Pirmą sykį fotografavo lietuves

Fotomenininkas iš Tokijo Tošiki Ozava per savaitę nusiteikęs apkeliauti visą Lietuvą. Tai nėra turistinė išvyka, o kūrybinė komandiruotė. Japonų fotomenininkas rengia nuotraukų parodą apie Lietuvą. Joje bus ir lietuvaičių aktų nuotraukų.

Beveik prieš 60 metų fotografija susidomėjęs japonas tada nespalvota juosta nufotografavo ir pirmuosius moterų aktus. Savo kūrybinėje biografijoje vien savo tautietes fotografavęs menininkas šią savaitę Kaune pirmą kartą dirbo su kitos tautybės modeliu. Fotografės Laimos Geležiūtės studijoje keletą valandų fotografavęs japonas buvo nusiteikęs kūrybiniams eksperimentams. “Nuo savo susiformavusio stiliaus nepabėgsi, tačiau šį kartą ketinu sugrįžti į savo kūrybinės biografijos pradžią ir fotografuoti taip, kaip kadaise”, - kalbėjo T.Ozava.

Praėjusio amžiaus penktajame dešimtmetyje šis fotomenininkas, kaip ir jo kolegos visame pasaulyje, dar fotografavo nespalvota fotojuosta bei nebuvo susižavėjęs kompiuterine fotografija.

Figūrą apgaubia abstrakčiu rūku

72-ejų metų japonų fotomenininkas Lietuvoje labiausiai yra žinomas savo spalvota kompiuterine fotografija. Jo kompiuteriniai aktai buvo rodyti ne vienoje parodoje Kauno fotografijos galerijoje. Juose moters kūnas vaizduojamas gana abstrakčiai, lyg apgaubtas kompiuterinio rūko.

Yra žinoma, kad japonų akto fotografijos tradicijoje galioja taisyklė neeksponuoti apatinės moters kūno dalies.

T.Ozava žmona, taip pat viešinti Lietuvoje, pasakojo, kad ši, dabar jau ne tokia griežta taisyklė, yra kilusi iš daugelį metų japonų visuomenėje gyvuojančios nuostatos, kad nuogą kūną demonstruoti yra gėda. Labiausiai kraštutinė pozicija - net nuogi moters riešai yra nedemonstruotini - neabejotinai liudija rytietišką jos kilmę. Kita vertus, japonams, kurių dauguma išpažįsta dvi religijas - sintoizmą ir budizmą - kūnas neegzistuoja. Vaikams jau mokykloje diegiama, kad svarbu - ne kūnas, todėl nesvarbu ir kūno formos.

Tačiau civilizacija daro įtaką ir šioje srityje. Lietuvos fotomenininkų sąjungos pirmininko Aleksandro Macijausko, nuolat vartančio japonų fotografijos žurnalus, pastebėjimu, japonės dabar visai drąsiai apsinuogina prieš fotoobjektyvą, o Japonijos fotomenininkai drąsiai eksploatuoja nuogą kūną savo kūryboje.

Dėkingi ne tik už ryšius

T.Ozava yra gerbiamas Kauno fotomenininkų svečias. Tokijo centre meno galeriją “Ki” turintis fotomenininkas - nuolatinis lietuvių fotografijos propaguotojas Japonijoje. Savo galerijoje jis pristatė garsiausių kauniečių fotografų kūrybą, į Kaune rengiamas tarptautines fotografijos parodas visada atsiunčia japonų fotomenininkų kolekcijas. Kas dveji metai T.Ozavos rengiamos tarptautinės fotografijos parodos nuolatiniai dalyviai - kauniečiai autoriai, išsamiai pristatomi solidžiame parodos kataloge.

“Mes T.Ozavai, “Tokijo menininkų grupės” vadovui, dėkingi ne tik už jo dėka užmegztus ryšius, bet ir už finansinę paramą galerijai sunkiausiu laiku - pirmaisiais atkurtosios nepriklausomybės metais”, - kalbėjo A.Macijauskas.

Kiekvienam būtinas jėgų išbandymas

T.Ozava Kaune aktus fotografavo ne tik studijoje. Jis kauniečio kolegos Romualdo Požerskio lydimas surengė fotosesiją mirusiame sentikių miestelyje netoli Kauno.

Japonų fotomenininką lydėjusio R.Požerskio nuomone, aktas fotografui - tai jėgų išbandymas. “Labai sunku ką nors įdomaus šiame žanre nuveikti, todėl daugelis nusivilia ir pasuka kita kryptimi, - pastebėjo R.Požerskis. - Aktas iš fotografo reikalauja vidinės kultūros ir dailės istorijos išmanymo”.

R.Požerskio kuriamų aktų stilistika ir nuogo kūno traktavimas keičiasi. Iš pradžių kauniečio nuotraukose vyravo šviesos ir formos eksperimentai. Paskui fotografas pažįstamų dailininkų studijose sukūrė “Mūzų” seriją. Joje, pasak autoriaus, nuogi moterų kūnai buvo tik kaip interjero detalė. Naujausia R.Požerskio aktų serija sąlygiškai yra vadinama “Raudonos skraidančios moterys”. Joje fotografas bando peržengti fotografijos raiškos ribas ir priartėti prie grafikos.

Kitam kauniečiui fotografui, Evaldui Butkevičiui, moters akto fotografavimas - tai iššūkis. “Kiekvienas fotografas turi perbristi per šią upę, - įsitikinęs “Kauno dienos” fotokorespondentas. - Tai būtinas savęs pasitikrinimas”. Jo nuomone, akto nuotaika ir prasmė labai priklauso nuo pasirinkto modelio pasaulėžiūros. “Nuotraukoje atsispindi, kaip fotografuojama moteris vertina savo kūną: kaip geidulio objektą, kaip nuotaikos atspindį ar kaip molį judesiui pavaizduoti”, - sakė E.Butkevičius, dabar aktų jau nebefotografuojantis, nes “padarė viską, ką galėjo”.