiuolaikinę šokio sceną žvelgiantis „Menų spaustuvės“ spektaklis „Contemporary?“. Šokėjai Agnė Ramanauskaitė, Mantas Stabačinskas ir Paulius Tamolė jau pirmosiomis pasirodymų dienomis sužavėjo kritikus. Didžiausias Škotijos dienraštis „The Scotsman“ spektaklį „Contemporary?“ pavadino „protingai patrauklia parodija“, skyrė keturias žvaigždutes ir gyrė šokėjų profesionalumą.

Lietuvių šokio niekas nepakartos

„Fringe“ festivalio naujokai – „Low Air“ įkūrėjai Airida Gudaitė ir Laurynas Žakevičius į Edinburgą atvyko su romantiškuoju spektakliu „Feel-Link“, sukurtu „Menų spaustuvėje“. Duetas taip pat nusipelnė „The Scotsman“ dėmesio. Susižavėjusi dienraščio apžvalgininkė vadino atlikėjų darbą „autentišku“ ir atvirai suabejojo, ar kas galėtų tai pakartoti. Dienraštis spektaklį „Feel-Link“ įvertino trimis žvaigždutėmis. Kūrybiškas požiūris į gatvės šokį pelnė ir dienraščio „The Herald“ simpatijas. Pirmajam urbanistiniam šokio spektakliui Lietuvoje jis skyrė keturias žvaigždutes.

Šokėjos Ugnės Dievaitytės kartu su kolege iš Ispanijos Poliana Lima sukurti šiuolaikinio šokio darbai „Kūnai“ ir tarptautinis projektas „Trejybė“ patraukė pagrindinės Edinburge esančios šiuolaikinio šokio institucijos „Dance Base“ dėmesį.

DELFI tęsia rubriką „Kultūros pjūvis“, kurioje pateikiamos svarbiausių meninių įvykių apžvalgos, kultūros ir subkultūros naujienos, pristatomi Lietuvos jaunųjų meno kūrėjų darbai.

Prieš spektaklį "Po ledu"
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)