Neabejoju, kad anais politinės cenzūros laikais Heleną Modrzejewską spektakliuose, kol ji neišvyko į Ameriką, matė ir daugelis Varšuvos universiteto medicinos studentų iš Lietuvos. Šis K. Jandos vaidmuo, sukurtas atgimimo laikais, įdomus tuo, jog išvydus aktorę Vilniuje surengtos spaudos konferencijos metu atrodo, tarsi štai tokia moderni ponia Helena Modrzejewska atėjo papasakoti apie tai, ką veikianti dabar.

Apskritai K. Jandos kūrybą sudaro beveik 40 televizijos, 60 kino filmų vaidmenų – tai užtikrino milijonų populiarumą. Kasdien kuri nors Lenkijos televizija rodo filmą, kuriame vaidina K. Janda. Žinoma, tarp populiariųjų filmų yra ir Andrzejaus Wajdos režisuoti; galbūt K. Janda sutiks suvaidinti dar viename šio įžymybės filme – juolab kad nemėgstanti jaunosios kartos kino režisierių – nesuprantanti jų, nes jų pasiūlymai net ją nervina. Kita vertus, dabar pati samdanti režisierius savo įkurtame teatre.

Būtent savo karjeros ir tikslų viršūne K. Janda apibūdina fondo įkūrimą, kuris valdo teatrą. Ir juokauja, kad šiuolaikiniame Lenkijos teatro gyvenime šia iniciatyva jau įsirašiusi į enciklopediją. Kitaip tariant, kai įsteigusi nevalstybinę profesionalią sceną, pavadintą „Polonia“ – ji yra Varšuvos centre ir neturi nuolatinės aktorių trupės. Nuo 2005-ųjų teatras pasiekė 260 tūkst. žiūrovų auditoriją, pastatęs per 40 spektaklių, tarp jų naujausias – „Danuta W.“; pjesė sukurta pagal Danutos Walęsos, Lenkijos Prezidento ponios, knygą „Svajonės ir paslaptys“ (Marzenia i tajemnice, 2011). Praėjus veik dvejiems metams nuo pirmo pastatymo spektaklis atvežtas parodyti Lietuvos žiūrovui pagal Lenkų instituto Vilniuje kultūros sklaidos programą.

Brangiausia pastatymo dalis – archyvinė dokumentinė filmuota medžiaga, brangiai įkanota įvairių savininkų, todėl iš dalies prie spektaklio pastatymo prisidėjo Lenkijos kultūros ministerija.

Tai, kas pateko iš knygos į pjesės scenarijų ne tik žurnalisto Piotro Adamowicziaus, režisieriaus Januszo Zaorskio, bet ir vienintelės atlikėjos Krystynos Jandos valia, aprėpia buvusio prezidento ir jo žmonos santykius. K. Janda prisimena, jog prieš vieną iš premjerų, kai spektaklis buvo numatytas parodyti Gdanske, pabandė įtikinti Lechą Walęsą, kad tai yra spektaklis apie žmonos meilės išpažinimą savo vyrui. O buvęs prezidentas, Nobelio premijos laureatas jai atšovęs: „Turiu svarbesnių reikalų nei meilė“. K. Janda teigia, jog prezidentui Walęsai ateiti į „Danuta W.“ turėjo reikšti iššūkį, kadangi žiniasklaida jau buvo pranešusi, esą spektaklis atskleidžia įžymios poros konfliktą. J. Janda prisipažįsta, jog tos premjeros metu patyrė „didžiausią profesinę traumą“ – jau pradžioje, kai išvydo Danutą ir Lechą salėje, ją sukaustė ir baimė, ir panika. Išgelbėjo kita L. Walęsos replika: „Aš taip pat pamirštu savo vaikų vardus“. Pasibaigus monospektakliui jis bandė pasakyti, esą scenos kūrinys jam patikęs.

Tiesa, spektaklyje K. Janda nevaidina pačios Danutos – ji tik perteikia moters požiūrius, pasakoja jausmus, todėl teigia mananti, kad spektakyje reikšmingų istorinių iššūkių kontekste perteikia savarankiškos lenkų moters išgyvenimus. Virtuvėje avėdama aukštakulnius. K. Janda teigia, kad spektaklio mintys ją pačią neįprastai jaudina iki ašarų – aktorė įsitikinusi, kad tai yra vaidinimas ir apie ją, atspindintis ir jos mintis.
D. Walęsa pabrėžia niekaip nesikišusi į pastatymą, nes nemananti, kad galėjusi koreguoti kitų kūrinį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją